• Linsi

Vi som gör äd 2018!

Mer förvirrad än någonsin.... 
    Har haft mailkontakt med Vitanova i Cph och tom bokat in ett första möte med dem i mitten av april.
    På kvällen fick jag kontakt med min IVF-läkare för jag ville ha hennes input kring vårt avbrutna IVF och om hon också tyckte det var rätt med äd istället. Jag berättade att vi varit i kontakt med några kliniker i Köpenhamn och hon sa varför Danmark? Hon hade inte hört talas om par som åker till Danmark för äggdonationer (och hon har jobbat i Danmark fram tills för 5 år sedan). Hon sa att de var väldigt bra på inseminationer men mer tveksam till äggdonationer. Detta satte såklart griller i huvudet på mig.
    Hon sa att det viktigaste var att kolla hur många äggdonationsbehandlingar en klinik gjorde per år. Ju fler och dessutom hög procent lyckade  fall desto bättre. Varken vitanova eller storkliniken visar överhuvudtaget någon statistik över äd, endast för IVF och inseminationer.
    Storkliniken svarade i ett mail att de har 50 donatorer som de använder sig av, men de vet inte om alla finns tillgängliga (är villiga) att donera just när det är aktuellt.
    50 donatorer låter inte mycket - kan tänka mig att vitanova har något liknande.
    Min läkare sa att när hon arbetade i Danmark så kunde personer som själva genomgick IVF donera ägg om de fick ut väldigt många, men då donerade kanske bara 3-4 ägg till den mottagaren. 
    På andra kliniker utomlands skriver man väldigt tydligt att man får tillgång till alla ägg som donatorn får ut. Den informationen står inte heller på de Danska sidorna.

Vi var mest inne på Danmark för att vi gärna vill ha skandinaviskt utseende på barnet (ja så ytlig är man nog i början)

Myran -  du gör i Finland. 
    Hur går det till där? När jag läste på någon hemsida så fick jag intrycket att de ofta använder frysta ägg snarare än färska. Vet du något om det?

Så det jag nu behöver er hjälp med är att hitta en bra klinik. Vilken klinik går ni på? Skulle ni rekommendera den till andra?

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-28 10:44:03 följande:

Linsi- Jag håller med din tidigare ivfläkare där, kolla runt på flera olika kliniker och jämför priser och vilkor. Det kan vara jättestora skillnader.

Jag och min man har gjort dubbeldonation hos AvaClinic i Riga, jag kan rekommendera den kliniken.

De har en svensk hemsida och det går att flyga till Tiga på 1 timme från Arlanda.

Ju mer jag läser desto mer lutar det för min del åt AVA Riga. Tycker de verkar bra, och lämnar ju garantier på både embryon och till frysen beroende på vilket paket man väljer.

Vi måste dock resa från Kastrup, då vi bor i Skåne, men det skiljer inte många minuter.

Jag vet ju även att du redan gjort en gedigen undersökning av många kliniker, och om du är nöjd med denna så borde jag också bli det :)

Gör man fragmentationstestet av spermierna vid första besöket? Och sedan kommer man dig igen när det är dags för själva återförandet och däremellan kan man gå på kontroller hemma?
  • Linsi
    Beaglemom skrev 2018-03-28 21:19:23 följande:
    Hej, jag kan rekommendera två kliniker i Spanien: Instituto bernabeu i alicante där jag får behandling och IVI Barcelona där min vän behandlas. Båda mkt bra. Finns mkt skandinaviska och engelska donatorer på spanska solkusten så jag tror inte man behöver vara så orolig. Enligt spansk lag så måste de dessutom ge dig en donator som matchar utseendemässigt. Jag påbörjade min ivf bana i Danmark Copenhagen fertility center (egna ägg på den tiden) och jag har inga klagomål, men när man jämför med Spanien så är den spanska vården mkt bättre. Tycker inte att det har varit jobbigare att behandlas i Spanien utan snarare enklare, de är mkt mer service minded och professionella. Man får en kontaktperson som sköter hela kontakten, man får eget rum i en timme innan och en timme efteråt så man kan vila, med vatten och the om man vill ha och egen samtalstid med läkaren och bilder på ägget, taxi service till flygplats mm . På copenhagen fertilitycenter så kändes det som man satt på löpande band och fick gå in till doktorn fem min, in snabbt med ägget och sedan direkt ut på gatan. På CFC så har man hela tiden kontakt med olika personer och läkare så det är viktigt att man berättar hela sin historia varje gång. Nackdelen med Spanien är att det är dyrare än baltstaterna exempelvis. Vet inte vad man betalar för ÄD i Danmark men på instituto bernabeu betalade jag ca 85 000 kr för färsk cykel, man får alla ägg, sedan kostar det 15 000 att sätta in ett fryst. Medicinerna är dessutom billiga i Spanien, man kan köpa dem där och behöver egentligen inte ha svensk läkare som skriver ut.

