UndrandeSökare skrev 2018-03-20 08:19:46 följande:
Varsågod, inte alla klniker gör PGS på embryon. Men jag vet att ivf Riga gör PGS på äldre kvinnors ägg. Hos AvaClinic i Riga rådde de oss att istället direkt gå på dubbeldonation för att spara tid och pengar.
Jag råder er att göra sperm dna fragmentationstest också, finns ej i Sverige endast utomlands. Min man fick varken göra spermatest vid missfallsutredning i Sverige eller vid utredning i Aten, men AvaClinic krävde det detta test. Dna fragmentationstestet är bättre än de spermatest som finns i Sverige.
Skriv gärna ner era möjliga alternativ på ett papper och sätt er ner i lugn och ro och prata igenom vilka alternativ som finns hur ni känner angående det.
Kolla upp i förväg vilka priser som gäller.
Sen beror det ju också på hur mycket tid, pengar och ork ni kan och vill lägga ner på detta med barnförsök.
Hos AvaClinic i Riga kostar dubbeldonation med PGS ca 100.000kr. Då får man embryon som är unga och fria från kromosomfel. Man får alla ägg från donatorns äggplock. Vi fick 13 ägg från donatorn, 12 blev befruktade och alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8 blastos och 7 var normala kromosommässigt. Sen får man välja själv om man vill ha 1 eller 2 embryon insatta och resten är era och sparas i frysen inför ev.syskonförsök. Man kan också efter insättning få veta könet på embryot (om man vill).
Jag har bara kollat med vitanova i Köpenhamn än så länge (via mail) de andra klinikerna har jag bara läst kollat via deras hemsidor. På vitanova gör de fragmentationstest. Om det finns möjlighet för PGS där vet jag ännu inte.
Är det i Riga ni går? Är ni nöjda? Spännande att man kan få veta könet direkt efter insättningen.
Skönt att veta att man har några försök på sig. När man själv kör IVF så är man ju glad att man överhuvudtaget fick något tillbaka. Men som du skriver - man har ju ingen aning om kvaliteten på det man får tillbaka.
Hur fungerar det om första insättningen inte fungerar? Betalar man separat för varje insättning då?
Känner mig lite peppad för att dra igång detta nya projekt - hoppas att sambon kommer att vara lika öppen som jag.
Hur ställde sig din man till dubbeldonation? (Vet att män ibland är mer känslig för det här med egna gener än kvinnor). Antar att ni båda var inne mer på att önskan att få vara föräldrar än något annat.
Du kommer nog att få många frågor från mig framöver
Men det är så skönt med någon som vet och som kan förklara. Det är inte alltid lätt att läsa sig till allt.