Alla dessa ouppfostrade barn!?
Måste bara ställa en fråga. Är det bara jag som inbillar mig eller visst är väldigt många barn väldigt uppfostrade idag?
Mina barn, 7 och 3 år är absolut inte några änglar MEN de har fått lära sig att vuxna BESTÄMMER, barn ska lyssna på vuxna och inte käfta emot vad en vuxen säger att man ska bete sig väl och respektera andra och vara noga med att säga tack och ursäkta osv.
Men jag vet inte är jag o min man bland de sista kvar som uppfostrar våra barn? Är folk så rädda för att säga åt sina barn eller är dom lata?
När jag va barn på 80-90 talet hade jag aldrig någonsin vågat mopsa mot en vuxen..
Jag vet inte hur många kompisar till mina barn som beter sig riktig illa både när de är här och leker och när de är med sina föräldrar.
Hade ett par av barnens kompisar här i veckan, först krävde de saft och fika när de va här, vad hände med "kan jag be att få" istället för "Ge mig fika nu" eller att man tackar för maten och dukar undan sin tallrik när man är 5+ år istället för att säga "den här va äcklig" och gå från bordet.
När de var dags att gå hem sa jag "nu är kl si o så och det är dags att gå hem nu" men får till svar "nej de vill jag inte jag tänker stanna" så jag får säga ifrån att nu går du hem och får köra ut ungen för att de ska förstå.
Samtidigt står min stora pojk som ett frågetecken och förstår inte hur hans kompisar beter sig mot en vuxen..
En kompis barn sa till sin mamma "du är dum mamma du e dum i huvet" jag bara gapade och mamman sa inget alls..senare sa hon "hon måste få uttrycka sina känslor när hon är arg så pratar vi sen istället"... en 7 åring!!
Jag ser barn på dagis som ska hämtas samtidigt som jag hämtar mina barn, som slår sina föräldrar eller säger fula ord och föräldrar bara mumlar nåt för sig själva och låter det gå omärkt förbi!!
Träffar ibland barn i mitt yrke, men har märkt även där att barnen styr sina föräldrar "jag vill ha min platta" skriker dom och får som dom vill, sitter med sin padda i barnvagn, kundvagn osv.. föräldrarna verkar vara barnens betjänter som hellre ger andra föräldrar sura blickar om man säger till deras barn att inte knuffas eller trängas i tex lekparker..
Är det för att det är någon ny fluga att "barn ska få uttrycka sig" som man inte har pli på barn längre eller är många föräldrar idag för lata?
Hur ska dessa barn bli som vuxna när de inte får lära sig hyfs o normer som barn?