Lycka till, svarar gärna på frågor om du har :)

Tack för ditt svar. Läkaren som avbröt mitt andra IVF-försök nämnde just Spanien. Tänkte det var konstigt då jag är blond och blåögd och min sambo är något mörkare i håret men blåögd han med. Men när du skriver att det finns en del skandinaver där så förstår jag lite bättre :)

Inte helt fel att kunna ta en semester i Spanien samtidigt som man är på kliniken ;)
    Intressant att de enligt lag måste matcha utseenden. Samlar just nu på mig så mycket information jag bara kan om olika kliniker.

• Linsi
    Evadesiree skrev 2018-04-03 20:46:19 följande:

Här delar jag med mig av min äggdonation i Polen InviMed.

För 14 dagar sedan utförde jag äggdonation.

Koordinatorn jätte trevlig tills du betalt. Även svensk talande tolk då de pratar dålig engelska.

Men allt förändras när du anländer för embryodonationen och stoppar in ditt visa- kort och

Slutbetalningen dras från ditt konto.

Koordinatern dvs A som man har fört all kommunikation med är inte närvarande längre. Då menar jag helt fysiskt. Hon är inte där. Ej heller tolken utan endast läkaren. Läkaren är en kvinna som helst inte tar i hand om inte du tar initiativet. Hon är säkert en duktig läkare.

Dock helt utan att blanda in känslor eller visa någon större empatisk förmåga. Hon gör bara precis det nödvändigaste väldigt snabbt och utan att visa något större intresse.

På själva transfern så meddelade hon inte mig i gynstolen i op rummet om allt gick bra. Hon önskade mig heller inte lycka till eller sa ens hejdå. Något mer möte med läkaren finns inte efteråt.

Man ligger kvar i stolen 10 min efter. Det finns ingen människa alls närvarande då.

Vill du kan du vila i en stund till i en annan säng i rummet bredvid. Där är också obemannat.

Sedan klär man på sig och åker hem och går förbi receptionen och där säger de hejdå och ser glada ut.

Jag svara gärna på frågor och hjälper till med det jag kan.

Kramar

Tyvärr blev gravtestet negativt trots att jag satte in 2 embryo.

Endast ett överlevde förutom dessa och finns i frysen.

9 st befruktade ägg är således borta. När jag frågar direktören/ koordinatorn vad som hände dem på labbet och vilken dag så får jag endast svar av henne att hon inte är läkare och inte kan svara på detta.

Jag frågade henne efter 4 dagar på labbet hur de mådde... inget svar. På 5te dagen frågar jag ingen via mail som all konversation sker. Inget svar.

6te dagen svarar hon och ursäktar sig och tackar för mitt tålamod. Då får jag svar att endast en finns i frysen efter 6 dagar på labb.

Kramar till er alla som precis som jag så gärna vill ha barn

Usch vilken mardröm. I den här situationen vill man ju verkligen ha allt stöd och allt hopp man kan få. Och som du skriver - man vill ju veta hur embryot som ska återföras ser ut.
    Tråkigt att det dessutom inte gav något plus denna gången.
    Hoppas verkligen att den du har i frysen fäster och du får ditt barn.

Vi håller för fullt på att undersöka olika kliniker. Har ett inledande samtal bokat i Vitanova i Danmark, men vi är ev lite tveksamma. 
    Jag tycker ett paket hos IVF Riga låter bra, där erbjuder de PICSI som jag tror är extra bra för oss som har manlig faktor.

• Linsi

UndrandeSökare: Kan man få PICSI hos AVA? Jag vet att du förespråkar PGS men det kostar ju ganska mycket...

• Linsi
    myran skrev 2018-04-03 21:19:44 följande:

Nu börjar det närma sig, voine voine... Runt den 20:e åker jag för att sätta in en blasto om allt går vägen! Hu hade glömt hur nervöst det är.

Men jag kan säga att det är en enorm skillnad mot förra gången. Då stod det mellan att bli mamma eller inte, nu är det ett syskonförsök och vi har ju vår lille pojke hur det än går.
    Jag önskar att jag kunde göra er alla gravida med ett trollslag, det är så tufft att vänta. Jag tror inte någon som inte varit där kan förstå... Hjärta

Lycka till!Hjärta
    Håller tummarna. Har man redan vunnit på barnlotterier en gång så är väl allt utöver det bonus.
    Hoppas vi kan välja klinik snart och känna att man kommer igång.

Vi undersöker också Finland, men vill inte ha frysta ägg utan färska. Sambon håller på att översätta mina frågor till engelska och ska skicka iväg mail till både Helsingfors och Riga.

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-04-04 08:37:25 följande:

Linsi- Fast PICSI och PGS är ju inte samma sak.

PGS är kromosomtest på embryona innan insättning för att säkerställa att endast embryon som är normala kromosommässigt sätts in. Alla onormala embryon kastas direkt. 1 eller 2 av de normala sätts in och resten av de normala fryses in för framtida försök.

Jag vet att det inte är samma sak. PGS kostar ju en del...
    Men visst om det hjälper en att lyckas på första försöket så har man ju snart sparat in de pengarna :) 

På sin hemsida skrev de att de rekommenderade ett paket med PGS för par som tidigare misslyckats med äggdonationer - men det kan ju vara skönt att förekomma problemet och veta att man sätter in friska embryon.
    Ju närmare tror att man kommer en lösning desto mer frågor dyker upp i huvudet...

Så tacksam att detta forum finns och det finns personer med erfarenheter som så öppet och villigt delar med sig Hjärta

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-04-04 16:12:40 följande:
    Eftersom jag har immunproblem som orsakar missfall så var PGS ett krav för mig så jag kunde sortera bort en felfaktor. Om jag skulle få missfall ändå med PGSade embryon så visste jag att det inte var embryona utan var mitt immunförsvar som var problemet och att vi då behövde göra en ny större immunutredning - vilket vi nu gjort i London, då det hittades för låga LAD-nivåer.
    Ska nu sen göra 2 LIT innan nästa insättning.

Har du immunproblem? Dvs har du gjort en immunologisk utredning?

Jag har inte gjort någon immunologisk utredning
    Hur vet man om man har det? 

Vad jag minns från dina inlägg så har du många missfall bakom dig. Var det så du började misstänka immunproblem?
    Finns det några enklare tester man kan genomföra eller måste göra en så omfattande utredning som du gjort?
    För jag förstår att du genomgått en hel del.
    Hur vanligt är det med immunologiska problem?

Jag har ju inte så många försök att jag kan se någon trend i det, har bara varit gravid en gång, fick då missfall i v.8 (med mitt ex).
    Med min nuvarande sambo blev det IVF pga manlig faktor. Att de inte lyckades har nog mer med min ålder att göra - kass kvalitet på äggen. Men man vet ju aldrig...

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-04-04 21:46:02 följande:
    Tyvärr finns det inget test man kan ta i Sverige för att ta reda på om man har immunologiska problem. Enda sättet att få veta är att göra en immunologisk utredning utomlands eftersom proverna ska skickas till ett speciallabb i USA.

Ja, vi har haft 6 missfall. Det var efter 3e missfallet, och under missfallsuttedningen som inte visade något (för de tog för få prover) som jag började misstänka immunförsvaret. Jag har sköldkörtelsjukdom och allergi och det finns andra autoimmuna sjukdomar i min släkt. Men det finns också kvinnor som inte har npgra sjukdomar själva och ändå har överaktivt immunförsvar.

Men tyvärr svenska läkare "tror inte" att kvinnors immunförsvar kan orsaka fertilitetsproblem.

Immunproblem är vanligare än man tror, men ganska okänt hur vanligt i Sverige eftersom läkarna här inte testar för det och inte har någon kompetens alls inom området.

Men i USA har de behandlat kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem sen 1990-talet. Så Sverige är långt långt efter !

Svenska läkare skyller oftast allt endast på dåliga ägg, men det behöver inte alls vara så, det kan vara ett överaktivt immunförsvar istället. Eller som i vårt fall både immunförsvaret och dnafel och fragmentationsfel på spermierna. Men inget av dessa kan testas för i Sverige tyvärr.

Enda symtomet på immunproblem är barnlöshet. Endera har man svårt att bli med barn eller så blir det upprepade missfall. Vissa får ett barn och sen taggar immunförsvaret upp och försöker aktivt stoppa fler barn. Eller så har man medfött överaktivt immunförsvar och får då problem redan att få första barnet.

Vill du veta mer om immunproblem kan jag varmt rekommendera att man köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr.

Låter inte alls roligt....
    Jag vet ju inte hur min kropp är. Har ett missfall bakom mig och har sedan dess inte försökt aktivt förrän jag träffade min sambo. Nu har vi vanlig faktor och kan har därför inte lyckats bli gravida själva.
    Jag tror i mitt fall att det är mina ägg, särskilt med tanke på att vi fick avbryta vårt sista försök eftersom det var så få blåsor som bildades.
    Jag har inga allergier eller liknande problem.

Tänker att vi testar en gång så ser vi hur det går. Skulle det visa sig att det inte går så tar jag tag i det då. Någon tycker säkert att man ska börja med att kolla kroppen. I nuläget lägger jag nog hellre pengarna på PGS istället, som du också föreslår. Det är ju alltid bra att försäkra sig om att embryona är av bra kvalitet från början.
    Och gör som ni - sparar de bra embryona i frysen om jag skulle misstänka att min kropp motarbetar mig.

Vi ska på ett besök till en klinik i Danmark den 17/4. Tänkte fråga om de genomför PGS. Det står inget i deras prislista.

Ha en bra dag!{#emotions_dlg.flower}

• Linsi

Igår skickade vi in alla papper till kliniken. Det blev Ivf Riga för vår del.

Känns spännande att äntligen vara igång på riktigt och inte bara i planeringsstadiet.

Nu återstår för kliniken att hitta en lämplig donator och göra upp en behandlingsplan.

Vi ska se till att få gjort nya tester då de vi gjorde inför ivf har gått ut.

Det som känns mest nervöst just nu är hormoner och vilka värden man ska ligga på.

Känns som en djungel och samtidigt väldigt viktigt.

Skönt att det finns kloka personer här :)

Önskar alla en solig och härlig helg!

Och håller en extra tumme för er som ruvar.

Svar på tråden Vi som gör äd 2018!