Bibbidi skrev 2018-03-27 12:30:31 följande:
Varför inte bara ha hunden i koppel för omgivningens skull? Omgivningen känner inte din hund - de ser bara en okopplad hund.
Okopplad kan du ha ute i skogen, inte i tätbebyggt område, det är nästan inga som tycker är okej och varför gå runt så när man vet att omgivningen inte gillar det?
Jag tror att det är fullt möjligtt att visa hänsyn även om man har en hund okopplad, hittills har vi bara mött en person som synbart reagerat negativt, en annan hundägare med en hund som enligt ägaren ogillade att andra hundar är okopplade. Men nej, jag kopplade inte hunden då heller, utan han fick gå fot förbi den aggressiva hunden.
Eventuellt tyst ogillande har vi inte lagt märke till, man kan ju förresten vända på allt och då kan jag i stället påstå att vi gör en god gärning genom att visa hundrädda personer att okopplade hundar inte behöver vara monster beredda att attackera dem utan tvärtom går förbi dem utan att ägna dem någon som helst uppmärksamhet.
Men det är klart skulle vi vara på väg att möta ett litet barn som visade tydliga tecken på rädsla så skulle vi välja en annan väg eller om det inte vore möjligt koppla hunden.