Inlägg från: All makt åt familjerna |Visa alla inlägg
  • All makt åt familjerna

Hur går det för er genusföräldrar?

enmanmedskägg skrev 2018-02-09 11:32:30 följande:

Nej, men man kan påverka på andra sätt. T.ex genom yttre påverkan. Att bara köpa en slags leksaker, att uttrycka avsky för vissa saker inför barnen, att inte låta barnen göra vissa aktiviteter, bära vissa kläder osv. Det är påverkan, kanske inte direkt tvingande, men du hamrar ju in värderingar och känslor i barnet.

Fast hur effektiv är den här påverkan?
  • All makt åt familjerna
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 11:40:18 följande:

Väldigt effektiv skulle jag säga. Det vi blir itutade som barn brukar ha stor påverkan på oss som vuxna. 

Ett bra exempel är ju rasism och fördomar. Barn med föräldrar som har rasistiska föreställningar har en tendens att föra över dessa på sina barn.

Nu pratar jag väl om intressen och inte åsikter. Även om åsikter också beror på hur man är som person och är potentiellt ärftliga, men kanske är dom inte det. Det är en annan diskussion. Om du vill läsa mer om detta:

mobile.nytimes.com/2014/07/09/opinion/thomas-edsall-how-much-do-our-genes-influence-our-political-beliefs.html

Jag tror däremot att folk innerst inne vet vad dom egentligen gillar oavsett vad dom har för åsikter eller ideologi. Sen att dom förnekar det för sig själva och mår dåligt pga detta är väl en annan sak. Detta är dessutom ganska synligt och märks av omgivningen för eller senare.
  • All makt åt familjerna
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 11:57:58 följande:

Ja, men för att få veta vad man har för intressen bör man väl få prova på dem eller hur? Hur ska man veta att man tycker om att spela gitarr om man aldrig får prova? Det är det jag menar med yttre påverkan och att ge möjligheter till barn. Min filosofi är att ge mitt barn möjligheterna, och aldrig begränsa hennes vyer. Hon kommer ju välja det hon gillar. Men att undanhålla vissa saker, eller att medvetet vilja styra in henne på något som passar min världsbild, det är det som är problematiskt menar jag.

Jag har aldrig påstått att man ska hindra eller styra. Det är vad föräldrarna i citaten ovan har sagt att dom gör.
  • All makt åt familjerna
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 12:59:03 följande:

Jaha ok. Jag var osäker på vad du ville leda i bevis med hela den här tråden bara. 

Jag försökte inte bevisa något. Jag sa att det inte var bevis för det ena eller det andra. Det var mest en intressant att vissa "genusföräldrar" tyckte det var ett problem att deras söner lekte med bilar. För mig så låter det som hyckleri.
  • All makt åt familjerna
    enmanmedskägg skrev 2018-02-09 15:18:38 följande:

Jaha då förstår jag. Jag uppfattade hela tråden som ett i raden av "genus är trams, pojkar ska vara pojkar bla bla"-tramset. 

Men då är jag helt med dig. Att bli upprörd för att ens barn gillar bilar låter illa.

Dock finns det en del "trams" inom "genus". Detta är ett bra exempel på det. Sen håller jag med dig om att det är trams att säga något så absolut som "alla killar gillar bilar" eller liknade. Det är helt enkelt inte sant.
  • All makt åt familjerna
    jamenvafan skrev 2018-02-09 17:51:11 följande:

Det är ju det som är så intressant med genusvetenskap och specifikt genuspedagogik! Enligt flashback t ex har vi ett enormt problem med att män är ensamma, inte kan ha fungerande relationer osv... frågan är ju att om man styr bort pojkar, inte helt nödvändigtvis, men fokuserar på ta hand om dockor, leka mer i samförstånd osv kanske det skulle göra det lättare för dem i vuxen ålder att klara av den sociala biten. Man brukar oftast inte säga åt barn att ta det lugnt med bilen för den kan bli ledsen som man kan göra med en docka...

På samma sätt när det gäller flickebarn såklart, så att alla barn övar upp båda sina hjärnhalvor så gott det går. 

Jag misstänker att LD avleder och begränsar på ett sätt som funkar för hennes barn. Precis som du säkert gör om ditt barn ändå skulle börja slåss eller liknande. 

