Osäker i min mammaroll
2barnsmorsan skrev 2018-04-26 09:55:50 följande:
Många pappor har det exakt så som du beskriver, när mammorna spenderar mest tid med barnet. Antagligen är det helt enkelt för att din sambo är mest med barnet just nu. Det var likadant för oss när barnen var små och pappan var hemma. Det ändrades sedan när vi träffade dem mer jämnt.
Det bästa är att du får vara själv med barnet, natta själv utan att pappan kommer in och avbryter. Han kanske kan ta en promenad på någon timme så att ni inte faller till föga och pappan kommer in och avbryter.
Men sen behöver du också försöka känna dig lugn med att barnet just nu föredrar pappa, det betyder ju inte att du är en dålig mamma.
När vi var föräldralediga så delade vi upp det så vi var hemma varannan månad. Det märktes tydligt på vårt barn vem som var ledig, det var bara den föräldern som gällde! Nu är han 2,5 år och både mamma och pappa är bäst :) För närvarande tyr han sig mer till mig eftersom jag är sjukskriven och den som alltid är hemma före och efter förskolan, men när pappa (som jobbar oregelbundna skift) är hemma så märks det att han har varit saknad :)