jrockyracoon skrev 2018-02-22 20:42:51 följande:
Jag tror inte att någon kvinna vill ha en elak person som t.ex. misshandlar sina barn, eller slår henne, eller är en uppenbart ondsint typ. Det vore konstigt tycker jag, att hävda något sådant.
Däremot tror jag att kvinnor generellt sett, väljer bort de mer tillbakadragna och mindre sociala personerna, den grupp av män som jag gärna skulle definiera som snälla, men som vissa andra skulle ha en annan benämning på. Det är det jag har argumenterat för, och om du vill ha förklaringar till andras åsikter så är det nog bäst om du frågar dem om det.
Sedan undrar jag om man kan säga att en man som ljuger och manipulerar kvinnor kan betecknas som att denne beter sig snällt. Det är väl snarare så att denne man beter sig väldigt illa? Är han skicklig uppfattas han säkert av kvinnorna som godhjärtad och "snäll", även om han inte är det.
Jag tänker att poängen som framförts av många män i tråden är att kvinnor väljer bort män som är timida och som av vissa betecknas som snälla, samtidigt som många kvinnor ofta säger att de söker efter "snälla" män. Jag tror att männen som stör sig på detta inte har jättestora problem med att verkligheten är beskaffad så, utan istället irriterar sig på att kvinnor i deras ögon tycks säga en sak och i praktiken välja något annat.
Om orsaken till det är att vi har olika definitioner på ordet snäll, eller att kvinnor inte egentligen har tillräckligt analyserat orsakerna till varför de väljer som de gör eller en helt annan orsak är väl ännu inte helt klarlagt. Jag vill också betona att den här frågan är särskilt känslig för oss f.d. snälla män, eftersom vi har upplevt mycket jobbigt i samband med att ha blivit bortvalda gång efter annan. Vi har fått lära oss att vi ska vara snälla och artiga, vara jämställda och empatiska. Inte brusa upp, eller hävda oss på något sätt. Men när vi har levt upp till detta på fester och i andra sammanhang, har vi upptäckt att det är helt andra regler som gäller där. Den ilska vi känner över att ha blivit lurade, kanske några av oss orättfärdigt lägger på kvinnorna, när orsaken egentligen ligger på ett annat plan.
Fast om orsaken, som jag förstår du var inne på, var att icke-snälla män får kvinnor intresserade genom att vara bra på att låtsas vara snälla, så är det ju inte så att kvinnor väljer bort män för att de tror att de är snälla utan tvärtom att de aktivt försöker välja snälla män (men då misslyckas eftersom de tydligen är lättlurade). Så då säger ju inte kvinnor en sak och gör en annan (utan istället är det dessa icke-snälla män som gör det).
Det där andra om att snäll skulle betyda allt möjligt som timid, socialt bortkommen, inte klara av att ha ögonkontakt, osäker osv har jag också diskuterat en hel del i tråden. Man blir inte snällare av allt detta. Man kam vara snäll och vara på dessa sätt men det är inte större chans att man är snäll och osäker än snäll och säker. Just det där hoppas jag att man kan sluta med, menar man blyg - säg blyg, menar man osäker - säg osäker -inte snäll. Dessutom bör ju motsatsen till snäll i din betydelse timid vara framåt, inte svinig eller elak.
Det är det som irriterar mig, att vissa (inte nödvändigtvis du) använder snäll i betydelsen timid, osäker osv men samtidigt mest att motsatsen till det är elak eller svinig. Så den märkliga slutsatsen blir att för att tjejer (enligt dem) inte gillar osäkra män gillar tjejer sviniga män. Om man ska ändra ords betydelse får man ju lov att vara konsekvent i det, annars blir det tokigt.
Sen har vi väldigt olika verklighetsbild. Jag vill genuint ha en snäll, jämställd, empatisk man (och normalartig). Alla mina vänners män är snälla empatisk och artiga (jämställda fullt ut kan jag nog inte hävda men det är ju inga stereotypa amerikaniserade 50-talesmän utan vanliga Svenssonmän som tar ut lite mindre fl och kanske tar lite mindre familjeansvar men ändå är jämställda på det stora hela). Så jag känner inte igen bilden av att dessa män blir bortvalda.
Sen får ju även andra typer av män partners. Det är ju trots allt väldigt få människor som är helt utan sexuella/kärleksrelationer under en hel livstid.