Nu handlar det inte om att börja slåss utan om hennes sons intresse för bilar vilket hon själv skriver. Sen tror jag inte att pojkar skulle bli mer lik flickor bara för att man tvingade dom leka med dockor, uppen verkar det inte funka i LDs eller hennes följares fall. Tror du på riktigt att tvång leder till frihet?
  • All makt åt familjerna
    Maiserna skrev 2018-02-09 23:38:31 följande:

Det pratas mycketnom hur ?farligt? det skulle vara med könsneutrala kläder och leksaker.

Men ni tänker inte på hur otroligt skadligt det är när ni föräldrar styr in barne i traditionella könsmönster och begränsar barnet? För folk mår inte bra. Se statistiken över män som begår självmord för att de inte ?passar? in eller kvinnor som jagar så sjuka ideal att ohälsan sjuter i höjden.

Tänk om vi istället kunde vidga könsnormerna. Göra dem mindre snäva? Mer accepterande att bara vara människa och individ i? Att få vara sig själv och ändå få känna sig som en riktig kvinna eller riktig man? Att manligt och kvinnligt var lika mycket värt så att mön också ville eftersträva typiska kvinnliga egenskaper för att dessa skulle vara så högt värderade?

Att en känslig pojke inte hetsas eller hördas för att bli tuff utan tillåts vara sig själv. Att en flicka får vara både glittrig och bråkig utan att definieras som ?pojkflicka eller tjejig?.

Nu var det "genusföräldrar" som försökte styra sina barn så jag förstår inte varför du skulle styra bort konversationen från det. Tycke du att det är rätt att hindra pojkar från att leka med bilar? Ingen i den här tråden har sagt att deras söner måste vara pojkiga. Så jag föreslår att du istället för att dra klyschor om vidgade könsnormer ifrågasätter föräldrar som blir besvikna på sina söner för att dom leker med bilar. Hyckleri hör till historien.
  • All makt åt familjerna
    jamenvafan skrev 2018-02-10 01:53:25 följande:

Nja, det är inte riktigt det hon skriver.

"Nu kanske ni som är nya här undrar varför jag hatar bilar och varför barn inte får leka stereotypa lekar men vi får ta det nån annan gång, men det är inte så svartvitt som det låter. " Skriver hon.

Tre personer är inte en fallstudie men jag förstår vad du menar. Hur mycket leksaker påverkar kommer nog vara svårt då de flesta barn får påverkan från många ställen, däribland sådana man som vh inte kan styra över.

Tror du barn ska få absolut frihet? Ska de få slippa lära sig räkna och läsa om de inte vill? Tror du tvånget att lära sig läsa ger ökad frihet?

Sen har jag inte sagt att det leder till frihet, men att det leder nog till bättre utveckling. Det är dock inget jag har forskning om.

Så hon hatar att hennes barn leker "stereotypt" men att hon tydligen har nyanserade anledningar. Det är som att säga jag hatar när barn inte leker "stereotypt" men det är inte så svartvit som det låter. Det låter ganska svartvit. Det dom andra föräldrarna skriver låter också ganska svartvitt. Nej jag tror inte på absolut frihet men jag tycker att det rimligt att barn får bestämma vilka lekar dom leker själva inom rimliga gränser, att leka med bilar är absolut något ett barn bör få göra. Jag förstår inte exakt varför att hindra någon att leka med bilar skulle leda till ett bättre samhälle. Hur kan man applicera dessa teorier på sina barn utan stöd i forskningen om det nu inte finns någon eller om den är omstridd? Även om det skulle finnas forskning som sa att samhället blev något bättre är det rätt att offra barnens lek för att förbättra samhället? Förlorar inte barnen en del av sin barndom om dom inte får bestämma över sin egen lek? Kan det finnas andra metoder som inte offrar barnen men också kan förbättra samhället?
  • All makt åt familjerna
    Coccolina skrev 2018-02-10 11:50:57 följande:

Har en bekant. Kille aktiv i FI.....

Han har en dotter och för något år sedan hade vi denna konversation:

"Hon har aldrig haft klänning, uppsatt hår, något rosa eller dockor! För hon ska inte styras av patriarkatet."

"Men om hon ville ha klänning då?"

"Nej hon ska inte styras av patriarkatet! Hon har kommit hem från dagis med hårspännen och det har jag sagt ifrån om att hon inte ska ha! Hon ska inte styras av patriarkatet!!!"

"Om du hade en son då? Skulle han få ha klänning?"

" Självklart! Hans kön ska inte begränsa vad han får ha på sig!!"

