• Ggrodan

Är du mest för eller emot vaccinationer?

Vaccinationer i samhället.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du mest för eller emot vaccinationer?
  • Nimzay

Mest för skulle jag väl tro, men är dock inte så insatt

• Lena

Jag är för ett väl utprovat allmänt vaccinationsprogram

• Pentra

Jag är för orala och nasala vaccinationer, men jag är överlag emot injektions-vaccinationer. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Mascaraklumpar

Alltså, alla läkemedel som används på ett adekvat sätt är jag givetvis för och all läkemedelsanvändning som sker i onödan är jag emot. Eftersom ett vaccin kan vara både det ena eller det andra är frågan omöjlig att svara på. TBE-vaccinet är ett bra exempel: jag skulle vara negativ till att införa det i det allmänna barnvaccinationsprogrammet i hela sverige, däremot tycker jag att det är fullständigt idiotiskt att det inte erbjuds gratis till alla barn i riskområdena.

• Plupp73

För vaccinationsprogrammen som finns. För gardasil. Inte tydligt för införandet av vaccination mot vattkoppor, vilket förekommer i en del länder.

• Meriall

Självklart för! Men det betyder inte att man inte kan vara skeptisk mot vissa detaljer med vissa vacciner. Tex så tycker jag det nya rotavaccinet för småbarn verkar jättebra och tror det varit jättebra för min bebis som fått det på försök men min familj skulle aldrig vaccinera mot säsongsinfluensa. Jag har själv betalat för och vaccinerat mig mot hpv men tror det kan i vissa fall finnas en koppling mellan vaccin och tid då autism bröt ut.

Men mestadels för.

• Anonym (Kvinna37)
    Meriall skrev 2018-02-11 13:23:51 följande:

Självklart för! Men det betyder inte att man inte kan vara skeptisk mot vissa detaljer med vissa vacciner. Tex så tycker jag det nya rotavaccinet för småbarn verkar jättebra och tror det varit jättebra för min bebis som fått det på försök men min familj skulle aldrig vaccinera mot säsongsinfluensa. Jag har själv betalat för och vaccinerat mig mot hpv men tror det kan i vissa fall finnas en koppling mellan vaccin och tid då autism bröt ut.

Men mestadels för.

Fast det finns ingen som helst koppling mellan vaccin och autism. Det fanns EN studie som visade det, resultaten hade förfalskats och detta har sedan motbevisats många gånger om.
  • Meriall
    Anonym (Kvinna37) skrev 2018-02-13 14:55:20 följande:

Fast det finns ingen som helst koppling mellan vaccin och autism. Det fanns EN studie som visade det, resultaten hade förfalskats och detta har sedan motbevisats många gånger om.

Det finns annan forskning som visar att stress på kroppen eller psyket kan få latenta sjukdomar att bryta ut. Jag tror det kan vara fallet. Tror inte vaccin kan orsaka autism hos "friska" barn utan ev för barn som ändå skulle blivit autistiska om än inte just då. Därför visar inte motbevisen tillräckligt då de gjorts på friska barn.
Svar på tråden Är du mest för eller emot vaccinationer?