Inlägg från: whattodowhattodo |Visa alla inlägg
  • whattodowhattodo

Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression

Hej!

Min pojkvän och jag har inte vart tillsammans länge och har tyvärr fått tillfällig distans då jag ska studera 1 år på annan ort. Han var dock den som övertalade mig att vi skulle försöka då jag är lite skeptisk till distans. Nåja i alla fall...

Allt har väl vart helt okej, inte optimalt såklart, men helt OK.

Nu i helgen åkte jag till honom från torsdag och skulle stannat till söndag, men han var superkonstig. ?Ignorerar? mig ungefär, pratar inte alls så mycket som han brukar, knaprar på sin telefon och är allmänt skum från vad jag är van vid. I lördags frågade jag vad det var och han kunde inte svara men sa bara att det inte var mitt fel. Så jag blev så obekväm med detta ignorerande så jag satte mig på tåget och åkte hem igen.... trodde vi hade gjort slut mer eller mindre, var ledsen osv.

4 dagar senare skriver han ?hej, jag saknar dig, kan vi prata ikväll?? Och jag blir nästan förbannad. Vaddå prata ikväll? Vaddå saknar mig? Kunde du väl tänkt på innan vi gjorde slut? Så vi pratar i telefon och han berättar att han ?är sån? och blir sådär när han är stressad och deprimerad. Bara undvikande och sover osv. Fast han har ju vart på jobbet? Och typ träffat en kompis? Jag förstår ingenting och min självrespekt säger ?lämna honom? men min medkänsla säger ?du kan inte överge någon som är deprimerad!?

Vad ska jag föra?

Jag vill nog inte ha ett förhållande med någon som ignorerar mig i 4-5 dagar.... sen gör han liksom inget stort för att försöka göra det bra heller utan det känns som att han säger ?jag är sån, jag går i terapi, men för ditt eget bästa kanske du ska träffa någon ?normal? istället?.

Behöver få ut denna frustration

• Svar på tråden Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression
  • whattodowhattodo
    Anonym (Å) skrev 2018-03-14 22:07:12 följande:

Också träffat sån. Det blir inte bättre.

Ja jag vet inte alls.... vad gör man? Säger tack och hej och bara drar?

Jag är vanligtvis väldigt ?hård? och har stor självrespekt, så om någon behandlar mig illa går jag bara lugnt och sansat därifrån... men nu känns det som att ?han inte kan rå för det? ?! Jag vet att det låter patetiskt men ja....

Blir inte bättre av att han inte är svensk och pratar inte svenska, så vi talar engelska med varandra vilket inte är någon utav våra modersmål.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:09:52 följande:

Det här var något nytt för mig en tjej som är tillsammans med en deprimerad kille 

det händer inte ofta 

Nej... men han beter sig väldigt ?dramaqueen? känns det som, jag är lite mer lugn, sansad och ?logisk? utav mig.

Vill han inte vara med mig, det är lugnt - men säg det till mig, spela inte något jäkla spel!
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:15:21 följande:

Trösta honom

Så himla svårt när han inte säger någonting och ignorerar mig.... :( men det är ju allt jag vill egentligen - hjälpa, stötta och trösta men känns mig galet hjälplös.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:24:22 följande:

Det låter jobbigt om han inte vill släppa in dig.  Vad har ni för modersmål? 

Jag svenska och han ryska
  • whattodowhattodo
    Anonym (Trösta) skrev 2018-03-14 22:34:27 följande:

så han vill alltså inte ha din hjälp? Har du låtit det gå någon dag eller dar innan du pratar med honom igen kanske han har ändrat sig 

Felet är att varken han eller jag ?vet vad som hjälper?.

Han ignorerar mig, säger ingenting, jag blir att må skit, och sen börjar han sakta bli som vanligt...

Jag kan verkligen göra vad som helst, men vet bara inte vad.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Å) skrev 2018-03-14 22:31:06 följande:

Hehe jah pratade också engelska med min men det var hans modersmål så maktförhållandet blev skevt av den anledning också.

Jag upplevde den här mannen som egoistisk. Det skulle vara på hans villkor. I min värld är det så underutvecklad strategi. Ibland mår jag på botten också men man kan inte hålla på och slänga folk fram och tillbaka i känslolivet som att de vore gamla trasor för det.

Förstod tidigt att relationen är en omöjlighet men det är inte så lätt att göra slut på det när personen ändå betyder mycket för en samt att biologin funkar så att man blir helt hooked på den här personen genom allt som sker i hjärnan vid förälskelse. Min vän rådde mig att tiden kommer visa om det funkar eller inte och när jag känner mig färdig kommer jag lämna honom. Att jag inte behöver hasta fram något beslut. Jag är som du- har hög medkänsla men i alla fall för min kille så var det inte medkänsla han var ute efter. Så kanske behöver du inte känna att du sviker honom. Han vet säkert att han är omöjlig i den här frågan och du är garanterat inte den första som får smaka den medicinen av honom. Han har högst troligt haft problem med detta i alla relationer.

Precis så är det!

Jag upplever honom galet egoistisk, samtidigt som jag av någon konstig anledning inte bara vänder och går. Vanligtvis skulle ingen få behandla mig såhär, så jag antar att jag blivit ?kär och galen?.

Så tiden visar.... är ni fortfarande tillsammans? Hur var det för dig och hur reagerar han när han blir deprimerad? Händer det ofta eller i långa perioder eller är han öppen och kan prata om det?
  • whattodowhattodo
    Anonym (Å) skrev 2018-03-14 23:15:40 följande:
    Du är nog kär! Hur länge har ni varit ihop?

Vi gjorde slut för två veckor sen och har ingen kontakt. Han ville vara vän och ses och höras men jag kände att jag är trött på att drt ska vara på hans villkor samt att han gav mig grov ångest (alltså riktig ångest) under hela relationen så ska vi inte vara ett par längre vill jag inte ha honom där och störa mig och riva upp känslor. Det var han som tog initiativet till uppbrottet under sin deppiga period men han tog inget beslut utan fyra dagar gick utan ett ljud från honom (precis som din typ) och då skickade jag ett sms att det är bäst att vi inte ses igen. Han ger mig så mycket ångest att jag inte ens ville ringa. Vi har hållit på i 1,5 år och man blir helt matt.Missförstå mig inte, jag är gaaaalen i honom! Men han är som knark. Skönt för stunden men sen kommer en tio ggr så lång period som gör ont. Önskar att vi kunde vara ihop igen, jag vill det. Men det går inte!

Du skrev att han är som en drama Queen. Det tyckte jg om min också! Att han var som en tjej. Mina kompisar sa det som att "han får mens" emellanåt. Det kunde vara en vecka eller en månad, ibland två. Jag hade konstant ångest och blev liten, tyst och obetydlig som en liten mus. Vågade inte visa att jag hade ngt behov för då blev han pressad och gick i taket. Allt på hans villkor. Stängde in massor av känslor och ibland höll jag på att spricka inombords. Vi tjafsade i november pga hans depp men sen har det var ok fram till februari. Vi gjorde planer på aktiviteter och resor men plötsligt vände han igen. Han har bara öppnat sig till mig en gång och det var i november, under ett samtal. men den normala reaktionen är att han bara stänger ute mig. Jag fanns inte när han mådde dåligt.
    Fy vad detta är jobbigt. Din historia låter ju inte alls kul. 1,5 år är lång tid också.

Saken är ju den att jag tillfälligt flyttat för att studera och jag måste säga att studierna blir lidande av all denna tankemässiga och känslomässiga energin som dras ur mig, och jag vill ju absolut inte förstöra "mitt liv" för någon annan, klarar jag inte studierna hade jag aldrig behövt flytta eller ta tjänstledigt i alla fall, då är all denna tiden för gäves känns det som....

Precis som du skriver, "han beter sig som en tjej", och jag är den "logiska" utav oss två. Han är verkligen känslostyrd och impulsiv, medan jag är lugn och sansad och försöker tänka logiskt.

