• Fröken lillasyster

Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?

Någon som varit i Polen och gjort ÄD som vill dela med sin av sina erfarenheter?Funderar främst på klinik i Gdansk/Gdynia (Invimed/Invicta) då det ligger geografiskt bra till för oss.

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?
  • Anonym (Inte en bra klinik !)
    Evadesiree skrev 2018-03-28 19:55:52 följande:

När ska du dit smurfen ?

Vänta bara om du redan tycker att A är märklig så är det bara början.

Du kommer nog inte att få se henne igen vid själva äd.

Hennes uppdrag slutar liksom innan.... tyvärr. Själv blev jag lurad och upplevde henne som engagerad och vänlig och kanske en person som kommer att ha betydelse för mig resten av livet men det visar hon tydligt att jag fått om bakfoten.

När ska ni dit ?

Invimed verkar vara en dålig och oseriös klinik av vad jag läst hur dåligt patienter behandlas, embryon som "försvinner " och annat konstigt. Tyvärr dyker det alltid upp "lycksökare" inom alla branscher där det finns chans att tjäna mycket pengar !

Så välj INTE denna klinik !!!
  • Fröken lillasyster
    Anonym (Inte en bra klinik !) skrev 2018-04-01 16:56:20 följande:
    Invimed verkar vara en dålig och oseriös klinik av vad jag läst hur dåligt patienter behandlas, embryon som "försvinner " och annat konstigt. Tyvärr dyker det alltid upp "lycksökare" inom alla branscher där det finns chans att tjäna mycket pengar !

Så välj INTE denna klinik !!!
    Vore intressant att höra om du har personliga erfarenheter från dem?
  • Fröken lillasyster

Att välja klinik och välja "rätt" är otroligt svårt! Självklart finns det de som lyckats med sin ÄD på Invimed och de är ju i regel nöjda med sitt val... Det handlar dels om mycket pengar och för mig är dessutom bemötandet otroligt viktigt, jag måste få känslan att jag verkligen blivit lyssnad på och fått optimala möjligheter att lyckas!

• Evadesiree

Jag har personlig upplevelse. För 14 dagar sedan utförde jag äggdonation.

Koordinatorn jätte trevlig tills du betalt. Även svensk talande tolk då de pratar dålig engelska.

Men allt förändras när du anländer för embryodonationen och stoppar in ditt visa- kort och

Slutbetalningen dras från ditt konto.

Koordinatern dvs A som man har fört all kommunikation med är inte närvarande längre. Då menar jag helt fysiskt. Hon är inte där. Ej heller tolken utan endast läkaren. Läkaren är en kvinna som helst inte tar i hand om inte du tar initiativet. Hon är säkert en duktig läkare.

Dock helt utan att blanda in känslor eller visa någon större empatisk förmåga. Hon gör bara precis det nödvändigaste väldigt snabbt och utan att visa något större intresse.

På själva transfern så meddelade hon inte mig i gynstolen i op rummet om allt gick bra. Hon önskade mig heller inte lycka till eller sa ens hejdå. Något mer möte med läkaren finns inte efteråt.

Man ligger kvar i stolen 10 min efter. Det finns ingen människa alls närvarande då.

Vill du kan du vila i en stund till i en annan säng i rummet bredvid. Där är också obemannat.

Sedan klär man på sig och åker hem och går förbi receptionen och där säger de hejdå och ser glada ut.

Jag svara gärna på frågor och hjälper till med det jag kan.

Kramar

Tyvärr blev gravtestet negativt trots att jag satte in 2 embryo.

Endast ett överlevde förutom dessa och finns i frysen.

9 st befruktade ägg är således borta. När jag frågar direktören/ koordinatorn vad som hände dem på labbet och vilken dag så får jag endast svar av henne att hon inte är läkare och inte kan svara på detta.

Jag frågade henne efter 4 dagar på labbet hur de mådde... inget svar. På 5te dagen frågar jag ingen via mail som all konversation sker. Inget svar.

6te dagen svarar hon och ursäktar sig och tackar för mitt tålamod. Då får jag svar att endast en finns i frysen efter 6 dagar på labb.

• smurfen 11
    Fröken lillasyster skrev 2018-04-01 20:57:12 följande:

Att välja klinik och välja "rätt" är otroligt svårt! Självklart finns det de som lyckats med sin ÄD på Invimed och de är ju i regel nöjda med sitt val... Det handlar dels om mycket pengar och för mig är dessutom bemötandet otroligt viktigt, jag måste få känslan att jag verkligen blivit lyssnad på och fått optimala möjligheter att lyckas!

Sån är jag med, jag betalar för servicen de ger, det inkluderar bemötandet. Jag måste säga att jag är nervös inför detta...först lagt ut pengar på ivf som ej funkat...sen äd...kommer inte heller göra detta flera gånger, möjligen om nåt går till frys då. Så känner liksom det bara måste funka.

Alla kliniker erbjuder i stort sett samma sak, det är delvis det som gör allt så svårt ju. Hur går det i ert letande?
  • smurfen 11
    Evadesiree skrev 2018-04-03 20:35:59 följande:

Jag har personlig upplevelse. För 14 dagar sedan utförde jag äggdonation.

Koordinatorn jätte trevlig tills du betalt. Även svensk talande tolk då de pratar dålig engelska.

Men allt förändras när du anländer för embryodonationen och stoppar in ditt visa- kort och

Slutbetalningen dras från ditt konto.

Koordinatern dvs A som man har fört all kommunikation med är inte närvarande längre. Då menar jag helt fysiskt. Hon är inte där. Ej heller tolken utan endast läkaren. Läkaren är en kvinna som helst inte tar i hand om inte du tar initiativet. Hon är säkert en duktig läkare.

