• Linsi

Vi som gör äd 2018!

UndrandeSökare skrev 2018-04-20 18:17:53 följande:

Jag vet inte hur det funkar hos ivfRiga, men hos Avaclinic får man 2-3 donatorer i förslag av kliniken att välja på. Vi valde den yngsta som vi fick på förslag.

Om du får välja på 3-dagars ägg eller 5-dagars, så välj ALLTID 5-dagars, eftersom många embryon dör mellan dag 3 och 5, och skulle inte ha blivit ett barn oavsett. Så man har mycket större chans om de sätter in 5-dagars (blastos).

Vi valde också PGS (kromosomtest på dag 5, tillval) för att vara säkra på att embryona som sattes in var normala kromosommässigt. Eftersom onormala bara blir minus eller missfall.

Hos Avaclinic görs PGS dag 5, sen sätts 1 eller 2 embryon av de normala in dag 6 och resten fryses ner för framtida syskonförsök, alla onormala kastas direkt. Hos Avaclinic får man själv välja om man vill sätta in 1 eller 2. Det kan vara lite olika från klinik till klinik om man får välja det eller inte.

Hej!

Koordinatorn skrev att hon skulle återkomma med förslag på donatorer nästa vecka. Så jag tror vi kommer att få alternativ. Vi kryssade i att vår donator skulle vara 21-25 år. Yngre kändes inte helt ok... men vi kommer nog också att välja den yngsta.

Vi funderar mer och mer på PGS. Frågade om hur det funkade. Här verkar de plocka ut celler dag 5 och sedan frysa äggen medan de testar (här tar det tydligen ett par dgr att testa). Har man kört PGS får man bara ett tillbaka. Risken för tvillingar blir högre om man vet att embryona är bra.

Vi har köpt ett paket där det ingår att de odlar 5 dagar.

Koordinatorn tyckte att vi skulle sätta in embryo utan PGS första och de tar celler från resterande embryon. Om det inte blir något av första försöket så kör de PGS på resterande inför nästa återsättning.

Trodde inte det gick att sätta in senare än dag 5... ska fråga Marina om det är möjligt att sätta in dag 6 hos dem.

Tack för ditt svar.

Alltid så omtänksam
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-04-21 15:10:28 följande:
    De har inte den tekniken på ivfRiga som de har på Avaclinic. Det är därför de kan göra PGS i samma cykel och sen sätta in 1-2 PGSade normala embryon direkt på Ava men inte ivfRiga. Jag har hört detta tidigare av andra som gått hos ivfRiga och sen bytt till Ava.

Jag skulle aldrig betala kliniken för att sätta in icke PGSade embryon. Då är det bättre att du väljer totalfrys av alla embryon först om du ska gå på ivfRiga.

Jag valde bort ivfRiga för jag läste att många var missnöjda med dem.

Känns jätteskumt att inte testa från början. Man vill ju ha bästa förutsättningarna från början. Det lutar precis som du skiver åt att vi kör PGS och sedan fryser. Vid första förfrågan om att få PGS så sa hon att jag skulle hålla på med medicinerna något längre - jag behöver ju inte synkas med donatorn utan ligga några dagar efter så att vi kan få ett testat embryo tillbaka.

Ju mer man tänker på detta desto mer galet känns det ju att inte testa :)
    Vi ska se vad det kostar att lägga till PGS.
    De har en prislista efter hur många embryon man vill testa. De har även ett paketpris där PGS ingår, men då kostar det ganska mycket mer än vad man kommer upp i om man jämför med prislistan. Det kanske är så att de genomför den PGS:n som de gör hos er - att det är därför det kostar så pass mycket mer.
    Får kolla med koordinatorn imorgonGlad

• Linsi

UndrandeSökare: ni fick verkligen ett fint resultat.

Har också tänkt på att det vore skönt att kunna sätta in i naturlig cykel och jag har regelbunden mens.

• Linsi
    myran skrev 2018-05-04 00:02:54 följande:

Jag har tagit Progynon och Lutinus i samma dos som du. Satte nyligen in en 5-dagars blastocyst som varit fryst som 2-dagars sen 2013 och tinades och odlades. Den enda av 10 nedfrysta som klarade sig. Är nu gravid. Fertinova Helsingfors. Det går bra på den dosen om allt är normalt annars Lycka till!

Grattis!
  • Linsi

Härligt att det börjar röra lite på sig i tråden. Några ruvar och andra som ligger i startgroparna.
    Vi åker till Riga veckan efter midsommar för ET (sambon får dock åka och lämna sitt bidrag på midsommarafton) Men det får vi ta, första förslaget vi fick från kliniken var veckan innan midsommar, men den det funkade dåligt för oss med jobbresor, tenta och avslutning på jobbet. Och vi ville inte heller vänta för länge - så i slutet av juni är det äntligen vår tur.

Börjar faktiskt bli lite nervöst - på fredag ska jag på ultraljud för att se att det inte finns några cystor, och om allt ser bra ut så blir det injektion med procren på söndag. Först då börjar det väl kännas på riktigt.
    + att alla resor är bokade :) 

Ha en skön dag!{#emotions_dlg.flower}

• Linsi
    Smil skrev 2018-05-18 16:22:46 följande:

Hej. Jag har nämligen tjuvtestat idag, 2 gånger för att vara på den säkra sidan. Båda visade positivt resultat ( urintest ). Jag är gravid!!

Grattis, så roligt!
  • Linsi
    smurfen 11 skrev 2018-05-20 11:56:00 följande:

Vi ska med all sannolikhet dit också vid midsommar:) Vi verkar ha snarlik behandlingplan.

Men ska du redan ta procren? Jag skulle ta den i juni (tror jag), i alla fall inte såhär tidigt. Och har ni redan bokat resa? Man vet ju inte exakt när det blir?

Jag var på ul i fredags och allt såg bra ut. Blödning beräknas till 28-29/5 och i juni börjar jag med östrogen. Sedan avvaktar vi nästa ul för start med lutinus.

Vi har redan fått datum och tider för våra besök.

Vi har dessutom fått vara med och ?bestämma? vilka datum som funkar för oss och därefter har vi fått vår plan.

Vi har bokat resorna + hotell. Det går ju alltid att boka om. En resa får vi ta via Sthlm för det fanns inga från Cph.
  • Linsi

När det gäller val av klinik så finns det väl alltid de som är nöjda och de som är missnöjda.

Jag kollade med min ivf-läkare vad man skulle fråga efter. Vi var inne på Vitanova i Danmark först, men min ivf-läkare tyckte inte vi skulle välja Danmark. Vi var även inne på Finland, men där verkar de också köra med frysta ägg mest. Så då blev det Riga.

Anledningen att vi valde IVF Riga var att jag gillade deras paketerbjudande.

Tror att klinikerna egentligen är ganska likvärdiga, men det är ju så att man måste ha oddsen med sig. Så mycket som ska stämma.

Jag ska bara försöka att ta det lugnt och ta det som det kommer och lita på att kliniken gör sitt bästa.

• Linsi

Jag kommer att lämna tråden ett tag. 
    Det har verkligen varit en nyttig tråd med många kloka råd och stor erfarenhet (särskilt från undrandesökare). Men nu känner jag att jag bara vill fokusera på mitt och framåt. 
    Det är lätt att man börjar tvivla när man läser om alla som inte lyckats eller när man läser att någon är missnöjd med den kliniken man valt osv. Så därför kommer jag att pausa fram tills vi vet resultatet av vår behandling. Lovar att komma tillbaka och berätta hur det gick. I mitten av juli vet vi...

Tack alla för pepp, stöd, utbyte av erfarenheter och framförallt stort lycka till oavsett i vilken fas ni befinner er i.
    Kram{#emotions_dlg.flower}

• Linsi

Hej på er!

Jag tog liten paus från forumet inför vårt försök hos ivf Riga.
    Det är väl dags för en liten uppdatering.
    Tog blodprov för en vecka sedan (8 dagar efter ET). Var så nervös inför resultatet att jag tog ett vanligt grav.test på fredag morgon (officiell testdag från kliniken) - ville veta innan jag öppnade resultatet från werlabs.
    Det var lite chockartat att se ordet gravid - kunde inte somna om mer den morgonen (var uppe och tog testet 5:20)

Även blodprovet bekräftade graviditeten, tog det andra blodprovet i måndags (dag 12 efter ET) och vi hade en bra ökning på hcg.
    Så nu väntar ul 1/8. Hoppas bara att det lilla livet väljer att stanna kvar.

Grattis till alla er som plussat under tiden jag varit borta och som fått positiva besked efter ul.

Ta hand om er och ha en skön sommar!{#emotions_dlg.flower}

• Linsi

En liten uppdatering...

Ett tickande hjärta på vul imorse och mätningen visade 11,9mm. Läkaren sa vecka 7+0 men det är svårt att avgöra exakt så tidigt...

Nu ska jag verkligen njuta av mina sista semesterveckor.

Ha det bra och ta hand om er i värmen!

• Linsi
    kolabönan73 skrev 2018-08-23 18:16:05 följande:

Sista Lutinus i kväll!!!! Oj, vad skönt det ska bli, det har verkligen varit en pest!
    Kliniken säger att jag ska sluta tvärt, det känns lite konstigt men jag antar att de har koll. Är i vecka 12 (11plus 5).

smurfen 11 skrev 2018-08-24 09:38:22 följande:
    Haha vet precis vad du menar, jag tycker också dom är som en pest! Jäkla rinnande hela tiden. 

Jag har börjat trappa ner, är i 10+4 idag. I vecka 12 har din moderkaka tagit över hormonproduktionen så lita du på din klinik:)

Jag har 14 dagar kvar med lutinus - men tar dem bara på kvällen. Är i vecka 15+2 så vi håller med lutinus länge...
    Men skönt att se ljuset i tunneln Glad

Hoppas allt är bra med er! 

Svar på tråden Vi som gör äd 2018!