• Linsi

Vi som gör äd 2018!

UndrandeSökare skrev 2018-03-21 10:18:06 följande:
    Vet ej, ring och fråga Försäkringskassan om åldersgränser.

Jag och min man gör anonym dubbeldonation i Riga så vi är inte kvalificerade att söka.

Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
    Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.

• Linsi
    myran skrev 2018-03-22 00:49:14 följande:
    Jag var 44 när vi fick ersättning, men det är ju några år sedan.
    Linsi skrev 2018-03-21 16:00:29 följande:

Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
    Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.

Jag tänkte tvärtom :) Att det känns bättre om mitt barn som vuxen kan ta reda på vem donatorn är och inte känner att det finns någon därute som hon/han aldrig kan hitta och alltid kommer undra över. Det skulle kännas som större "konkurrens", dessutom med risk att barnet anklagar oss föräldrar för att inte ha gett honom/henne den möjligheten. Sen kände jag att mitt barns ursprung var en information som inte tillhörde mig och min man utan något som tillhörde barnet. Jag hade själv inte velat ha det så, att någon annan bestämt utifrån egna intressen om jag kunde söka mitt genetiska ursprung eller ej. Vi vet ju inte vem donatorn är, det är bara barnet som kan få den infon vid 18 år. Då kan han välja själv om han vill ha kontakt.

Känsligt ämne och svårt att veta innan vad som är rätt. Jag tänker såna här frågor är något man ska ta ställning till själv, att välja anonym donator kan säkert motiveras och kännas rätt för andra. Men såhär kändes rätt för oss

Intressanta tankar - jag tror att jag är lite rädd för just det med kontakt. Att de hade fått lite info via kliniken hade varit ok. Men just att de får kontakt och helt plötsligt får halvsyskon. Jag är rädd att jag skulle känna mig utanför i hela den processen. Men det är som du säger svårt - men det är ju viktigt att det känns bra. Jag har egentligen inte tänkt så mycket på det - det var bara min första känsla.
    Men det är så skönt med den här tråden - man får lyfta allt och många kloka svar tillbakaSkrattande
  • Linsi
    strong85 skrev 2018-03-22 18:28:13 följande:

Jag har jämnt som du gör, gjorde det ganska länge när jag fick min diagnos om förtidigt klimakterium. Men jag har valt att se det som att vi är 3 som hjälps åt för att få detta barnet och oavsett så kommer jag vara mamma för mig är ordets innebörd så mycket mer än genetik. Och även om barnet i vuxen ålder vill leta reda på det här personen så tänker jag som myran tänk vilken fantastisk människa att vilja hjälpa någon annan på detta sättet ???? men förstår din tankar då jag själv haft dem

Tack för att du delar med dig av dina tankar. Tror också att det är något som måste mogna. Och det är ju inte så att någon tar barnet ifrån mig - det är ju mitt. Och vi bor ju inte ens i samma länder....

Så skönt med detta forum som får en att se saker från olika perspektiv.
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-23 06:56:08 följande:
    Sen vet man ju inte vad som händer om 18år, om barnet kommer vara intresserad av att ta reda på vem donatorn är eller ej, eller ha kontakt med hen. Sen kan ju donatorn ha hunnit avlida eller inte längre vara intresserad av att ha kontakt/ träffas. Så mycket kan hinna hända på 18år. Det är ju också en sak man kan fundera på.
    Sant. Man får ta en sak i taget helt enkelt. Först och främst ska vi komma till beslutet att genomföra äggdonation och sedan ska vi hitta lämplig donator och sedan ska det ta sig.... Som du skriver man vet inte vad som händer.

Ha en trevlig fredag!{#emotions_dlg.flower}
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-23 07:58:52 följande:
    Ringde du och frågade Försäkringskassan ang hur gammal man max får vara när man ansöker om ersättning för ÄD utomlands? Vad fick du för svar? Så du vet om du ska välja öppen eller anonym donator?

Har inte tagit tag i det än. Har påsklov nästa vecka, tänkte ta tag i det då. Måste ju också ta en ordentlig diskussion med sambon också. Jag tror att jag kommit mycket längre än han i den här processen. 
    Men det är ju aldrig fel att kolla upp så mycket fakta som möjligt - så man är väl förberedd när det väl gäller.