Dock helt utan att blanda in känslor eller visa någon större empatisk förmåga. Hon gör bara precis det nödvändigaste väldigt snabbt och utan att visa något större intresse.

På själva transfern så meddelade hon inte mig i gynstolen i op rummet om allt gick bra. Hon önskade mig heller inte lycka till eller sa ens hejdå. Något mer möte med läkaren finns inte efteråt.

Man ligger kvar i stolen 10 min efter. Det finns ingen människa alls närvarande då.

Vill du kan du vila i en stund till i en annan säng i rummet bredvid. Där är också obemannat.

Sedan klär man på sig och åker hem och går förbi receptionen och där säger de hejdå och ser glada ut.

Jag svara gärna på frågor och hjälper till med det jag kan.

Kramar

Tyvärr blev gravtestet negativt trots att jag satte in 2 embryo.

Endast ett överlevde förutom dessa och finns i frysen.

9 st befruktade ägg är således borta. När jag frågar direktören/ koordinatorn vad som hände dem på labbet och vilken dag så får jag endast svar av henne att hon inte är läkare och inte kan svara på detta.

Jag frågade henne efter 4 dagar på labbet hur de mådde... inget svar. På 5te dagen frågar jag ingen via mail som all konversation sker. Inget svar.

6te dagen svarar hon och ursäktar sig och tackar för mitt tålamod. Då får jag svar att endast en finns i frysen efter 6 dagar på labb.

Så himla tråkigt med det bemötandet, vi ska ju också dit om några veckor för insätt. För oss har det varit en del tjafs om donatorns ålder. När vi valde stod det att hon var 30, i ett mejl skrev A 29, och när donatorn kom ut en andra gång i katalogen så stod det 36, så jag var på A om detta, hon verkar inte ha nån vidare. koll. Verkar som hon ensam har hand om väldigt många.

Jag kommer se till att få bra service, jag kan bli väldigt påstridig, speciellt när vi lagt ner mycket pengar och energi på detta.

Hoppas det går bra för dig nästa gång:)
  • Anonym (Inte en bra klinik !)
    smurfen 11 skrev 2018-04-08 10:51:36 följande:

Så himla tråkigt med det bemötandet, vi ska ju också dit om några veckor för insätt. För oss har det varit en del tjafs om donatorns ålder. När vi valde stod det att hon var 30, i ett mejl skrev A 29, och när donatorn kom ut en andra gång i katalogen så stod det 36, så jag var på A om detta, hon verkar inte ha nån vidare. koll. Verkar som hon ensam har hand om väldigt många.

Jag kommer se till att få bra service, jag kan bli väldigt påstridig, speciellt när vi lagt ner mycket pengar och energi på detta.

Hoppas det går bra för dig nästa gång:)

Men om donatorn är 36 så skulle jag absolut råda dig att välja någon annan donator !

Man ska inte välja nån över 30 !
  • smurfen 11
    Anonym (Inte en bra klinik !) skrev 2018-04-08 11:12:25 följande:
    Men om donatorn är 36 så skulle jag absolut råda dig att välja någon annan donator !

Man ska inte välja nån över 30 !
    Nä precis det jag tänkte också, 36, då kan jag lika gärna försöka med egna ägg ju!

Vi hade en lång konversation fram och tillbaka, koordinatorn och jag, och jag får nu lita på att hon är 30, eller var 30 när hon donerade, men det ger ju inga bra vibbar när det blir så:/
  • Anonym (Acceptera)

Ni måste förstå att dessa människor lever i en annan verklighet än vad ni gör.

De är naturligtvis bara ute efter era pengar.

Om det lyckas är det väl bra för dem med ibland eftersom de får fler betalande då, men de struntar såklart i om just ni lyckas eller inte.

I deras ögon är ni rika bortskämda västeuropeer som inte kan acceptera verkligheten utan har möjlighet att lägga enorma summor pengar på att resa till utlandet och ta emot donerade ägg från yngre kvinnor i deras fattiga land.

Tror ni de bryr sig om era känslor?

Visst finns det enstaka individer som kan känna med en del av er om ni är barnlösa och ledsna, men räkna inte med att de ska förstå era val i allmänhet.

De är glada över möjligheten att tjäna mycket pengar på detta i ett annars fattigt land.

That's it.

Ledsen för er sorg och era förlorade pengar :( men min rekommendation är att acceptera att ni inte kan få barn, längre. Gå vidare i livet! Det finns annat att göra. :) Om ni kan adoptera, men annars acceptera läget. Det är så man får göra faktiskt. De som blir sjuka måste acceptera det osv, man kan inte bestämma över livets vändningar.

• Flowerpower
    Hej! Vi valde Invimed av fler olika skäl, man kan se en bild på donator som barn (några tom som vuxen), med frusna ägg behöver inte jag anpassa min mens. Vii semestrade där i somras och gillar verkligen Gdansk, stranden (vi har ett barn, lättare att ta en lösas semester) priset och garantierna.
    Jag gjorde precis mitt sista IVF (fick mens den 25/3)och väntar nu på nya mensen så vi kan börja med behandlingen. Vi har redan valt donator. Jag tycker att alla i Polen är väldigt trevliga. Håller med att läkaren var lite stressad men vi var där en lördag och apoteket skulle stänga så hon var stressad så att vi kunde hinna med allt. De har en jättegullig tjej som tolk men känner du dig trygg med engelska får du svar snabbare. Läkaren pratar engelska. 
Svar på tråden Någon med erfarenhet av ÄD i Polen?