Vi som gör äd 2018!
Hej!
Hänger gärna på här. Är på gång med syskonförsök i Helsingfors i april. Väntar på mens och progynonstart. Har tio embryon som ska odlas till blastos, en in och resten frysas på nytt.
Hej!
Hänger gärna på här. Är på gång med syskonförsök i Helsingfors i april. Väntar på mens och progynonstart. Har tio embryon som ska odlas till blastos, en in och resten frysas på nytt.
Det känns skönt att läsa både Lillan15 och myrans svar.
Vi fick som sagt avbryta vårt andra IVF försök då två blåsor tagit över och var stora medan de andra inte hade en chans att komma ikapp.
Läkaren föreslog att vi skulle ta ovritellen på kvällen och sedan försöka på egen hand. Vi vet ju att det är ganska menlöst med tanke på att vi har manlig faktor och kört ICSI på vår första IVF. Men vi har kört på att jag tar nu lutinus.
Vi har ännu inte bestämt om vi ska försöka en tredje gång. Var det slump att vi fick så dåligt resultat denna gången eller är kroppen slut?! Jag har nyss fyllt 41 och vi träffades sent i livet för två år sedan. Så vi har ju definitivt åldern emot oss också.
När gick ni som är i denna tråden över till äggdonation. Hur många IVF:er genomgick ni? Har ni påbörjat äggdonationer efter inrådan från läkare eller på eget initiativ?
Läkaren föreslog tom embryodonation för oss med tanke på sambon spermier, men det tror jag han är ytterst tveksam till.
Han tvekar ju även för äd - då han inte tycker att det skulle vara vårt barn. Men jag tror att han kommer att ändra sig där. Det lät lite så på honom när jag var som mest ledsen efter vårt avbrutna försök. Jag tror att han nog gärna gör ytterligare ett IVF. Men jag är tveksam - vet inte om jag orkar gå igenom en sådan besvikelse igen....
Så skönt att denna tråd finns - det ger mig hopp
Jag är egentligen inne på anonym donator jag också. Det räcker med att barnet får veta hur det har kommit till. Av rent egoistiska skäl så skulle det även kännas bättre för mig att inte veta att mitt barn vet hur det blev till (genom donerade ägg) men vem som har donerat dem.
Men om det är så att man kan få en behandling betalad så borde man kanske sätta sin egoism åt sidan.
Tredagars odlade embryo sattes in.
Äggen togs ut den 17 mars och befruktades med min mans spermier omgående. Efter 3 dagar den 20 mars sattes 2st in.
En lades i frysen.
Stressad läkare som gjorde ingreppet och man känner sig inte övertygad om de verkligen åkte ur kateten och in i min livmoder. Men det sistnämnda här är säkert bara min oro.
Det andra är fakta.
Ni som vet vilken datum kan jag tidigast få ett ev plus ?
Hur lång tid har dessa 3 dagars embryo behövt för att fästa? 3 dagar till ?
Dvs den 23mars ? Börjar det inte utsöndras hormon då eller den är inte mätbar ?
Mer förvirrad än någonsin....
Har haft mailkontakt med Vitanova i Cph och tom bokat in ett första möte med dem i mitten av april.
På kvällen fick jag kontakt med min IVF-läkare för jag ville ha hennes input kring vårt avbrutna IVF och om hon också tyckte det var rätt med äd istället. Jag berättade att vi varit i kontakt med några kliniker i Köpenhamn och hon sa varför Danmark? Hon hade inte hört talas om par som åker till Danmark för äggdonationer (och hon har jobbat i Danmark fram tills för 5 år sedan). Hon sa att de var väldigt bra på inseminationer men mer tveksam till äggdonationer. Detta satte såklart griller i huvudet på mig.
Hon sa att det viktigaste var att kolla hur många äggdonationsbehandlingar en klinik gjorde per år. Ju fler och dessutom hög procent lyckade fall desto bättre. Varken vitanova eller storkliniken visar överhuvudtaget någon statistik över äd, endast för IVF och inseminationer.
Storkliniken svarade i ett mail att de har 50 donatorer som de använder sig av, men de vet inte om alla finns tillgängliga (är villiga) att donera just när det är aktuellt.
50 donatorer låter inte mycket - kan tänka mig att vitanova har något liknande.
Min läkare sa att när hon arbetade i Danmark så kunde personer som själva genomgick IVF donera ägg om de fick ut väldigt många, men då donerade kanske bara 3-4 ägg till den mottagaren.
På andra kliniker utomlands skriver man väldigt tydligt att man får tillgång till alla ägg som donatorn får ut. Den informationen står inte heller på de Danska sidorna.
Vi var mest inne på Danmark för att vi gärna vill ha skandinaviskt utseende på barnet (ja så ytlig är man nog i början)
Myran - du gör i Finland.
Hur går det till där? När jag läste på någon hemsida så fick jag intrycket att de ofta använder frysta ägg snarare än färska. Vet du något om det?
Så det jag nu behöver er hjälp med är att hitta en bra klinik. Vilken klinik går ni på? Skulle ni rekommendera den till andra?