• Corneliass

Varför blir jag inte gravid?

Hej på er! Jag hoppas att allt är jättebra med er.

Jag är en tjej på 18 år och har en sambo som är 21. Vi båda har ett stabilt jobb & vi har en egen lägenhet som vi bor i tillsammans. 
     Vi har försökt skaffa barn i ungefär 10 månader nu och jag blir lika besviken när mensen kommer. Vi försöker ha sex både innan, under och efter ägglossningen men ingenting händer. Det börjar bli tufft nu. 

Vad kan detta bero på? Hur långt tid tog det för er att bli gravida?
    Berätta gärna!

Kan även tillägga att jag har Ulcerös Kolit & äter Pentasa och Azathioprine varje dag och var sjätte vecka får jag behandlingen Entyvio. 

Tack på förhand! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-13 17:44
    Kan tillägga att jag slutade med mina p-piller i Juni 2017.

• Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?
  • UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-15 20:02:01 följande:

Någon annan som har några bra tips eller tankar? :) 

Du kan också göra Serums Mensblodtest hemifrån och skicka till labbet i Aten. Om några baciller hittas som inte ska vara där så får man ett recept på anibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige.

Man kan ha en infektion även om man inte har symptom och även om inte de svenska testerna visat nägot. Både mannen och kvinnan behöver behandlas annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Det kostar 300euro att göra testet. Googla på ivfSerum och infection screening så hittar du info.

Man kan också göra hysto hos Serum, då går man in med en mycket liten kamera genom slidan (under narkos) där man filmar hur det ser ut i livmodern, samt tar bort död vävnad och annat som stör inplantation. Man städar livmodern så att säga, samt att man gör inplantationssnitt så att embryot lättare får bra fäste.
  • Corneliass
    UndrandeSökare skrev 2018-04-15 20:17:45 följande:
    Du kan också göra Serums Mensblodtest hemifrån och skicka till labbet i Aten. Om några baciller hittas som inte ska vara där så får man ett recept på anibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige.

Man kan ha en infektion även om man inte har symptom och även om inte de svenska testerna visat nägot. Både mannen och kvinnan behöver behandlas annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Det kostar 300euro att göra testet. Googla på ivfSerum och infection screening så hittar du info.

Man kan också göra hysto hos Serum, då går man in med en mycket liten kamera genom slidan (under narkos) där man filmar hur det ser ut i livmodern, samt tar bort död vävnad och annat som stör inplantation. Man städar livmodern så att säga, samt att man gör inplantationssnitt så att embryot lättare får bra fäste.
    Tack återigen :) 
  • Corneliass

Någon mer som har något i tankarna? Berätta jättegärna hur långt tid det tog för just dig att bli med gravid och vad dina första symptom på graviditet var, roligt att höra! 

• Corneliass

Någon som har några tankar? 
    Hur långt tid för er tog det att bli gravida? Skriv gärna! :) 

• Pascal

För oss tog det sig på 3:e försöket. Vi hade sex varannan dag from 1 vecka innan ÄL tills några dagar efteråt.

• Corneliass
    Pascal skrev 2018-04-19 18:11:57 följande:

För oss tog det sig på 3:e försöket. Vi hade sex varannan dag from 1 vecka innan ÄL tills några dagar efteråt.

Tack för ditt svar :) 
  • Pascal
    Corneliass skrev 2018-04-19 18:35:16 följande:

Tack för ditt svar :) 

