• whattodowhattodo

Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression

Hej!

Min pojkvän och jag har inte vart tillsammans länge och har tyvärr fått tillfällig distans då jag ska studera 1 år på annan ort. Han var dock den som övertalade mig att vi skulle försöka då jag är lite skeptisk till distans. Nåja i alla fall...

Allt har väl vart helt okej, inte optimalt såklart, men helt OK.

Nu i helgen åkte jag till honom från torsdag och skulle stannat till söndag, men han var superkonstig. ?Ignorerar? mig ungefär, pratar inte alls så mycket som han brukar, knaprar på sin telefon och är allmänt skum från vad jag är van vid. I lördags frågade jag vad det var och han kunde inte svara men sa bara att det inte var mitt fel. Så jag blev så obekväm med detta ignorerande så jag satte mig på tåget och åkte hem igen.... trodde vi hade gjort slut mer eller mindre, var ledsen osv.

4 dagar senare skriver han ?hej, jag saknar dig, kan vi prata ikväll?? Och jag blir nästan förbannad. Vaddå prata ikväll? Vaddå saknar mig? Kunde du väl tänkt på innan vi gjorde slut? Så vi pratar i telefon och han berättar att han ?är sån? och blir sådär när han är stressad och deprimerad. Bara undvikande och sover osv. Fast han har ju vart på jobbet? Och typ träffat en kompis? Jag förstår ingenting och min självrespekt säger ?lämna honom? men min medkänsla säger ?du kan inte överge någon som är deprimerad!?

Vad ska jag föra?

Jag vill nog inte ha ett förhållande med någon som ignorerar mig i 4-5 dagar.... sen gör han liksom inget stort för att försöka göra det bra heller utan det känns som att han säger ?jag är sån, jag går i terapi, men för ditt eget bästa kanske du ska träffa någon ?normal? istället?.

Behöver få ut denna frustration

• Svar på tråden Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression
  • Anonym (Å)

Också träffat sån. Det blir inte bättre.

• Anonym (Trösta)

Det här var något nytt för mig en tjej som är tillsammans med en deprimerad kille 
    det händer inte ofta 

• whattodowhattodo
    Anonym (Å) skrev 2018-03-14 22:07:12 följande:

Också träffat sån. Det blir inte bättre.

Ja jag vet inte alls.... vad gör man? Säger tack och hej och bara drar?

Jag är vanligtvis väldigt ?hård? och har stor självrespekt, så om någon behandlar mig illa går jag bara lugnt och sansat därifrån... men nu känns det som att ?han inte kan rå för det? ?! Jag vet att det låter patetiskt men ja....

Blir inte bättre av att han inte är svensk och pratar inte svenska, så vi talar engelska med varandra vilket inte är någon utav våra modersmål.
  • Anonym (Trösta)
    whattodowhattodo skrev 2018-03-14 22:15:04 följande:

Jag är vanligtvis väldigt ?hård? och har stor självrespekt, så om någon behandlar mig illa går jag bara lugnt och sansat därifrån... men nu känns det som att ?han inte kan rå för det? ?! Jag vet att det låter patetiskt men ja....

Blir inte bättre av att han inte är svensk och pratar inte svenska, så vi talar engelska med varandra vilket inte är någon utav våra modersmål.
    vilka är era modersmål?
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:09:52 följande:

Det här var något nytt för mig en tjej som är tillsammans med en deprimerad kille 

det händer inte ofta 

Nej... men han beter sig väldigt ?dramaqueen? känns det som, jag är lite mer lugn, sansad och ?logisk? utav mig.

Vill han inte vara med mig, det är lugnt - men säg det till mig, spela inte något jäkla spel!
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:15:21 följande:

Trösta honom

Så himla svårt när han inte säger någonting och ignorerar mig.... :( men det är ju allt jag vill egentligen - hjälpa, stötta och trösta men känns mig galet hjälplös.
  • Anonym (Trösta)
    whattodowhattodo skrev 2018-03-14 22:18:28 följande:
    Så himla svårt när han inte säger någonting och ignorerar mig.... :( men det är ju allt jag vill egentligen - hjälpa, stötta och trösta men känns mig galet hjälplös.
    Det låter jobbigt om han inte vill släppa in dig.  Vad har ni för modersmål? 
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:24:22 följande:

Det låter jobbigt om han inte vill släppa in dig.  Vad har ni för modersmål? 

Jag svenska och han ryska
  • Anonym (Å)
    whattodowhattodo skrev 2018-03-14 22:15:04 följande:

Hehe jah pratade också engelska med min men det var hans modersmål så maktförhållandet blev skevt av den anledning också.

Jag upplevde den här mannen som egoistisk. Det skulle vara på hans villkor. I min värld är det så underutvecklad strategi. Ibland mår jag på botten också men man kan inte hålla på och slänga folk fram och tillbaka i känslolivet som att de vore gamla trasor för det.

Förstod tidigt att relationen är en omöjlighet men det är inte så lätt att göra slut på det när personen ändå betyder mycket för en samt att biologin funkar så att man blir helt hooked på den här personen genom allt som sker i hjärnan vid förälskelse. Min vän rådde mig att tiden kommer visa om det funkar eller inte och när jag känner mig färdig kommer jag lämna honom. Att jag inte behöver hasta fram något beslut. Jag är som du- har hög medkänsla men i alla fall för min kille så var det inte medkänsla han var ute efter. Så kanske behöver du inte känna att du sviker honom. Han vet säkert att han är omöjlig i den här frågan och du är garanterat inte den första som får smaka den medicinen av honom. Han har högst troligt haft problem med detta i alla relationer.
Svar på tråden Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression