Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Anonym (D.D.) skrev 2018-02-13 07:29:59 följande:

När man väl har vunnit en kvinnas hjärta kan man bli lite snällare, vilket jag också är. Det är dock viktigt att man även fortsättningsvis visar att man kan spela på hela känsloregistret samt att vara drivande och en ledare för familjen.

Det de kvinnor inte tycks förstå är att de sopar vägen för psykopater och narcissister, när de inte tidigt börjar utveckla pojkar till män som klarar av att attrahera kvinnor samt leda en familj.

Kan du inte ge exempel på vad du gör för svinaktigt både initialt och för att behålla din relation?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 09:34:03 följande:

Bland annat:

* Brist på ögonkontakt

* Talar tyst och utan rejäla betoningar.

* Pratar inte om något som någon skulle kunna tänkas ta illa vid sig av.

De två första har ju ingenting med att vara snäll att göra, och inte med att vara försiktig heller. Att inte kunna ta ögonkontakt och prata entonigt är ju klart ett socialt hinder men kan knappast användas som argument för att kvinnor inte skulle gilla snälla och försiktiga killar utan bara välja elaka och gåpåiga/äventyrliga (finns ju lite olika möjliga definitioner av försiktig och dess motsats i sammanhanget). Även kvinnor med dessa svårigheter lär ha stora hinder i sociala sammanhang.

Att undvika känsliga ämnen initialt med en ny bekantskap hör till normalt socialt beteende och är inget anmärkningsvärt. Men om man inte vågar prata alls i rädsla att säga fel blir det ju svårt förstås, men som sagt det är nog ett allmänmänskligt problem att skapa kontakt led någon som inte vågar prata och inte bara svårt för kvinnor.

Jag tror att att vara väldigt försiktig, tex rädd för det mesta och initiativlös och osäker är ett problem i sociala sammanhang.

Däremot är det inga problem att vara snäll.Därför blir det så tokigt att slå samman dem som om de alltid hörde ihop och att man inte kan vara det ena utan det andra . Det blir också märkligt att ta svårigheter med att vara ?försiktig? i betydelsen osäker, rädd, tyst och initiativlös som ett argument för att kvinnor skulle föredra elaka män. Det har ju inget led varandra att göra. Man kan vara snäll pch säker och elak pch osäker , jag tror som sagt att det senare är vanligare till och med.

Självklart har man det svårare i sociala sammanhang om man inte kan hantera vanliga sociala koder som tex ögonkontakt och är så konflikträdd att man inte vågar prata med någon. Om du uttrycker dig så lär du få medhåll. Det är dock inte samma sak som att kvinnor i te vill dejta snälla eller försiktiga män.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 09:53:13 följande:

Nja, det är relativt vanligt. Skulle vilja påstå att majoriteten svenska män inte ens får godkänt på tre ovannämnda faktorer. Sedan finns det ett mindre antal som inte får godkänt på något. Det ska dock nämnas att det är en flytande skala där männens beteende är mer eller mindre dåligt, utifrån möjligheten att attrahera kvinnor.

Jag känner två personer som har svårt för ögonkontakt ( båda är för övrigt kvinnor). Jag känner inte en enda man som inte kan ha vanlig ögonkontakt eller som pratar så entonigt att det är störande, eller inte pratar alls av rädsla. Jag har svårt att tro att detta är ett särskillt utbrett problem, även om det förstås är jobbigt för de det gäller. I vilket fall har det ju inget att göra med att kvinnor inte skulle gilla snälla och försiktiga män. Man kan ju vara både snäll pch försiktigt och samtidigt kunna hantera ögonkontakt, prata med olika tonlägen och våga prata med andra.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 11:10:06 följande:

Fast det visar ju att du inte förstår vad jag pratar. Det är en flytande skala. Det är inte så att du antingen gör det eller inte gör det. Olika män är olika bra på det och om du är dålig på det som många män är så får du problem att attrahera kvinnor.

