• Anonym (Socker)

Vad är missbruk

Ja, jag har ju tjafsat med en person här på FL om missbruk. Jag säger tydligt att det går att missbruka massor av saker. Spel, sex socker ja en del. Men enligt denna person finns inget som heter sockermissbruk då det inte går under vårdens DSM lista. Står väldigt tydligt att DSM är för droger och alkohol, inte all form av missbruk.

Däremot tjafsar personen om att socker skapar beroende med inte ett missbruk. Men ett beroende kommer efter missbruk.

Först är det bruk, men sedan vill man mer och mer som gör att din vardag och relation med andra blir ett problem för du vill ha dina sötsaker. Du äter varje varje dag, dvs du missbrukar sockert. Till sista har du missbrukat så länge att det blir ett beroende.

Beroende är allvarligare än missbruk. Du kan missbruka utan vara beroende men du kan inte vara beroende utan att missbruka.

Vad anser ni? När man läser defenitionen av ordet missbruk är att man brukar en vara fel eller på en skadlig nivå. Att äta socker varje dag i stora mängder är ett missbruk. Sedan kommer hot att man dumpar sin partner om man inte får äta sitt socker, dvs beroende de. Att äta varje dag kommer först sedan hoten, eller?

• Svar på tråden Vad är missbruk
  • Tow2Mater

Nja, jag gissar att om man hotar att dumpa har man andra problem, kanske en kontrollerande partner? Som vill kontrollera allt från vad man gor, hur man städar, hur man bäddar sängen till vad man äter och dricker och hur mycket. Har det gått så långt att det blir dumpningshot är det nog mycket som är fel.
    Den som vill ha socker går och koper socker, precis som den som vill ha alkohol går och koper alkohol, eller den som vill ha bocker går och koper/lånar sig bocker. Tillåter inte ens partner en att läsa bocker kan nog dumpningshot komma om det också, är det ett missbruk?

• Anonym (Socker)
    Tow2Mater skrev 2018-03-28 23:48:06 följande:

Nja, jag gissar att om man hotar att dumpa har man andra problem, kanske en kontrollerande partner? Som vill kontrollera allt från vad man gor, hur man städar, hur man bäddar sängen till vad man äter och dricker och hur mycket. Har det gått så långt att det blir dumpningshot är det nog mycket som är fel.

Den som vill ha socker går och koper socker, precis som den som vill ha alkohol går och koper alkohol, eller den som vill ha bocker går och koper/lånar sig bocker. Tillåter inte ens partner en att läsa bocker kan nog dumpningshot komma om det också, är det ett missbruk?

Men när anser du att något är missbruk?
  • Tow2Mater

Igen aning, det kan vara en flytande skala, och olika for olika saker, och olika for olika personer....

Riskbruk kan ju leda till missbruk, men behover inte gora det. Hos en person kan det skapa ett beroende, hos en annan inte. Missbruk later sa negativt. Jag hoppar garna over det ordet. Men kanske som du sager, om relationer med andra blir ett problem som direkt foljd av ett bruk att det kan ses som missbruk. Men det verkar vara ett ord andra ofta anvander om de anser sig ha problem med nagon, oavsett fast problemet ofta beror pa flera olika saker och inte bara pga ett "bruk" av nagot.

En person som bor tillsammans med en maratonlopare som alltid ar ute och springer skulle kanske definiera dennes motion som missbruk? Eller en som alltid jobbar och aldrig ar hemma, ar det missbruk? Bada sakerna kan leda till att relationerna med andra blir ett problem. Det startade ju kanske med ett riskbruk, mer och mer, tills det slutligen tog over och familjesammankomster som lunchraster slopas till forman for springandet eller jobbet. Vem definierar om det ar ett bruk eller missbruk? Kanske det ar ett missbruk om det alltid maste ga fore allt annat i ens liv? Fast da har det ju blivit ett beroende.

Fast missbruk definierar jag alla olagliga droger. Dar finns det inget bruk, bara missbruk, eftersom det gar emot lagen. Det ar nog den enda definition jag har.

• Anonym (jaså)
    Tow2Mater skrev 2018-03-29 00:39:49 följande:
    Igen aning, det kan vara en flytande skala, och olika for olika saker, och olika for olika personer....

Riskbruk kan ju leda till missbruk, men behover inte gora det. Hos en person kan det skapa ett beroende, hos en annan inte. Missbruk later sa negativt. Jag hoppar garna over det ordet. Men kanske som du sager, om relationer med andra blir ett problem som direkt foljd av ett bruk att det kan ses som missbruk. Men det verkar vara ett ord andra ofta anvander om de anser sig ha problem med nagon, oavsett fast problemet ofta beror pa flera olika saker och inte bara pga ett "bruk" av nagot.

En person som bor tillsammans med en maratonlopare som alltid ar ute och springer skulle kanske definiera dennes motion som missbruk? Eller en som alltid jobbar och aldrig ar hemma, ar det missbruk? Bada sakerna kan leda till att relationerna med andra blir ett problem. Det startade ju kanske med ett riskbruk, mer och mer, tills det slutligen tog over och familjesammankomster som lunchraster slopas till forman for springandet eller jobbet. Vem definierar om det ar ett bruk eller missbruk? Kanske det ar ett missbruk om det alltid maste ga fore allt annat i ens liv? Fast da har det ju blivit ett beroende.