Blir matt och känner lite att eftersom han inte "kämpar" alls för mig, samtidigt som jag verkligen försöker konstant / investerar så mycket.
    Har en känsla av att detta inte kommer leda till någonting bra.
    Även om det beror på hans depression så är det nog i så fall bara inte läge att ha en relation? Snarare professionell hjälp.

Tror inte riktigt jag klarar av denna berg och dalbanan, och funderar på att avsluta relationen men försöka göra det på ett bra sätt. Han ska åka på semester själv i en vecka från och med fredag så jag kanske kan möta upp honom efter det och bara ta mina saker och ha ett sista snack.

Även om jag har medlidande så är det för svårt när han behandlar mig utan respekt, det får mig att tvivla på mitt eget värde och jag är rädd att jag ska "dras med" av depressionen för att jag inte visar tillräckligt stor respekt till mig själv.

Är jag egoistisk nu? :-/
  • whattodowhattodo
    enmanmedskägg skrev 2018-03-15 13:29:34 följande:

Hej. 

Nu vet jag inget om den här killen, men jag har ju själv gjort liknande saker som killen här gjorde. Jag har det man förut kallade aspergers syndrom, vilket linnebär att jag kan bli dränerad fysiskt och mentalt av umgänge med andra människor. Har jag umgåtts med människor, exempelvis på en fest eller på dagen, så kan jag behöva allt mellan några timmar till några dagars tid för återhämtning. Jag kan även drabbas av depressioner, från korta till lite längre sådana.

I mitt tidigare förhållande hade vi detta problem, där min sambo var väldigt social, och jag tyckte visserligen om umgänge, men behövde mycket tid ensam för att få samla energi och "få tyst i huvudet" efteråt. Då hade jag inte fått min diagnos ännu, så det blev ju givetvis många bråk om detta. Jag kunde heller inte förklara vad det berodde på. Jag älskade henne djupt, men förstår nu i efterhand att hon givetvis kände sig oälskad. 

Det slutade väldigt illa med otrohet från hennes sida, och jag mådde väldigt dåligt. Jag skambelade mig själv. Men efter att ha genomgått utredningen och fick diagnosen, samt en massa samtal med psykolog har det lett till en större självförståelse och insikt: 

Vissa människor har olika behov helt enkelt. Är man beredd att förstå sin partner och försöka mötas halvvägs kan man klara det. Är man däremot inte beredd att kompromissa eller förstå, ja då blir det svårt. 

Du måste ta dig en funderare över hur mycket du älskar din partner, och vad du är beredd att göra för att få förhållandet att fungera. Kommer du fram till att det inte är värt det, så bör du lämna honom. Hur som helst kanske du inte behöver ta det personligt. Han kanske älskar dig djupt, men behöver tid ensam för att kunna orka?

Är det bra mellan er när det väl är bra då?

Hur var det med kommunikationen kring det hela i ditt förra förhållande? Var du romantisk/ kunde visa uppskattning när det blev bättre?

För just nu så känns det inte bara som att han ignorerade mig/ undviker mig utan även inte visar att han bryr sig om mig - det känns som att det kanske hänger ihop med depressionen?

Jag vill absolut vara stöttande men det är svårt att veta hur man ska bete sig.

Idag tillexempel har varken jag skrivit någonting till honom och han har inte skrivit något till mig.

Hade detta vart ?normalfall? hade han eller jag skrivit något gulligt morgon-sms i alla fall, men nu ingenting. Varken godmorgon eller godnatt.

Det gör mig osäker på mig själv.

Sen när vi bråkade och jag sa till honom att jag trodde att han gjort slut kändes det lite i hans svar (dock över telefon vilket kan misstolkas) som att han bara ?ryckte på axlarna? och sa något i stil med ?ah men så är det inte? vilket enligt mig är ett tveksamt svar när man berättar hur ledsen man vart och hur illa behandlad man känt sig.

Jag har svårt att veta balansen mellan vad som är ?depressionens fel? och ?verkligheten?.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Jalbret) skrev 2018-03-15 11:07:36 följande:

Ja jag brukar också ser mig själv som ett offer och anta en massa saker när jag umgås med folk som är deprimerade.

