• Essie1984

Hundar som springer ifrån sina ägare

I eftermiddags skulle jag hämta min son på förskolan. Jag hinner inte mer än ca 50 meter innan jag ser en man med tre hundar komma gåendes längs med gatan jag bor på. Två av hundarna är kopplade. Den tredje och minsta hunden kommer springandes mot mig. Mannen har stannat till och han pratar i sin mobil. Hunden lyssnar inte när han ropar på den och när den nästan är framme vid mig stampar jag hårt i backen (det är isgata här hemma och jag broddar) med foten. Hunden blir förvånad och stannar. ?Gå härifrån!? säger jag bestämt och visar med armen. Mannen ropar på hunden som springer tillbaka. Mannen pratar forfarande i sin mobil. Han vänder ryggen åt mig när jag är jämte honom. ?Har du ingen kontroll på hunden får du hålla den kopplad!? skriker jag åt honom. ?Din jövla idiot!? skriker jag när han inte svarar mig.

Jag är fortfarande arg och undrar nu varför många hundägare är så himla ignoranta och tror att alla älskar deras hundar? Jag tycker inte om hundar ett dugg. Jag är dessutom allergisk och vill absolut inte ha en hund som hoppar på mig eller smutsar ner mig alternativt förstör mina kläder.

Nåde den hundägare som låter sin hund springa emot mina barn i full galopp...

• Svar på tråden Hundar som springer ifrån sina ägare
  • FDFMGA
    Bibbidi skrev 2018-03-27 12:30:31 följande:
    Varför inte bara ha hunden i koppel för omgivningens skull? Omgivningen känner inte din hund  - de ser bara en okopplad hund. 

Okopplad kan du ha ute i skogen, inte i tätbebyggt område, det är nästan inga som tycker är okej och varför gå runt så när man vet att omgivningen inte gillar det?  
    Jag tror att det är fullt möjligtt att visa hänsyn även om man har en hund okopplad, hittills har vi bara mött en person som synbart reagerat negativt, en annan hundägare med en hund som enligt ägaren ogillade att andra hundar är okopplade. Men nej, jag kopplade inte hunden då heller, utan han fick gå fot förbi den aggressiva hunden.

Eventuellt tyst ogillande har vi inte lagt märke till, man kan ju förresten vända på allt och då kan jag i stället påstå att vi gör en god gärning genom att visa hundrädda personer att okopplade hundar inte behöver vara monster beredda att attackera dem utan tvärtom går förbi dem utan att ägna dem någon som helst uppmärksamhet.

Men det är klart skulle vi vara på väg att möta ett litet barn som visade tydliga tecken på rädsla så skulle vi välja en annan väg eller om det inte vore möjligt koppla hunden.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Ggrodan
    Mortiscia skrev 2018-03-24 21:50:14 följande:

Hundar ska vara kopplade i tättbebyggt område, det finns lagar kring detta. Förutom det finns folkvett! Du gjorde helt rätt ts, det spelar ingen roll om det är en relativt liten hund, det kan finnas många orsaker varför man inte vill ha hundkontakt. Sedan har vi ju klassikern "nej men den har aaaaldrig bitit någon förut!", jo tjena. Själv får man åka och få stelkrampsspruta för att hundar har hela munnen full med bakterier, för att inte tala om det de får i sig från egna eller andras rumpor. Blä!

Dina egna naglar bär mer bakterier än en hundtunga.

Prova mäta bakteriella nivån på din mobil så får du se att du och vovvar är inte så långt ifrån i hygien ;)
  • erikaABC
    Bibbidi skrev 2018-03-27 12:30:31 följande:
    Varför inte bara ha hunden i koppel för omgivningens skull? Omgivningen känner inte din hund  - de ser bara en okopplad hund. 

Okopplad kan du ha ute i skogen, inte i tätbebyggt område, det är nästan inga som tycker är okej och varför gå runt så när man vet att omgivningen inte gillar det?  
    Håller med!
  • Mortiscia
    Ggrodan skrev 2018-03-27 17:55:28 följande:

Prova mäta bakteriella nivån på din mobil så får du se att du och vovvar är inte så långt ifrån i hygien ;)
    Det skulle jag inte tro. Jag är extremt noga med min hand- och nagelhygien. Hundar har till att börja med en vidrig bakterieflora i munnen redan från start, utöver det slickar de i sig allt möjligt, inklusive egen och andras avföring.
  • Mortiscia
    Ggrodan skrev 2018-03-27 17:55:28 följande:

Just det ja, min mobil. Du menar den som jag spritar av med alkogel nästan varje vecka?

Det finns ingen anledning att förolämpa människor i ett forum på det där sättet som du håller på.
  • FDFMGA

Tarmexpertens oväntade råd: "Ät jord, skaffa hund"

(Om man vill hålla sitt immunförsvar i trim
    Låst artikel i SvD)

"En stabil tarmflora lägger grunden för ett starkt immunförsvar och kan hjälpa till att förebygga matallergier. Den amerikanske professorn Rob Knight är en av världens ledande forskare inom området. Här är fem av hans bästa tips på hur du stärker dina magbakterier"

www.svd.se/tarmexpertens-ovantade-rad-at-jord-skaffa-hund

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • erikaABC
    Mortiscia skrev 2018-03-27 19:08:10 följande:
    Det skulle jag inte tro. Jag är extremt noga med min hand- och nagelhygien. Hundar har till att börja med en vidrig bakterieflora i munnen redan från start, utöver det slickar de i sig allt möjligt, inklusive egen och andras avföring.
    Ja, exakt.
    Den som har sett en hund stå och slicka i en hög med avföring vill inte ha den nosen upp i sitt ansikte.
  • MillysMamma

Alla tycker inte om ungar heller. Själv blir jag helt sjukt irriterad på curlingmorsor som låter sina glin springa fram till allt och alla, "leka" i antikaffären, skrika halsen av sig vid godishyllan i affären... Kommer något sådant och drar hunden i öronen gör jag det väldigt klart för morsan, att biter hunden är det på hennes ansvar.

• Kixky
    Mortiscia skrev 2018-03-27 19:09:09 följande:

Just det ja, min mobil. Du menar den som jag spritar av med alkogel nästan varje vecka?

Jaha så jag är inte ensam om det, haha!
  • Kixky

Uppdatering: var ute med min nyopererade hund varpå en annan hund springer fram flera gånger och ägaren är frånvarande. Får syn på ägaren och ropar att han får ha hunden kopplad. Får sedan höra både det ena och det andra, att jag är en "kärring" och "tråkig" m.m. Bara för att jag inte ville ha hans hund springandes runt mig och min hund.

Vissa hundägare verkar tro att det är en rättighet att de får ha sina hundar lösa och det är alla andra som ska anpassa sig efter dem. Egoister är vad det kallas!

Svar på tråden Hundar som springer ifrån sina ägare