Ja har man svårt med tex ögonkontakt har man oftast lite svårare att skapa kontakt med andra personer. Det håller jag med om. Jag har som sagt några närstående som har de svårigheterna så jag förstår absolut problemet. Anser dock att det har väldigt lite att göra med att kvinnor skulle ogilla försiktiga och framför allt snälla män.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 16:53:16 följande:

Stig-Helmer är den snälle mannen personifierad. Han får bara något sött i filmens värld.

Kag minns också Stig-Helmer som ganska snäll.

Men Stig Helmer har också andra egenskaper som gör honom till den han är. Man behöver alltså inte alls vara lik honom för att vara snäll. Man kan vara det men man kan också ha en helt annan personlighet ch fortfarande vara snäll.

Man kan tex vara moderiktig och snäll, självständig och snäll, som ett par exempel.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 17:12:09 följande:

Det kan du ju tycka men han är väldigt snäll.

Förövrigt är det komiskt att jag och andra män ska behöva lära snälla män hur de skall vara för att attrahera kvinnor. Ni kvinnor hade ju kunnat berätta för dem själva istället för att komma med kommentarer som "jag vill ha en snäll man" trots att snällheten aldrig kommer att få dessa kvinnor på fall.

Fast det är ju du som har en märklig definition av snäll.

Jag tror för övrigt ibte heller att snällheten är det första man intresserar sig för hos en ny människa - man måste ju lära känna honom innan man vet om han är snäll eller inte. Det syns ju inte utanpå. Så det är ju oftast andra egenskaper som får en intresserad, eller för all del att nån man känner beskriver en person som väldigt snäll - det kan också väcka nyfikenhet. Men snällhet är en viktig faktor dör många att fortsätta en relation. Eller framförallt är avsaknaden av snällhet en orsak att avsluta en relation. Oftast är det nog så att man utgår från att folk är snälla tills man får motsatsen bevisad. De flesta människor är ju trots allt ganska snälla.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 18:49:41 följande:

Ja, så är det. Fast det får inte de snälla männen veta. När de är snälla omöjliggör de sina chanser.

Nu tolkade du mig allt tokigt. Att vara snäll är en positiv egenskap i relationer men det är inte den enda egenskapen som gäller. Det räcker inte att vara snäll - vare sig du är man eller kvinna. Det är inte samma sak som att det är negativt att vara snäll
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 19:26:18 följande:

Eftersom snällhet kan uppfattas som osäkerhet och brist på självförtroende så är det negativt i början när man ska ge ett första intryck.

Den positiva snällhet du pratar om märks först om du varit tillsammans i några månader, ibland t.o.m. år. Det är således inget du ska visa i ett första intryck utan något du kan använda för att föra en redan inledd relation till en djupare nivå.

Man kan vara hur självsäker som helst och snäll. Uppfattas man som osäker lär det bero på att man är osäker inte att man är snäll.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 19:36:54 följande:

Det är inget du kan bestämma över eftersom snällhet är en indikation på lågt självförtroende. Är du snäll är det en hint till kvinnors instinkter att du saknar självförtroende. Det är också därför som det är så effektivt att vara orädd och säker. Det är en indikation till kvinnors instinkter att du har gott självförtroende.

Ja det kan jag väl bestämma lika väl som du. Ingen av oss är väl allenarådande över ords betydelse eller människors agerande.

Min uppfattning är att genuint snälla människor ofta har ett gott självförtroemde och fram för allt god självkänsla. Att vara snäll är inte ett tecken på dåligt självförtroende. Ofta krävs det gott självförtroende att agera godhjärtat mot andra på ett sätt som betYder något.
  • Anonym (Hanna)

Förresten var du väl själv inne på D.D att man inte var snäll om man inte bjöd inbrottstjuvar på kaffe. Och är det din definition av snäll lär det krävas både självförtroende och mod för att vara snäll. De flesra vågar inte ta intitativ till att bjuda inbrottstjuvar att stanna och ställa sig att brygga kaffe. Så din egen definition av snällhet kräver en hel del.

Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?