• Linsi

Vi som gör äd 2018!

Hoppar in och följer er.
    Just hemkommen från IVF-kliniken - avbrutet försök pga för få blåsor. Så ledsen för tillfället. Detta var vårt andra försök, men jag åldern emot mig (fyllde nyss 41) och vi har även manlig faktor.
    Läkaren sa att man i min ålder har bäst chans att lyckas på första försöket då brukar man få ut flest antal ägg, sedan blir äggstockarna trötta och reserven minskar.

Jag har sedan tidigare tittat lite på äd och har även varit i kontakt med Vitanova i Köpenhamn för prisuppgifter och väntetid.
    Läkaren föreslog embryodonation - men det är jag inte helt säker på att sambon är så sugen på.
    Han är även tveksam till äggdonation pga att han inte tycker att det skulle vara vårt barn.
    Hur har era män reagerat? Och är det någon som även har manlig faktor av er?

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-14 18:59:21 följande:
    Vi har gjort dubbeldonation (embryodonation) hos AvaClinic i Riga pgr av manlig faktor (dnafel och fragmentationsfel på spermierna) och att jag är över 40. För oss var det ett självklart val med dubbeldonation eftersom chanserna ökar mycket då.

Vi gjorde dessutom PGS (kromosomtest på embryona dag 5) för att vara säkra på att om det ändå blev minus eller missfall så skulle det inte kunna bero på embryona utan på min kropp/ mitt immunförsvar.

Alla kvinnor jag pratat med som gjort ÄD säger att de känner det som att det är deras barn eftersom hon burit det i sin kropp i 9 månader.
    Jag tvivlar inte alls på att jag skulle se barnet som mitt. Precis som du säger så får man ju uppleva hela graviditeten. 
    Men som sagt sambon är inte där - jag hoppas verkligen han kommer att ändra sig. Barn är för mig mycket viktigare än gener. 
    Vi har bara fått veta att sambon har nersatt antal, men vet inte så mycket om kvaliteten på dem. Men jag frågade läkaren på vitanova om det gick att använda sambons spermier trots att de uppenbarligen inte är av toppkvalitet och han skrev att de kollar fragmentering och ser om chanserna blir nedsatta pga detta.

Hur har era försök gått?
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-14 19:45:04 följande:
    Själva donationsdelen gick toppenbra hos AvaClinic !

Vi fick 13 ägg av donatorn, 12 blev befruktade, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS (kromosomtest) på 8st embryon och 7 var normala kromosommässigt. Så det var toppenresultat enligt läkaren. 2 blastos sattes in och 5 till frysen.

Men nu är problemet att jag har immunproblem. Har gjort immunutredning i Aten och fått konstaterat koagulationssjukdom samt överaktivt immunförsvar så jag behöver en hel del mediciner för att lyckas få barn, och trots den immunmedicinering jag hade så blev det missfall (ofostrig graviditet). 5 naturliga missfall med egna ägg och spermier och 1 nu efter dubbeldonation så totalt 6st. Så vi har nu varit på en annan klinik och tagit fler immunprover. Väntar nu på provsvar som förhoppningsvis kommer nästa vecka.

Men vi har 5 blastosar kvar i frysen som sen ska sättas in ett i taget när jag fått tillräckligt med immunbehandling.

som om det inte är nog med allt annat - ska kroppen bråkas med dig ytterligare?!
    Hoppas verkligen att du får rätt medicinering så att ni får ert barn snart.

Ava kliniker finns väl i lite olika länder eller?! Vart är ni?
    Hur kommer det sig att ni valde just den kliniken?

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-14 20:19:22 följande:

Ava är en kedja, finns både i Finland, Ryssland och Lettland. Vi valde AvaClinic i Riga, Lettland för det är lätt att ta sig dit (flyget tar 1 timme från Arlanda) och finns också båt. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Sen använder de euro, man behöver inte söka visum och det var lätt att få kontakt med kliniken. Man går bara in på deras hemsida en vardag under kontorstid och börjar chatta med någon av deras koordinatorer. Jag kan rekommendera Veronika, hon har jag kontakt med, hon är jättebra. Svarar snabbt på alla frågor.

Tack - det lutar åt Köpenhamn för vår del. Vi bor i Malmö. Men jag har en lista på olika kliniker och ava är med där :)
  • Linsi
    myran skrev 2018-03-14 21:10:37 följande:

Min man tvekade också. Jag lät honom fundera ifred och till slut kom han fram till att han tyckte att det kändes ok att göra äd. Han hade ju inte ens sett sig som en potentiell pappa innan medan jag velat ha barn hela livet haha så vi var liksom i lite olika faser. Vi har en äd-son på 4 år och en unge kan inte vara mer älskad 

Be din man läsa på om epigenetik och mikrochimerism, lite får allt barnet med sig under graviditeten  För att inte tala om efter, jag känner igen mig i mitt barn även om vi inte liknar varandra utseendemässigt (min kompis fyra genetiska döttrar och son liknar inte sina föräldrar de heller) även om vissa påstår att vi är lika (tror han tar efter mig i kroppsspråk mm).

Min man gick från tvivlande till "ok vi provar väl" till "det här är definitivt det bästa jag gjort i mitt liv!"

Lycka till på resan!

Tack snälla för din input.

Vi har pratat lite om det ikväll och han verkar lite öppen för det iaf.

Han vet hur mycket det betyder för mig.

Vi ska isf göra en utredning på hans spermier för att se att kvaliteten är ok.

Har nämt epigenetik för honom. Det andra begreppet är jag inte bekant med - ska läsa på själv.
  • Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-15 10:17:36 följande:
    Lycka till oavsett vilken klinik ni väljer men skulle absolut råda alla som funderar på ÄD att först låta mannen göra sperm dna fragmentationstestet, inget annat test duger ! Inga andra spermatest visar hela sanningen. Kan INTE göras i Sverige.

Så kolla först upp om kliniken ni funderar på erbjuder detta test, annars reser ni till en annan klinik för att göra det testet först. Så slipper ni riskera att slänga bort en massa pengar i onödan på lönlösa försök om spermierna är för dåliga, så det blir dåliga embryon.

Både spermier och ägg måste vara bra för att det ska bli bra slutresultat dvs många embryon som är normala kromosommässigt

Jag kan också rekommendera PGS (kromosomtest på dag 5, det gjorde vi i Riga).

Lycka till !

Tack! jag mailade med kliniken i Köpenhamn strax innan vi startade vårt andra försök. Och de gör fragmentationstester på den kliniken. Vi pratade lite löst om det igår när jag var jätteledsen över att vi inte ens fick chansen denna gången. Jag tror han där och då insåg hur viktigt detta är för mig.
    Jag nämnde att vi kunde ta kontakt med kliniken och låta honom göra ett test för att se om det ens är lönt att använda hans spermier.
    Är det inte det så står vi i ett annat läge med embryodonation. Jag tror inte han är där i tankarna än.....
    Men det är så nytt än så länge - vi hoppades ju så på detta IVF-försök. Eftersom det ändå gick hyfsat första gången. Men vi kommer att komma fram till en lösning.

• Linsi

Det känns skönt att läsa både Lillan15 och myrans svar.
    Vi fick som sagt avbryta vårt andra IVF försök då två blåsor tagit över och var stora medan de andra inte hade en chans att komma ikapp.
    Läkaren föreslog att vi skulle ta ovritellen på kvällen och sedan försöka på egen hand. Vi vet ju att det är ganska menlöst med tanke på att vi har manlig faktor och kört ICSI på vår första IVF. Men vi har kört på att jag tar nu lutinus.

Vi har ännu inte bestämt om vi ska försöka en tredje gång. Var det slump att vi fick så dåligt resultat denna gången eller är kroppen slut?! Jag har nyss fyllt 41 och vi träffades sent i livet för två år sedan. Så vi har ju definitivt åldern emot oss också.