Glömde skriva med mina första tecken på att jag var gravid. Det absolut första var utebliven mens, och eftersom vi aktivt försökt så fattade jag ganska på en gång att det kanske faktiskt hade tagit sig den här gången ;) Sen i v 8-9 blev jag helt hysteriskt trött och orkeslös. Verkligen en förlamande trötthet. Molande mensvärk, lätt illamående som gav med sig i v 12. Har faktiskt inte haft så mkt krämpor och symtom alls annat än det och så gott som inga efter v 12 :)
  • Corneliass
    Pascal skrev 2018-04-19 20:22:51 följande:
    Glömde skriva med mina första tecken på att jag var gravid. Det absolut första var utebliven mens, och eftersom vi aktivt försökt så fattade jag ganska på en gång att det kanske faktiskt hade tagit sig den här gången ;) Sen i v 8-9 blev jag helt hysteriskt trött och orkeslös. Verkligen en förlamande trötthet. Molande mensvärk, lätt illamående som gav med sig i v 12. Har faktiskt inte haft så mkt krämpor och symtom alls annat än det och så gott som inga efter v 12 :)
    Åh jaha, ja då kanske man har en liten tanke om att det äntligen tagit sig :) Gud vad roligt! 
  • Anonym (Lilian)
    Corneliass skrev 2018-04-19 17:33:08 följande:

Någon som har några tankar? 
    Hur långt tid för er tog det att bli gravida? Skriv gärna! :) 

Med första var jag ungefär i din ålder, slutade med p-piller i mars och jag fyllde 18 i augusti. Jag blev gravid i december. Men då får man tänka på att det tog ett par månader innan mensen kom igång efter pillerstoppet också. På den tiden (80-tal) var det starkare hormondoser än det ges till så unga tjejer idag.

Med barn två tog det flera år, jag blev inte gravid förrän jag fått äggledarna spolade i samband med att jag konstaterades ha  endometrios vid fertilitetsundersökningarna. Det var ca 15 år senare.
  • Corneliass
    Anonym (Lilian) skrev 2018-04-19 20:42:50 följande:
    Med första var jag ungefär i din ålder, slutade med p-piller i mars och jag fyllde 18 i augusti. Jag blev gravid i december. Men då får man tänka på att det tog ett par månader innan mensen kom igång efter pillerstoppet också. På den tiden (80-tal) var det starkare hormondoser än det ges till så unga tjejer idag.

Med barn två tog det flera år, jag blev inte gravid förrän jag fått äggledarna spolade i samband med att jag konstaterades ha  endometrios vid fertilitetsundersökningarna. Det var ca 15 år senare.
    Ahaa, okej. Ja, det är så himla olika från person till person. Jag har inte riktigt koll på när min mens kom igång efter att jag slutade med mina p-piller men jag kan tänka mig att det tog i alla fall ett par månader. Hade då ätit p-piller i lite mer över 1 år. Vad jag har hört så tar det ett tag för kroppen att återställa sig efter olika preventivmedel men jag är osäker på om det bara är en myt?
  • UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-19 20:54:40 följande:
    Ahaa, okej. Ja, det är så himla olika från person till person. Jag har inte riktigt koll på när min mens kom igång efter att jag slutade med mina p-piller men jag kan tänka mig att det tog i alla fall ett par månader. Hade då ätit p-piller i lite mer över 1 år. Vad jag har hört så tar det ett tag för kroppen att återställa sig efter olika preventivmedel men jag är osäker på om det bara är en myt?
    Nej, det är ingen myt.
  • Anonym (Lilian)
    Corneliass skrev 2018-04-19 20:54:40 följande:
    Jag hade ätit längre, sedan 14 tror jag. Jo,det tar en tid men när mensen är tillbaka så är man ju "på banan" igen.
  • Corneliass
    Anonym (Lilian) skrev 2018-04-19 20:59:55 följande:
    Jag hade ätit längre, sedan 14 tror jag. Jo,det tar en tid men när mensen är tillbaka så är man ju "på banan" igen.
    Jo men precis, förhoppningsvis är det min tur att oxå få ett plus på stickan! :) 
  • Anonym (Lilian)
    Corneliass skrev 2018-04-19 21:29:17 följande:

Jo men precis, förhoppningsvis är det min tur att oxå få ett plus på stickan! :) 

Önskar dig lycka till!
  • Corneliass
    Anonym (Lilian) skrev 2018-04-19 21:54:12 följande:
    Önskar dig lycka till!
    Tack så jättemycket! 
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?