Står mycket i valet mellan de olika klinikerna - vissa erbjuder blastocyster tillbaka samt garanterade blastocyster till frysen. Andra sätter tillbaka efter 3 dgr (kliniken jag varit i kontakt med) fördelen med Köpenhamn för oss är ju att vi bor strax söder om Malmö.

Du som undersökt många olika kliniker i många länder - hur är det med mediciner. Vissa kliniker har ju samarbeten med svenska läkare som hjälpa till med vissa tester samt medicin och liknande.
    Hur mycket mediciner behöver jag vid en äd? Själva donatorns mediciner brukar väl ingå i priset på hela behandlingen.
    Många av klinikerna som har samarbeten har väl det i Sthlm så där är det ju mkt närmare för oss att ta oss till Cph och det kanske blir billigare i längden med tanke på att vi kan åka över dagen.
    Sedan är det ju det andra som du är inne på  - att kunna testa äggen innan de sätts tillbaka.
    Jag tror inte att jag har några problem med mitt immunförsvar - men skulle det ändå vara säkrare att kolla? 

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-23 17:39:36 följande:

Hej ! Det var många frågor och funderingar. Ja, börja med att sätt dig ner med sambon och prata igenom

1. Vilken typ av behandling kan ni båda tänka er?

2. Vilka länder kan ni tänka er ?

3. Hur mycket pengar, tid och ork kan ni lägga på barnprojektet ?

4. Vill ni göra PGS eller ej?

5. Misstänker du att ditt immunförsvar är ett problem eller ej?

Om du misstänker att immunförvaret är ett problem kan jag rekommendera att man köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr

Det finns inte "ett speciellt prov" man kan ta i Sverige för att få veta om man har immunoroblem, utredningen görs utomlands.

Till frågan hur mycket mediciner du behöver inför ÄD? Om man inte har immunproblem, så behöver man bara 3 olika mediciner. 1 nedregleringsspruta, östrogentabletter och progesteronvagitorier.

Har du immunproblem så blir listan längre, då behöver du förutom dessa 3 tidigare nämnda, också Intralipiddropp, kortisontabletter, Fragmin, trombyl etc plus man kan också behöva LIT, Neupogen, Humira etc etc

Vid immunproblem gör man först en immunutredning i Aten, London eller USA där en mängd blodprover tas och skickas till ett speciallabb i USA, för att ta reda på exakt vilja immunproblem man har och medicinerar sen utifrån det.

Om du inte tror att du har immunproblem, men är rädd om pengarna, välj då en klinik med babygaranti, så ni får tillbaka stordelen av pengarna om ni inte lyckas.

Hos AvaPeter i Ryssland har de ett garantipaket, om man köper det och inte har fött ett barn efter 4 insättningar, så får man 80% av pengarna tillbaka.

Det finns andra länder och kliniker som har babygarantier också.

Men välj färska ägg i första hand och 5-dagars embryon (många embryon dör mellan dag 3 och 5, och de hade ändå inte blivit några barn).

Hör av dig om du har fler frågor.

Du är fantastisk! Tack! <3
  • Linsi
    Flowerpower skrev 2018-03-23 17:31:24 följande:

Hej starka tjejer!

Jag hoppar gärna här om det går bra med er. Kort bakgrund: har en 4 åring tack vare IVF, är 39 år ung , och har precis gjort ett ET där det inte gick vägen. TD var igår.

Pga lågt AMH har vi redan varit inne på ÄD, har läst och följt många av er här på FL. Vi bestämde oss för Invimed redan i januari. Så vi var där i februari och gjorde alla prover. Vi ville ändå försöka en sista gång med mina ägg. Men det gick inte. Så nu är det tanken att jag ska vänta 2 perioder i mellan. 

Har ni några tips på hur jag kan hjälpa kroppen med processen? Jag kommer att få recept på en hel del tabletter, cortison bl annat, som man ska börja med CD3. Men jag funderade på ifall man kan ta något annat i de här 2 månaderna som jag ska vänta på. 

Tack för hjälpen och ha en fin helg! 

Hej!

Kul att se dig aktiv i tråden :)

Här finns många som gärna delar med sig av sina erfarenheter - guld värt!

