• Pastime

Den stora ROSENROT-tråden

I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

• Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Första kuren) skrev 2018-03-24 12:53:55 följande:

Usch vad jobbigt. Men du får de det precis som det var. Ett misstag. Förstår att du klandrar dig själv men man måste förlåta sig själv också!

Hur har resan gått efter detta då?

Fortsatte du prova rosenrot eller la du det på hyllan?

Jag vågade inte använda Rosenrot mer. Jag vet att jag kan använda den fram till äl men jag blev så rädd att missa äl igen så jag vågade inte. Men jag har blivit gravid flera gånger efter det. Alla missfall men som knappt gjorde ont och inte blödde så mycket. Mer likt vanlig mens. Vi fick en remiss till fertilitetsutredning och nu är jag gravid i vecka 22.
  • Anonym (Olivia)
    Pastime skrev 2018-03-24 12:59:22 följande:

Det låter som att du fick ett missfall och det är ju tyvärr väldigt vanligt och något man kan få både med och utan vitamintillskott. Tack för att du delade med dig av din negativa upplevelse, dock på ett lite märkligt skräck-propagerande sätt måste jag ändå säga. Men som sagt, jättetragiskt för dig att du var med om detta. Det jag inte riktigt fick ihop av din berättelse var varför du fortsatte äta rosenroten efter ägglossningen trots att du då enligt dig "visste att det aborterar foster"?. 

Jag missade äl den gången för att det var så mycket stress mitt i allt och jag hade inte ens en minut per dag att sitta ner.Alla gravidtecken fanns där men ingen tid till att fundera igenom de.

Jag har haft flera missfall efter det och de var helt annorlunda. De var mer lika vanlig mens. Lite bruna trådar. Inget som gjorde ont.

Innan jag tar något letar jag efter så mycket information som möjligt. Jag letat länge. Jag nöjer mig inte med en snabb googling där någon skriver "det är jättebra".

På svenska finns väldigt lite information vad man än ska leta efter. Jag söker efter svenska på engelska. Då hittar man jättemycket information. Många länder på jorden har ju engelska som första språk. Svenska är ett väldigt litet språk.

Överallt stod det att rosenrot aborterar foster. De har gjort massor av forskning på rosenrot. De rapporterna är kämpiga att läsa men det går.
  • Pastime
    Anonym (Olivia) skrev 2018-03-24 14:07:49 följande:
    Jag missade äl den gången för att det var så mycket stress mitt i allt och jag hade inte ens en minut per dag att sitta ner.Alla gravidtecken fanns där men ingen tid till att fundera igenom de.

Jag har haft flera missfall efter det och de var helt annorlunda. De var mer lika vanlig mens. Lite bruna trådar. Inget som gjorde ont.

Innan jag tar något letar jag efter så mycket information som möjligt. Jag letat länge. Jag nöjer mig inte med en snabb googling där någon skriver "det är jättebra".

På svenska finns väldigt lite information vad man än ska leta efter. Jag söker efter svenska på engelska. Då hittar man jättemycket information. Många länder på jorden har ju engelska som första språk. Svenska är ett väldigt litet språk.

Överallt stod det att rosenrot aborterar foster. De har gjort massor av forskning på rosenrot. De rapporterna är kämpiga att läsa men det går.
    Jag förstår. Men man kan ju inte låta bli att undra hur det hade gått om du hade slutat med rosenroten när du fick din ägglossning, så som man ska göra?

Sedan säger du att du var så extremt stressad att du inte ens hade en minut per dag att sitta ner, vilket ju inte låter bra för ett foster och en graviditet heller. Kanske var det din utmattning och stress som gjorde att kroppen sa ifrån? Svårt att veta.

Oavsett vad så låter det riktigt hemskt det du har upplevt. Men läste någonstans att du är gravid nu, så grattis! Skrattande
  • Anonym (JE)
    Anonym (Första kuren) skrev 2018-03-24 12:55:28 följande:

Vill bara uppdatera. Tog ett gravtest imorse. Såg ett spökstreck som jag ej vågar lita på men ska prova imorgon igen. Har billiga test från testlagret så visar det spök imorgon med så köper jag mig ett bättre och tar på måndag. Vore ju helt otroligt om det funkade första gången.

Oj vad spännande! Håller tummarna för dig att det lyckades
  • Anonym (Första kuren)
    Pastime skrev 2018-03-24 13:00:12 följande:

Hur går det?????? 

Spökstreck idag igen så har precis köpt clearblue o ska ta imorgon på morgonen. Återkommer
  • Anonym (Första kuren)

Så.. kunde inte hålla mig igår kväll så tog ett cb.. visade spökstreck.. så imorse tog jag cb digital.. och där stod det gravid 1-2... alltså.. rosenrot funkade för mig på första försöket.. är det inte sjukt? Hade jag vetat om rosenrot tidigare så hade kanske inte sonen tagit sju år att få.. nu hoppas jag att bebis får stanna kvar i magen och kika ut lagom till december

Lycka till ni andra med försöken.. hoppas det går vägen snabbt för er oxå!!

• Anonym (JE)
    Anonym (Första kuren) skrev 2018-03-26 08:42:05 följande:

Så.. kunde inte hålla mig igår kväll så tog ett cb.. visade spökstreck.. så imorse tog jag cb digital.. och där stod det gravid 1-2... alltså.. rosenrot funkade för mig på första försöket.. är det inte sjukt? Hade jag vetat om rosenrot tidigare så hade kanske inte sonen tagit sju år att få.. nu hoppas jag att bebis får stanna kvar i magen och kika ut lagom till december

Lycka till ni andra med försöken.. hoppas det går vägen snabbt för er oxå!!

Ooooooo! Stort grattis Vad roligt!

Hoppas på samma tur för oss andra!
  • vertias

Hej! :)

Jag blev gravid med min son hösten 2016 efter två försök med rosenrot. Jag tog en tablett mensens första dag och åt en om dagen fram till äl. Hade en app som höll koll på när äl började men jag upplevde att jag kände en tydligare värk vid äl. Nu är vi sugna på ett syskon och jag har nu ätit en omgång rosenrot. Har rullat runt en hel del i sänghalmen dom senaste två veckorna så det ska bli spänannde ifall jag får ett plus. Beräknad bim är 3/4.

Vet inte ifall jag är skengravid men har haft halsbränna, något som jag hade när jag var gravid sist. Är väldigt trött, men det kan ju bero på att jag har en 10månaders bebis hemma ;) och ett EXTREMT sug i magen :O jag äter och äter men ändå så blir jag inte mätt!

Vi går här hemma och håller tummarna för att det ska bli ett syskon framöver :)

Kram!

• Anonym (Kombinerade)
    Milian03 skrev 2018-03-24 04:07:31 följande:

När slutade du med boragon? :)

Har aldrig fattat om man ska fortsätta efter äl eller ej...

Slutade 3 dagar innan äl
Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden