• Anonym (Lilian)

Varför blir jag inte gravid?

Corneliass skrev 2018-04-19 17:33:08 följande:

Någon som har några tankar? 
    Hur långt tid för er tog det att bli gravida? Skriv gärna! :) 

Med första var jag ungefär i din ålder, slutade med p-piller i mars och jag fyllde 18 i augusti. Jag blev gravid i december. Men då får man tänka på att det tog ett par månader innan mensen kom igång efter pillerstoppet också. På den tiden (80-tal) var det starkare hormondoser än det ges till så unga tjejer idag.

Med barn två tog det flera år, jag blev inte gravid förrän jag fått äggledarna spolade i samband med att jag konstaterades ha  endometrios vid fertilitetsundersökningarna. Det var ca 15 år senare.
  • Anonym (Lilian)
    Corneliass skrev 2018-04-19 20:54:40 följande:
    Ahaa, okej. Ja, det är så himla olika från person till person. Jag har inte riktigt koll på när min mens kom igång efter att jag slutade med mina p-piller men jag kan tänka mig att det tog i alla fall ett par månader. Hade då ätit p-piller i lite mer över 1 år. Vad jag har hört så tar det ett tag för kroppen att återställa sig efter olika preventivmedel men jag är osäker på om det bara är en myt?
    Jag hade ätit längre, sedan 14 tror jag. Jo,det tar en tid men när mensen är tillbaka så är man ju "på banan" igen.
  • Anonym (Lilian)
    Corneliass skrev 2018-04-19 21:29:17 följande:

Jo men precis, förhoppningsvis är det min tur att oxå få ett plus på stickan! :) 

Önskar dig lycka till!
Svar på tråden Varför blir jag inte gravid?