Så tacksam för denna tråden. Att man kan få lyfta tankar, funderingar och konkreta frågor.
  • Linsi

Nu har vi kommit så långt att vi kommit fram till att äd är det vi ska göra. Väntar bara på att läkare nr 2 från IVF-kliniken ska säga samma sak som hon som avbröt försöket.Sambon är med på äggdonation )men han är inte så positivt inställd till dubbeldonation - än).  Hoppas även att läkaren kan skriva en remiss om att äggdonation är det vi behöver för att kunna bli gravida. Hoppas därmed kunna ansöka om ersättning från försäkringskassan, och därmed skulle även frågan om öppen eller stängd donation vara löstGlad

Tänkte ägna min första dag på påsklovet till att skicka mail till olika kliniker och höra om deras väntetider och hur snart vi kan komma igång. Tänkte även höra med fk. Hitta denna texten på nätet: 
    Olika landsting har olika åldersgränser för vård mot ofrivillig barnlöshet. Domarna går ut på att ett landstings ekonomi får inte påverka vården, utan man ska utgå från Socialstyrelsens rekommendationer.

För tillfället verkar Socialstyrelsens åsikt om högsta ålder på kvinnan för att få ta emot en äggdonation (i Sverige) vara 42 år, vilket innebär att om du är ofrivilligt barnlös, blir remitterad till äggdonation av din behandlande läkare, men pga lång kö inte kan få vården innan landstingets åldersgräns sätter stopp, så kommer du att få ersättning från FK för motsvarande vård utomlands.
    Det låter ju lovande - men jag vet inte hur gammal den är. Får väl fråga fk när jag får tag i dem.

Hoppas ni alla haft en fin helg!{#emotions_dlg.flower}

• Linsi
    Evadesiree skrev 2018-03-26 11:19:31 följande:

Här kan ni läsa hur den övertrevliga kordinatern förvandlats efter full betalning.

Jag visar er här originalet av mitt privata brev för att dela med mig om denna kliniken till er som ska välja klinik eller behandling.

Som ni kan förstå är jag väldigt besviken. Jag hoppas dock att jag är gravid med de 2 embryo som är insatta den 20nde.

Det är alltså 6 ruvdagen i dag.

Någon som vet när man tidigast kan testa med urinsticka ?

Jag försöker att hålla hoppet uppe trots allt

Usch så tråkigt med det bemötandet så fort de fått in sina pengar på kontot. När jag gjorde mitt IVF och fick två embryon tillbaka så fick jag testdag på rd 20, men fick tillbaka äggen på dag 2. Dag 6 är väl ganska tidigt, om det inte är blastocyster (men av ditt mailande med kliniken fick jag inte uppfattningen att det var 5-dagars du fick tillbaka). Så vänta några dagar till så behöver du inte bli besviken ifall testet blir negativt bara för att du testar för tidigt. De känsligaste urintesten brukar man kunna ta ett par dagar innan beräknad mens. 
    Håller tummarna för att någon av dem fäster, helst båda.

Låter skumt att klinken lät äggen odlas i 6 dagar? Brukar inte 5 dagar vara max?! Är de ok då så fryser man ner dem. 

Jag håller på att söka runt bland kliniker för vår start. Jag har än så länge bara kontaktat kliniker i Danmark, dels för att det känns tryggt med nordisk klinik och dels för att vi bara kan ta tåget över.

• Linsi
    Evadesiree skrev 2018-03-26 12:28:31 följande:

Tredagars odlade embryo sattes in.

Äggen togs ut den 17 mars och befruktades med min mans spermier omgående. Efter 3 dagar den 20 mars sattes 2st in.

En lades i frysen.

Stressad läkare som gjorde ingreppet och man känner sig inte övertygad om de verkligen åkte ur kateten och in i min livmoder. Men det sistnämnda här är säkert bara min oro.

Det andra är fakta.

Ni som vet vilken datum kan jag tidigast få ett ev plus ?

Hur lång tid har dessa 3 dagars embryo behövt för att fästa? 3 dagar till ?

Dvs den 23mars ? Börjar det inte utsöndras hormon då eller den är inte mätbar ?

När jag hade min insättning så tog jag ägglossningssprutan på lör och äggplock på måndag (= ägglossning) och sedan sattes ägget tillbaka på dag två så äl+2
    Du borde fått dina insatt på äl+3 och om man försöker på naturlig dag så brukar ju mensen komma runt dag äl+14 beroende på hur lång cykel man har.
    Läs på gravtestet hur många som fått plus ett visst antal dagar före beräknad mens.
    När ägget fäst börjar det produceras hcg, men det ska ju upp i mätbara nivåer och man producerar olika mycket.

Lycka till!

Svar på tråden Vi som gör äd 2018!