Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression
Hej!
Min pojkvän och jag har inte vart tillsammans länge och har tyvärr fått tillfällig distans då jag ska studera 1 år på annan ort. Han var dock den som övertalade mig att vi skulle försöka då jag är lite skeptisk till distans. Nåja i alla fall...
Allt har väl vart helt okej, inte optimalt såklart, men helt OK.
Nu i helgen åkte jag till honom från torsdag och skulle stannat till söndag, men han var superkonstig. ?Ignorerar? mig ungefär, pratar inte alls så mycket som han brukar, knaprar på sin telefon och är allmänt skum från vad jag är van vid. I lördags frågade jag vad det var och han kunde inte svara men sa bara att det inte var mitt fel. Så jag blev så obekväm med detta ignorerande så jag satte mig på tåget och åkte hem igen.... trodde vi hade gjort slut mer eller mindre, var ledsen osv.
4 dagar senare skriver han ?hej, jag saknar dig, kan vi prata ikväll?? Och jag blir nästan förbannad. Vaddå prata ikväll? Vaddå saknar mig? Kunde du väl tänkt på innan vi gjorde slut? Så vi pratar i telefon och han berättar att han ?är sån? och blir sådär när han är stressad och deprimerad. Bara undvikande och sover osv. Fast han har ju vart på jobbet? Och typ träffat en kompis? Jag förstår ingenting och min självrespekt säger ?lämna honom? men min medkänsla säger ?du kan inte överge någon som är deprimerad!?
Vad ska jag föra?
Jag vill nog inte ha ett förhållande med någon som ignorerar mig i 4-5 dagar.... sen gör han liksom inget stort för att försöka göra det bra heller utan det känns som att han säger ?jag är sån, jag går i terapi, men för ditt eget bästa kanske du ska träffa någon ?normal? istället?.
Behöver få ut denna frustration