Som sagt, hade han vart ?frisk? hade jag inte accepterat beteendet och lämnat honom.
  • whattodowhattodo
    Anonym (Jalbret) skrev 2018-03-15 12:58:50 följande:

Nej jag förstår.

Hade en förredetta som hade fått lunginflammation, då hon inte ville träffas utgick jag från ingenstans att hon hatade mig och ville göra slut. Några dagar senare ringde hon och sa att hon var frisk och ville ses, jag blev jätteförbannad då hon ju klart sagt att hon ville göra slut, trots att hon inte sagt överhuvudtaget att vi gjort slut. Men då jag bara antog så måste det ju vara så att hon sårade mig.

Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. En relation för mig handlar mycket om kommunikation. Jag kan absolut ta att han inte vill träffas - men då behöver han säga det rakt ut. Jag blir inte arg eller ledsen om jag lyckas förstå varför. Men när man inte får några svar eller förklaringar blir det väldigt jobbigt för mig.
  • whattodowhattodo
    enmanmedskägg skrev 2018-03-15 15:30:11 följande:

Jodå jag kunde vara romantisk, men kanske inte enligt normen eller hennes sätt att se på saken. Jag har ju fått "lära" mig vad som är rätt, och det tar extremt mycket energi. En vanlig missuppfattning är att vi "aspies" inte har några känslor, vilket är helt fel. Vi har väldigt mycket känslor, och det kan vara otroligt frustrerande och ledsamt när jag inte kan göra mig förstådd eller få fram mina känslor. Det har blivit många missförstånd genom livet.

Att han svarade så som du tycker verkade som att han "ryckte på axlarna" kan vara en typisk signal för asperger. Jag är likadan, då jag tar saker ganska bokstavligt. Om någon frågar: "Mår du bra?" så svarar jag på frågan utan vidare omsvep. Vill man veta mer måste man ställa specifika frågor. 

Jag bara gissar här såklart, men några andra frågor av rent intresse? 

Har han svårt med ögonkontakt? 

Har han väldigt specifika intressen som han "snöar in" på?

Är han lojal? 

Måste du ge tydliga instruktioner och förklara saker väldigt ingående om något ska göras?

När man är deprimerad blir man ofta just tillbakadragen och vill inte ha med någon att göra ( i alla fall inte jag ), men jag uppskattade såklart sms eller en kram för att få bekräftat att jag fanns och att någon tänkte på mig. 

Vet du om han har gjort någon utredning?

Intressant!

Han har inte problem med ögonkontakt,

Han har en massa olika nya idéer hela tiden men mer splittrat och blir inget av något, snarare än att han tar tag i en idé och genomför den.

Han hatar att prata om ?onödiga saker? / ?small talk?

Han har nästan lite manodepressiva drag. SUPERGLAD eller nere.

Han har även sagt att han har svårt att lyssna. Är det tråkigt och han inte är intresserad så ?zoomar han ut? haha

Ingen utredning vad jag vet,

Obs: han är från Ryssland så jag vet inte heller om det är några kulturkrockar som är bakomliggande också....
  • whattodowhattodo
    BurningDiamond skrev 2018-03-16 05:04:30 följande:

Vad gör han för att må bättre?

Jag hade nog inte grävt ner mig i hans mående, utan tittat framåt. Om han jobbar med sig själv, skaffar samtalskontakt osv, visar att han vill må bra och vara med mig.

Om han istället väljer att gräva ner sig i sitt mående och inte försöka lösa situationen hade jag inte lagt ner mer tid, energi och känslor.

Han går i terapi, men det är i uppstartsstadiet, och det är med en rysk psykolog eftersom hans modersmål är ryska. 1 gång i veckan, 1 timmer, över skype.

Just nu visar han inte alls att han vill vara med mig, inte ens sagt det, utan är mer "jag mår dåligt, jag är sånhär"

Jag hade mått så mycket bättre och förstått mer om han snarare sagt något i stil med "förlåt att jag sårade dig, det var inte meningen, men detta är på grund av mitt mående, men jag vill verkligen vara med dig"

Sen vet jag ju inte om han inte kan formulera sig ordentligt "på grund av" depressionen.
Svar på tråden Min pojkvän säger att han ”är sån” - depression