När gick ni som är i denna tråden över till äggdonation. Hur många IVF:er genomgick ni? Har ni påbörjat äggdonationer efter inrådan från läkare eller på eget initiativ?
    Läkaren föreslog tom embryodonation för oss med tanke på sambon spermier, men det tror jag han är ytterst tveksam till.
    Han tvekar ju även för äd - då han inte tycker att det skulle vara vårt barn. Men jag tror att han kommer att ändra sig där. Det lät lite så på honom när jag var som mest ledsen efter vårt avbrutna försök. Jag tror att han nog gärna gör ytterligare ett IVF. Men jag är tveksam - vet inte om jag orkar gå igenom en sådan besvikelse igen....

Så skönt att denna tråd finns - det ger mig hopp{#emotions_dlg.flower}

• Linsi

Myran - exakt den känslan om att bli mamma har jag. Att familjen ska bestå av fler än min sambo och jag.

Vi ska på spa kring påsk. Känns som ett bra tillfälle att i lugn och ro prata igenom vilka alternativ vi har.

UndrandeSökande - tack för din input. Så kunnig och villig att dela med dig av dina erfarenheter.

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-20 08:19:46 följande:
    Varsågod, inte alla klniker gör PGS på embryon. Men jag vet att ivf Riga gör PGS på äldre kvinnors ägg. Hos AvaClinic i Riga rådde de oss att istället direkt gå på dubbeldonation för att spara tid och pengar.

Jag råder er att göra sperm dna fragmentationstest också, finns ej i Sverige endast utomlands. Min man fick varken göra spermatest vid missfallsutredning i Sverige eller vid utredning i Aten, men AvaClinic krävde det detta test. Dna fragmentationstestet är bättre än de spermatest som finns i Sverige.

Skriv gärna ner era möjliga alternativ på ett papper och sätt er ner i lugn och ro och prata igenom vilka alternativ som finns hur ni känner angående det.

Kolla upp i förväg vilka priser som gäller.

Sen beror det ju också på hur mycket tid, pengar och ork ni kan och vill lägga ner på detta med barnförsök.

Hos AvaClinic i Riga kostar dubbeldonation med PGS ca 100.000kr. Då får man embryon som är unga och fria från kromosomfel. Man får alla ägg från donatorns äggplock. Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. Sen får man välja själv om man vill ha 1 eller 2 embryon insatta och resten är era och sparas i frysen inför ev.syskonförsök. Man kan också efter insättning få veta könet på embryot (om man vill).

Jag har bara kollat med vitanova i Köpenhamn än så länge (via mail) de andra klinikerna har jag bara läst kollat via deras hemsidor. På vitanova gör de fragmentationstest. Om det finns möjlighet för PGS där vet jag ännu inte. 

Är det i Riga ni går? Är ni nöjda? Spännande att man kan få veta könet direkt efter insättningen.
    Skönt att veta att man har några försök på sig. När man själv kör IVF så är man ju glad att man överhuvudtaget fick något tillbaka. Men som du skriver - man har ju ingen aning om kvaliteten på det man får tillbaka.
    Hur fungerar det om första insättningen inte fungerar? Betalar man separat för varje insättning då? 

Känner mig lite peppad för att dra igång detta nya projekt - hoppas att sambon kommer att vara lika öppen som jag.
    Hur ställde sig din man till dubbeldonation? (Vet att män ibland är mer känslig för det här med egna gener än kvinnor). Antar att ni båda var inne mer på att önskan att få vara föräldrar än något annat.

Du kommer nog att få många frågor från mig framöver Tungan ute Men det är så skönt med någon som vet och som kan förklara. Det är inte alltid lätt att läsa sig till allt.

• Linsi
    UndrandeSökare skrev 2018-03-21 07:18:29 följande:
    Öppen donator betyder att donatorn inte är anonym. Barnet kan få veta vem donatorn är om barnet vill efter det fyllt 18år

Man kan söka ersättning för ivf/äd utomlands av Försäkringskassan MEN endast få det beviljat om man har valt öppen donator. Väljer du anonym, kan du INTE få några pengar från dem. Det är endast tillåtet med ÄD ELLER spermadonation. Inte båda samtidigt, då kan man inte heller få ersättning..
    Finns det någon åldergräns på att ansöka om bidrag från fk?
    Vi över 40 är ju diskriminerade både här och där när det gäller att skaffa barn.
Svar på tråden Vi som gör äd 2018!