"Så du bestämmer att din dotter inte får ha klänning för att hon är flicka, men en son skulle få ha det... Allt för att din dotter inte skall styras och hindras av män så styr du och hindrar henne...."

Han förstod inte varför jag inte köpte hans resonemang...

Har hört om liknande... Varför har dom så svårt att låta sina barn vara sig själva!
  • All makt åt familjerna
    gröna L skrev 2018-02-10 21:01:03 följande:

Nej då, det skrev jag inte. Men det som samhället inte uppmuntrar kan jag behöva trycka lite extra på.

Vad menar du med att trycka på? Kan du ge ett konkret exempel på en påtryckning?
  • All makt åt familjerna
    jamenvafan skrev 2018-02-11 14:28:15 följande:

Jag tror hon har skrivit på det sättet just pga sådana trådstarter som din, att folk genast kommer utgå ifrån vissa saker utan att ha hört hela resonemanget.

Alltså, jag tycker verkligen inte det är så begränsande att inte få leka med bilar hemma. Jag tror inte de kommer reagera så pass negativt på det. Jag tycker absolut att man kan offra en del leksaker för ett bättre samhälle.

Nä, en stor del av barndomen är ju att man inte får bestämma själv så det kan jag inte påstå. Det vore väl det bästa. Har du någon idé?

Om att hindra sina barn från att leka med leksaksbilar inte är begränsande, vad är då begränsande? För mig är det helt oförståeligt att barns uppväxt och lek ska ingå i något slags politiskt projekt. Det påminner mig om något slag hjärntvättsprogram i totalitära stater. Dessutom tror jag inte att det fungerar är ett fungerande sätt att förbättra samhället utan bara skapar lidande för barnen.
  • All makt åt familjerna
    SofieJ skrev 2018-02-11 15:19:37 följande:

Frågan är ju lite vad man säger till barnet? Varför är det inte okej att leka med bilar? Så länge de inte känner till att de finns så funkar det väl, men sen...?

Hur kan det här vara en diskussion? Det är totalt orimligt att hindra sina barn att leka med leksaksbilar. Det här är bara ytterligare ett tecken på hur totalitära vissa "genusföräldrar" är.
  • All makt åt familjerna
    elyse skrev 2018-02-11 18:34:48 följande:

Min dotter har mest stereotypa leksaker, men jag lägger mycket fokus på könsneutrala och åldersintegrerade aktiviteter som sällskapsspel ; Katt och råtta, memory, pussel, lego.. .

Du menar att du leker med din dotter.
  • All makt åt familjerna
    Port II skrev 2018-02-11 18:13:15 följande:

Du lägger alldeles för mycket fokus på genus vilket gör att det finns risk att man därför tappar det viktiga. Dvs att ge barnen en meningsfull tid så att de utvecklas.

Föräldrar i gemen, förhindrar inte barn från att leka med olika saker. Visst leder föräldrar i första hand in barn på könsstereotypt men varför skulle de göra annorlunda? Barn och vuxna som agerar stereotypt får fördelar i samhället. Varför skulle man medvetet försämra sitt barns framtidsutsikter?

Nu ska väl samhället acceptera barnet oavsett vilka leksaker som leks med. Däremot om man ska gissa vad barnet kommer tycka om så bör man gissa "könsstereotypt" eftersom det är störst sannolikhet men jag tror inte att föräldrarna kan påverka vad barnet tycker om i längden.
  • All makt åt familjerna
    elyse skrev 2018-02-12 02:37:09 följande:

Men vilken attityd! Egentligen tror jag inte att du är ett dugg intresserad av ett svar, men du ska få ett i alla fall: Jag leker inte vilka lekar som helst med mitt barn utan lägger fokus på de lekar jag vill uppmuntra i hopp om att hon ska se fördelarna kring just dem. Kort, positiv betingning.

För låt om jag låter hård men det lätt som ganska normalt beteende för en förälder.
  • All makt åt familjerna
    jamenvafan skrev 2018-02-12 00:36:02 följande:

Ja, man kan ju använda de vanliga anledningarna när man inte vill köpa leksaker till barnet, t ex "de där kan du ju lek med på förskolan", "det har vi inte råd med just nu", "vill du inte hellre ha...?"

Funkar inte det får man väl erkänna sig besegrad :)

Så man ska ljuga för barnen för att dom inte ska få leka med bilar?
Svar på tråden Hur går det för er genusföräldrar?