Inlägg från: Anonym (Påskharen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Påskharen)

Vad är missbruk

Vad jag anser:

Missbruk är när du använder något på ett skadligt sätt mot dig själv eller andra. Du kan missbruka Sveriges system. Du kan missbruka sex. Socker. Kokain. Någons tillit. Missbruka din rättighet. Missbruka alkohol. Missbruka spel.

Beroende är när ditt missbruk sker okontrollerat upprepande gånger och som skadar dig själv och eller andra och du fortsätter fast du vet att det är ett missbruk. Beroende av godis. Beroende av knark. Beroende av sex med flera.

Du kan missbruka utan att det är ett beroende.

Men du kan inte vara beroende utan att det började med ett missbruk.

Första cigaretten. Första gången du satsade mer pengar i kredit än du hade på kontot. Och så vidare.

/ Glad Påsk!

• Anonym (Påskharen)
    Tow2Mater skrev 2018-03-29 00:39:49 följande:

Igen aning, det kan vara en flytande skala, och olika for olika saker, och olika for olika personer....

Riskbruk kan ju leda till missbruk, men behover inte gora det. Hos en person kan det skapa ett beroende, hos en annan inte. Missbruk later sa negativt. Jag hoppar garna over det ordet. Men kanske som du sager, om relationer med andra blir ett problem som direkt foljd av ett bruk att det kan ses som missbruk. Men det verkar vara ett ord andra ofta anvander om de anser sig ha problem med nagon, oavsett fast problemet ofta beror pa flera olika saker och inte bara pga ett "bruk" av nagot.

En person som bor tillsammans med en maratonlopare som alltid ar ute och springer skulle kanske definiera dennes motion som missbruk? Eller en som alltid jobbar och aldrig ar hemma, ar det missbruk? Bada sakerna kan leda till att relationerna med andra blir ett problem. Det startade ju kanske med ett riskbruk, mer och mer, tills det slutligen tog over och familjesammankomster som lunchraster slopas till forman for springandet eller jobbet. Vem definierar om det ar ett bruk eller missbruk? Kanske det ar ett missbruk om det alltid maste ga fore allt annat i ens liv? Fast da har det ju blivit ett beroende.

Fast missbruk definierar jag alla olagliga droger. Dar finns det inget bruk, bara missbruk, eftersom det gar emot lagen. Det ar nog den enda definition jag har.

Bra påminnelse med Riskbruk,

Jag se det såhär i ordningen:

Bruk - Riskbruk - Missbruk - Beroende

Och vad som bestämmer att det går från en definition till en annan är måendet och konsekvenserna av det upprepande beteendet.
Svar på tråden Vad är missbruk