Fast missbruk definierar jag alla olagliga droger. Dar finns det inget bruk, bara missbruk, eftersom det gar emot lagen. Det ar nog den enda definition jag har.

Det går bara om man väljer rättsväsendet definition och struntar i sjukvårdens diagnossystem.  Enda frågan jag ställer, varför skulle  man gå till rättsväsendet i en hälsofråga?  Och de ggr man gör, så är ändå diagnosen ställd av sjukvården(Tvångsvård av nått slag).

Med det sagt, så blir det ett missbruk att ladda ned, det blir ett missbruk och cykla om man bryter mot någon lag, det är ett missbruk att ut och gå om man råkar gå mot röd gubbe osv...osv...osv...osv...  Förstår varför du vill säga detta, men fungerar inte utan helt ignorera sjukvården och DSM.   Och det känns väldigt bekvämt och lat sätt och se på det. 

Men du säger allt detta löses med att göra droger lagliga och då sluta kalla det för missbruk?

• sextiotalist

Jag håller med dig om att allt kan bli missbruk. Men det finns vissa saker som kan ge ett beroende. Narkotika, alkohol och nikotin är tre saker som kan ge ett direkt beroende pga de kemiska substanserna som påverkar vårt belöningssystem aktivt, mat (där socker ingår), shopping, spel kan skapa ett beroende, men då är det personer med känsligt dopaminsystem som kan drabbas och då är det inte själva maten etc som egentligen är problemet utan att man får kickar.

Dessa personer kan byta olika beroende, en spelmissbrukare kan bli matmissbrukare.

Jag har en bekant som gått från matmissbruk till överdriven träning, hon behöver kickar för att må bra, förvisso är träningen jättebra, men hon är "beroende" av hård träning för att må bra. Det räcker inte med lagom i hennes värld.

• Tow2Mater
    Anonym (jaså) skrev 2018-03-29 06:31:10 följande:

Det går bara om man väljer rättsväsendet definition och struntar i sjukvårdens diagnossystem.  Enda frågan jag ställer, varför skulle  man gå till rättsväsendet i en hälsofråga? 

Jag pratar inte om 'en hälsofråga', jag pratar om missbruk och beroende i en vidare mening.
  • Tow2Mater
    Anonym (jaså) skrev 2018-03-29 06:31:10 följande:

Med det sagt, så blir det ett missbruk att ladda ned, det blir ett missbruk och cykla om man bryter mot någon lag, det är ett missbruk att ut och gå om man råkar gå mot röd gubbe osv...osv...osv...osv... 

Du missbrukar cykeln om du bryter mot en lag, ja det kan man väl kanske säga. Du missbrukar nedladdningsreglerna om du bryter mot dem, och du missbrukar trafiksignalen om du går mot den då den visar rött. Kan man inte se det så?
  • Anonym (jaså)
    Tow2Mater skrev 2018-03-29 21:17:18 följande:
    Du missbrukar cykeln om du bryter mot en lag, ja det kan man väl kanske säga. Du missbrukar nedladdningsreglerna om du bryter mot dem, och du missbrukar trafiksignalen om du går mot den då den visar rött. Kan man inte se det så?

Det är bara retorik du ger oss.
    När det kommer till diagnostisering som missbruk, så litar jag inte på rättsväsendet i frågan, utan på sjukvården och deras verktyg.
    Återkom när dessa är med i dina inlägg.
    Men såklart ska du sätta någon i fängelse så kan du hävda den retoriken.
    Men blir inte mer rätt som diagnos för det.

• Tow2Mater
    Anonym (jaså) skrev 2018-03-30 16:28:16 följande:

Det är bara retorik du ger oss.
    När det kommer till diagnostisering som missbruk, så litar jag inte på rättsväsendet i frågan, utan på sjukvården och deras verktyg.
    Återkom när dessa är med i dina inlägg.
    Men såklart ska du sätta någon i fängelse så kan du hävda den retoriken.
    Men blir inte mer rätt som diagnos för det.

Jag diskutera utifrån TS fråga" Vad anser ni?", du kan diskutera utifrån vadhelst du vill. Men du behover inte diktera vad jag ska ha med i mina inlägg eller inte. Tack.
  • Anonym (Påskharen)

Vad jag anser:

Missbruk är när du använder något på ett skadligt sätt mot dig själv eller andra. Du kan missbruka Sveriges system. Du kan missbruka sex. Socker. Kokain. Någons tillit. Missbruka din rättighet. Missbruka alkohol. Missbruka spel.

Beroende är när ditt missbruk sker okontrollerat upprepande gånger och som skadar dig själv och eller andra och du fortsätter fast du vet att det är ett missbruk. Beroende av godis. Beroende av knark. Beroende av sex med flera.

Du kan missbruka utan att det är ett beroende.

Men du kan inte vara beroende utan att det började med ett missbruk.

Första cigaretten. Första gången du satsade mer pengar i kredit än du hade på kontot. Och så vidare.

/ Glad Påsk!

Svar på tråden Vad är missbruk