• Pastime

Den stora ROSENROT-tråden

I dag är det första dagen i min menscykel och jag ska testa rosenrot för första gången eftersom att jag har haft problem med ägglossningen.

Finns det någon mer som testar rosenrot och väntar på ägglossning/graviditet just nu? Jag vill gärna höra era erfarenheter av rosenrot, någon som blivit hjälpt av det? Hur tog ni det? Vilket märke och hur stor dos?

Jag vill även höra negativa erfarenheter och upplevelser!

• Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden
  • Anonym (Anonyman)

Hej. Jag går med i tråden.

Jag och sambon försöker sen ett tag att jag ska bli med barn för första gången. Vi är strax under 30 båda två.

Jag är så ivrig och vill så klart att det ska ta sig direkt, men blir så nervös och stressad över allt man läser, skengravid har jag varit sen augusti, tar test efter test men får negativt. Har inte testat ägglossningstest än, så går bara på att jag tror att jag har äl. Sen vi började försöka har min mens blivit konstig. Är orolig att jag tänker för mycket och har rubbat allt. Fick mens i augusti enormt sent än vanligt i månaden. Plus att den var inte som den brukar. Den var typ bara torkat blod och höll på i knappt 2 dagar. Jag har alltid haft mensen runt samma tid i månaden, första halvan, i augusti var den näst sista veckan tror jag om jag inte minns fel. Och än har den inte dykt upp nu i september. Men jag får negativt, testade förra söndagen senast. Jag har så många konstiga känslor i kroppen. Jag är trött och mår illa en del. Har molvärk och stickningar. Känns inte som mensvärk aktigt. Jag upplever att det pulserar och pirrar i underlivet. Jag känner inte så mycket i brösten. Vill så gärna bli med barn men är rädd att det är fel på mig, då jag är ganska överviktig med. Jag har bökat äta folsyra sen en vecka tillbaka, då jag läst att det ska vara bra. Detta med rosenrot undrar jag lite över. Är det något jag kan behöva ta om det inte tar sig denna månaden? Förlåt för snurrigt meddelande. Tack på förhand ??

• saijda

Verkar som mensen kom... med besked. Mitt i kvällsarbetet igår. Ringde min man direkt och bara grät. :( jag ska försöka att inte ge upp men det är så jobbigt just nu...

Vad tror ni om ägglossningstester och rosenrot? Vill ha mer exakt med ägglossning och cykeln blev extremt lång denna gång, mina cyklar är oregelbundna sedan missfallet.

• Plutop

Hänger på!

Vi är inne på första månaden med försök att bli gravida. Jag har varit extremt rädd till hur det ska gå då min mamma & pappa försökte i 10+ år innan de fick mig, pga mammas ena äggled/äggstock (inte helt säker) inte funktionerade. Ingen vet om det är genetiskt men det har varit en oro inom mig sen jag var tonåring om jag kommer få samma problem.

Både jag & min man tog 1 tablett rosenrot/dag. Jag tog även 2 st glandin från första mensdagen till ÄL.

Mensen (hoppas jag inte) ska komma i slutet av veckan

• Anonym (Första kuren)

Hej. Ville bara uppdatera. Körde rosenrot för första gången i mars/april.. och idag sitter jag med min 4 veckors tös i famnen. Hela resan gick bra och hon är frisk o kry. Skulle rekommendera rosenrot till alla. Hur kunde jag missa denna mirakelmetod så länge (min uppfattning)

• Längtarefterbarn83
    Anonym (Första kuren) skrev 2018-12-30 05:14:20 följande:

Hej. Ville bara uppdatera. Körde rosenrot för första gången i mars/april.. och idag sitter jag med min 4 veckors tös i famnen. Hela resan gick bra och hon är frisk o kry. Skulle rekommendera rosenrot till alla. Hur kunde jag missa denna mirakelmetod så länge (min uppfattning)

Grattis till lilla tjejen! :)

Jag är ganska ny på det här med Rosenrot, men funderar på att börja med det den här cykeln. Har hört att ägglossningen kan komma tidigare. Hos mig kommer den på dag 20-21. På vilket sätt hjälpte den dig, förutom att du fick ett plus såklart? :)
  • Anonym (Bebben)

Jag testade rosenrot och blev gravid direkt. :) Nu är jag i v 10. Jag rekommenderar alla att testa rosenrot om man vill bli gravid.

• Längtarefterbarn83
    Anonym (Bebben) skrev 2018-12-30 11:05:42 följande:

Jag testade rosenrot och blev gravid direkt. :) Nu är jag i v 10. Jag rekommenderar alla att testa rosenrot om man vill bli gravid.

Grattis! :)

Tog du en tablett om dagen? På vilket sätt hjälpte det mer än det stora plusset? :) Fick du mer ägglossningskänningar?
  • Anonym (Första kuren)
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-30 09:14:37 följande:

Grattis till lilla tjejen! :)

Jag är ganska ny på det här med Rosenrot, men funderar på att börja med det den här cykeln. Har hört att ägglossningen kan komma tidigare. Hos mig kommer den på dag 20-21. På vilket sätt hjälpte den dig, förutom att du fick ett plus såklart? :)

Jag har faktiskt ingen aning egentligen. Sonen tog 7 år att få. Ivf och hela kittet gick vi igenom o sen blev vi gravida spontant tillslut. När vi kände att nu var de dags för syskon tog det ca ett år innan jag började söka efter alternativ då hittade jag rosenrot trådar här på fl. Kände av äl tydligare så gissar på att rosenrot hjälpte till att göra den mer regelbunden och "starkare". Det gick på första försöket. Använde äl stickor såklart så vi prickade in rätt dag
  • Längtarefterbarn83
    Anonym (Första kuren) skrev 2018-12-30 19:10:05 följande:

Jag har faktiskt ingen aning egentligen. Sonen tog 7 år att få. Ivf och hela kittet gick vi igenom o sen blev vi gravida spontant tillslut. När vi kände att nu var de dags för syskon tog det ca ett år innan jag började söka efter alternativ då hittade jag rosenrot trådar här på fl. Kände av äl tydligare så gissar på att rosenrot hjälpte till att göra den mer regelbunden och "starkare". Det gick på första försöket. Använde äl stickor såklart så vi prickade in rätt dag

Tack för svar!

Då kanske jag ska våga prova. :) Jag och min kille har försökt i snart ett år och inga plus alls. Kommer fortsätta med ägglossningsstickor så klart.

Slutade du med RR när du fick positivt på äl-stickorna?
  • Anonym (Bebben)
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-30 16:41:41 följande:
    Grattis! :)

Tog du en tablett om dagen? På vilket sätt hjälpte det mer än det stora plusset? :) Fick du mer ägglossningskänningar?
    Vi fick ett utomkvedshavandeskap efter ett års försök. Det slutade i att jag fick operera bort äggledaren.

Därefter hade jag cykler på 42-50 dagar långa... vi försökte i 6 månader innan jag ringde för utredning. Fick info av sjukvården att vi fick ställa oss i kö för utredning efter att vi försökt 12 månader från att utomkvedet hade hänt.

Jag orkade inte mer och läste faktiskt om rosenrot i en tråd här på FL. Började äta dem (dubbel dos, två gånger dagligen) och jag tror att jag kunde känna ÄL-smärtor tidigare. Men är inte säker. 

Sen blev mensen försenad med 4 dagar och då kom plusset. Blev riktigt förvånad :) Jag hade fått info om att det skulle bli svårt att bli gravid med en äggledare och långa cykler... men icke! Så jag tror fullt ut på rosenrot. 
Svar på tråden Den stora ROSENROT-tråden