viseversa skrev 2018-04-09 18:52:34 följande:
Fast samtidigt kan man inte kräva en viss form av uppfostran för att få skaffa barn enligt omgivningen. Det är ju sjukt det med. Då kanske man ska bestämma vilka andra som "inte får" skaffa barn med? Man får helt enkelt stå ut med ungarna då dom har samma rätt i samhället som oss andra eller flytta till en glesbygd och njuta av lugnet borta från andras barn.
Nej, jag har aldrig uttryckt att man ska gå igenom ett slags uppfostringstest för att få barn, det låter inte ok enligt mig heller. Däremot kan jag ha en naiv dröm/önsketänkande att människor skulle haft tillräckligt med folkvett att inse sina brister och styrkor bättre, därmed i om de kan klara av att uppfostra en "färsk" individ till en bra sådan. För som sagt kommer ju inte barn som ut som perfekta 40 åringar utan det krävs ett enormt engagemang för att forma dem. Många verkar inte inse detta/bry sig tillräckligt.
Och det där med att barnen har rättigheter håller jag med om. Däremot har de absolut inte mer rättigheter än mig. Jag får inte alls "stå ut med dem". De existerar och jag kommer absolut inte flytta på mig för deras existens. Jag har inget emot uppfostrade barn, inser att det kommer stunder de kommer missköta sig (som sagt, de är inga perfekta vuxna än) MEN, det är stor skillnad mot t.ex. då ett exempel ur min bekantskapskrets. Ett par vars barn inte ens svarar godnatt eller hej till folk runtomkring dem. I andra fall brukar jag höra en förälder säga "Men, Anna. Man svarar trevligt hej, när någon säger så." Men, det gör inte dessa föräldrar, för barnen vill ju inte - heter det. Därmed också ungar jag själv inte vill ha i min närhet. Så det är ju föräldrarna som får acceptera det då.