• UndrandeSökare

Varför blir jag inte gravid?

Corneliass skrev 2018-04-13 09:36:44 följande:

Hej på er! Jag hoppas att allt är jättebra med er.

Jag är en tjej på 18 år och har en sambo som är 21. Vi båda har ett stabilt jobb & vi har en egen lägenhet som vi bor i tillsammans. 

Vi har försökt skaffa barn i ungefär 10 månader nu och jag blir lika besviken när mensen kommer. Vi försöker ha sex både innan, under och efter ägglossningen men ingenting händer. Det börjar bli tufft nu. 

Vad kan detta bero på? Hur långt tid tog det för er att bli gravida?

Berätta gärna!

Kan även tillägga att jag har Ulcerös Kolit & äter Pentasa och Azathioprine varje dag och var sjätte vecka får jag behandlingen Entyvio. 

Tack på förhand! 

Eftersom du har en autoimmun tarmsjukdom så kan det vara ditt immunförsvar som är orsaken till dina fertilitetsproblem. Men tyvärr "tror inte " svenska läkare på att immunförsvaret kan orsaka problem tyvärr. Men i USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sedan 1990-talet.

Jag har också autoimmuna sjukdomar, vi gjorde en utredning hos Landstinget som tyvärr inte visade något för de tog för få prover (de tar heller inga immunprover i Sverige). Så vi reste till Aten och fick en mycket bättre utredning där. Det visade sig att jag har en autoimmun koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem. Behandlingen består av Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin och Trombyl.

Jag kan rekommendera att du köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer.

Den finns att köpa på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Du är också välkommen till tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" Där är vi många som kämpar tillsammans.
  • UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-13 13:00:36 följande:
    Jag får tacka så mycket för ditt svar. Jag hade ingen aning om att det kunde påverka. Jag har tänkt att ta upp detta med min läkare för att se vad han har att säga, tack igen! 
    Tyvärr, många före dig har redan försökt med det  -  det är ingen idé att du försöker prata med en svensk läkare om detta med immunförsvar och fertilitetsproblem, för de kommer inte ha en aning om vad du pratar om !!!!
    Det finns ingen kunskap om detta bland svenska läkare generellt.

Tro mig, jag försökte massor med många olika läkare i Sverige, efter vår utredning som inte visade något, att hitta immunhjälp i Sverige. Men det finns endast en klinik i hela Sverige, som sysslar med detta, och det är ivfFalun, de sysslar med immunbehandling i liten skala. Men inte ens de tar blodprover och skickar till USA för analys.

Så enda sättet att få göra en riktig immunutredning är att åka till London, Aten eller USA. Men köp "is your body babyfrienly" boken på Bokjus eller Adlibris så är du iallafall mer påläst och vet vad detta med immunutredningar och behandlingar handlar om. Det sparar du både tid, energi och ork på sen. Men börja spara pengar för det är dyrt att behöva söka hjälp på privata kliniker utomlands. En immunutredning i Aten kostar ca 20.000kr-25.000kr.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-15 11:09:32 följande:

Någon annan som har några intressanta och smarta tankar? :)

Jag skulle råda dig att kolla upp dina hormonvärden. Det kan man göra på egen hand via Werlabs.se eller Blodkollen.se (eller om man hittar en vettig gyn som är villig att ta prover).

Om du köper Werlabs fertilitetspaket (OBS! Måste tas CD3, alltså 3e mensdagen) så får du bland annat mäta ditt AMH-värde. Det säger ungefär hur stor äggreserv man har (dock inget om kvaliteten). Om man har för lågt värde så blir man inte gravid. Kan hända unga kvinnor också.

Skulle också råda dig att mäta dina sköldkörtelnivåer (TSH, T3, T4, TPO och TRAK). TSH sks ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Har man för högt TSH så blir man inte gravid. Då måste man få Levaxintabletter utskrivna för att sänka värdet.

Skulle också råda dig att mäta ditt Prolaktin och Progesteron. Detta ska båda göras på CD21.

(CD1 är den första dagen i mensen).

Har man för HÖGT prolaktin kan man inte bli gravid, då behöver man få Pravideltabletter för att sänks värdet.

Har man för LÅGT Progesteron så kan man inte bli gravid. Då måste man få Lutinus eller Crineone utskrivet.

Går du till en privat gyn så be att mannen får göra ett Spermatest MED Morfologi (måste vara med morfologi, det är den viktigaste delen).

Om du använder rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.

Lycka till !
  • UndrandeSökare

Trådstartaren- Det finns också kvinnor som testar att självmedicinera med Rosenrot, Munkpeppar, Progesterall, en tredjedels Albyl Minor per dag och allt möjligt.

Men ta testerna först och kolla upp så det inte är ett hormonvärde som krånglar, då sparar du både tid och ork. Samt helst också fixar spermaprov med morfologi.

Sen finns det vissa kvinnor som har PCOS och de har problem med ägglossningen, då behövs Letrozoltabletter för att få en fungerande ägglossning för att de ska kunna bli med barn. Det syns ibland när man gör vul, då finns det massor med ägg i äggstockarna, det ser ut som ett pärlband, men de mognar inte och lossar inte som de ska. Därför behöver man då Letrozol.

Hittar du ingen gyn och inte vill betala för att ta prover själv, ring då Kvinnokliniken på närmaste sjukhus när ni försökt i 12 månader och be att ni får göra en infertilitetsutredning.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-15 20:02:01 följande:

Någon annan som har några bra tips eller tankar? :) 

Du kan också göra Serums Mensblodtest hemifrån och skicka till labbet i Aten. Om några baciller hittas som inte ska vara där så får man ett recept på anibiotika som kan lösas ut på Apotek i Sverige.

Man kan ha en infektion även om man inte har symptom och även om inte de svenska testerna visat nägot. Både mannen och kvinnan behöver behandlas annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

Det kostar 300euro att göra testet. Googla på ivfSerum och infection screening så hittar du info.

Man kan också göra hysto hos Serum, då går man in med en mycket liten kamera genom slidan (under narkos) där man filmar hur det ser ut i livmodern, samt tar bort död vävnad och annat som stör inplantation. Man städar livmodern så att säga, samt att man gör inplantationssnitt så att embryot lättare får bra fäste.
  • UndrandeSökare
    Corneliass skrev 2018-04-19 20:54:40 följande:
    Ahaa, okej. Ja, det är så himla olika från person till person. Jag har inte riktigt koll på när min mens kom igång efter att jag slutade med mina p-piller men jag kan tänka mig att det tog i alla fall ett par månader. Hade då ätit p-piller i lite mer över 1 år. Vad jag har hört så tar det ett tag för kroppen att återställa sig efter olika preventivmedel men jag är osäker på om det bara är en myt?
    Nej, det är ingen myt.
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?