Inlägg från: Anonym (Socker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socker)

Vad är missbruk

Ja, jag har ju tjafsat med en person här på FL om missbruk. Jag säger tydligt att det går att missbruka massor av saker. Spel, sex socker ja en del. Men enligt denna person finns inget som heter sockermissbruk då det inte går under vårdens DSM lista. Står väldigt tydligt att DSM är för droger och alkohol, inte all form av missbruk.

Däremot tjafsar personen om att socker skapar beroende med inte ett missbruk. Men ett beroende kommer efter missbruk.

Först är det bruk, men sedan vill man mer och mer som gör att din vardag och relation med andra blir ett problem för du vill ha dina sötsaker. Du äter varje varje dag, dvs du missbrukar sockert. Till sista har du missbrukat så länge att det blir ett beroende.

Beroende är allvarligare än missbruk. Du kan missbruka utan vara beroende men du kan inte vara beroende utan att missbruka.

Vad anser ni? När man läser defenitionen av ordet missbruk är att man brukar en vara fel eller på en skadlig nivå. Att äta socker varje dag i stora mängder är ett missbruk. Sedan kommer hot att man dumpar sin partner om man inte får äta sitt socker, dvs beroende de. Att äta varje dag kommer först sedan hoten, eller?

• Svar på tråden Vad är missbruk
  • Anonym (Socker)
    Tow2Mater skrev 2018-03-28 23:48:06 följande:

Nja, jag gissar att om man hotar att dumpa har man andra problem, kanske en kontrollerande partner? Som vill kontrollera allt från vad man gor, hur man städar, hur man bäddar sängen till vad man äter och dricker och hur mycket. Har det gått så långt att det blir dumpningshot är det nog mycket som är fel.

Den som vill ha socker går och koper socker, precis som den som vill ha alkohol går och koper alkohol, eller den som vill ha bocker går och koper/lånar sig bocker. Tillåter inte ens partner en att läsa bocker kan nog dumpningshot komma om det också, är det ett missbruk?

Men när anser du att något är missbruk?
  • Anonym (Socker)
    Ohka skrev 2018-04-03 08:48:08 följande:

Min förre husläkare ansåg precis tvärtom; att missbruk är allvarligare än beroende. Självklart kan man vara beroende av något utan att för den skull missbruka det, jag är exempelvis beroende av värktabletter. Men i det här fallet innebär beroende att jag helt enkelt inte klarar vardagen utan dem; jag får så ont att jag knappt kan röra mig. För att få en dräglig vardag måste jag alltså ta en viss dos läkemedel varje dag. Jag missbrukar dem dock inte, jag tar så många (eller färre, om jag klarar mig på det) som läkaren sagt att jag ska/"får".

När man pratar om läkemedelsmissbruk ser de flesta framför sig en person som poppar kopiösa mängder piller. Vad många inte tänker på är att det även kan sägas vara ett slags missbruk när man inte tar en medicin som läkaren ordinerat, eller tar mindre än vad som behövs för att behandlingen ska få effekt.

En definition av missbruk är när man använder något - piller, sprit, spel, sex - trots att det orsakar problem för en. Lite förenklat.

Beror nog på vem som svarar. Här säger de att beroende är allvarligare

www.netdoktor.se/psykiatri/missbruk-beroende/artiklar/skillnad-mellan-missbruk-och-beroende/

www.dn.se/blogg/fragainsidan/2009/12/07/vad-ar-det-for-skillnad-pa-riskbruk-och-missbruk-5521/

En av dessa anser att beroende är mer kroniskt än missbruk.
  • Anonym (Socker)
    Ohka skrev 2018-04-03 20:55:06 följande:

Beroende kan vara många saker. En diabetiker är beroende av insulin, till exempel. Inte är h*n missbrukare för det.

Men du har rätt, det beror förstås på vem som svarar.

Ja det är ju klart. Alla människor är tex beroende av vatten. Alla är beroende av insulin, bara att diabetiker måste föra in det själva när kroppen inte kan. Men det är inget sånt beroende jag tänker på utan ett onödigt beroende som narkotika, nikotin, alkohol, spel sex osv. Saker vi inte behöver för överlevnad utan njutning.
  • Anonym (Socker)
    Anonym (åsikt) skrev 2018-04-10 22:00:44 följande:

Det som kvarstår är bedömningen om vad som är nytta och vad som är nöje. Är ökad livskvalitet klassat som njutning och därmed missbruk?

De flesta substanser har både för och nackdelar. Själv skulle jag vilja definiera ett missbruk som ett bruk av en substans med en negativ nettoeffekt för individen. Exempelvis är ett glas vin då och då oftast bara livskvalitetshöjande utan några negativa konsekvenser medans en flaska vin om dagen tvärtom har med sig en massa negativa konsekvenser (förstörda relationer, få sparken, kroppslig sjukdom, bakfylla, rödmosigt ansikte etc) som inte överstiger nyttan (en trevlig fylla). Sedan finns det en massa gråzoner och det är svårt för en utomstående att veta om det rör sig om ett bruk eller ett missbruk.

Jag håller med dig med gråzoner, det är svårt att se tydliga linjer. Men anser du att det finns missbruk av tex. socker, sex, spel osv? Tjafset handlade just om att det inte finns något som heter sockermissbruk medan sockerberoende finns. Själv anser jag att det går att missbruka ex socker.
  • Anonym (Socker)
    Anonym (jaså) skrev 2018-04-10 22:34:13 följande:

Det är svårt och missbruka socker så familj, vänner , jobb och sånt tar skada, det är liksom en definition av missbruk som en diagnos.

Inte heller omöjligt.

I tråden där tjafset var hade relationen tagit mycket stryk där sambon till slut inte visste vad denne skulle göra. Sambon som åt socker hotade sin partner med att lämna osv.
  • Anonym (Socker)
    Aniiee skrev 2018-04-11 01:04:15 följande:

Tvivlar starkt på att det berodde på sockret.....

Om du inte läst tråden så är det bara ett antagande. Allt i hela tråden handlade om personen ohälsosamma konsumtion av socker och onyttigt som skapade problem. Självklart finns det tex depression bakom med det som var utåt var agerandet av att alltid ha något söt hemma. Tänk dig själv när det finns ett beroende som inte får tillfredsställa, då agerar personen utåt och otrevligt oftast.
Svar på tråden Vad är missbruk