• Anonym (ts)

socsek som inte bryr sig?

Jag brukar inte ringa men behövde verkligen hjälp igår pga hade problem eftersom jag skulle sova hos min syster men jag fick inte även om det var bestämt, då sa hon bara att dom bestämmer och sa att vi får prata om det nästa gång vi ses och la på?!! istället för att hjälpa mig att prata med dom. Jag och min syster bor långt ifrån varandra och vi kan inte direkt ses hur som helst på vardagen, och så bestämmer familjehemmet att jag inte får åka och socsek bryr sig inte?!

• Svar på tråden socsek som inte bryr sig?
  • Anonym (s)

En 14åring som inte vill ha regler kommer inte att trivas någonstans. Syskonen verkar vara särade för att de båda har problem som är lättar att åtgärda om de inte bor ihop.

(enligt diverse tidigare trådar)

Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-29 19:36:28 följande:
    Oavsett så trivs hon inte där hon bor och borde kunna få byta f-hem.
    Det är inte meningen att hon ska må dåligt hoppas jag.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (X) skrev 2018-01-29 19:42:15 följande:

Hon har ju redan bytt TILL den här familjen... Något ligger på hennes eget ansvar också, 14 år eller ej.

Men att sära på syskon för att få ordning på en tonåring känns inte som en helt logisk lösning.
  • SysterY
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-29 19:40:19 följande:

Dessutom att sära på syskon... är inte bra.

Det försöker man att undvika men det är tyvärr inte alltid det går av olika anledningar.

Men ibland kan det faktiskt vara det bästa att säga på syskon.
  • Lisen86k

Socialsekreteraren bryr sig säkert men kanske inte kan göra så mycket åt det, när problem uppstår samma dag och personen inte ens jobbar? Dock är det självklart fel av familjehem att avböja från bestämt umgänge, det är viktigt.

• Anonym (Tja)
    Anonym (Empati?) skrev 2018-01-29 19:28:13 följande:

Vet du det eller tror du det?

I så fall, vad anser du vara "mycket"?

Jag vet att soc inte placerar barn utan orsak.

Om föräldrar brister mycket i sin roll som föräldrar. Ibland om övergrepp och misshandel. Ofta handlar det om föräldrar som missbrukar eller är sjuka på olika sätt, mår dåligt osv.
  • Anonym (vuuuu)
    Anonym (Tja) skrev 2018-01-30 10:18:40 följande:
    Jag vet att soc inte placerar barn utan orsak.

Om föräldrar brister mycket i sin roll som föräldrar. Ibland om övergrepp och misshandel. Ofta handlar det om föräldrar som missbrukar eller är sjuka på olika sätt, mår dåligt osv.
    Är du soc.sekreterare?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-30 10:58:53 följande:

Är du soc.sekreterare?

Nej. Jag har grundläggande kunskap om socialtjänsten. Jag känner inte till någon vuxen som varit placerad som menar att det var utan anledning. Däremot menar de flesta föräldrar som har sina barn placerade det. Precis som att alla i fängelset är oskyldiga.
  • Anonym (vuuuu)
    Anonym (Tja) skrev 2018-01-30 11:43:36 följande:
    Nej. Jag har grundläggande kunskap om socialtjänsten. Jag känner inte till någon vuxen som varit placerad som menar att det var utan anledning. Däremot menar de flesta föräldrar som har sina barn placerade det. Precis som att alla i fängelset är oskyldiga.
    Tack, men den där utläggningen kunde du besparat dig att skriva. 
    Det är inte jag som ifrågasatt placeringen av ts.

Men när du då ändå skriver det till mig så kan jag ju kommentera det.

Jag känner inte någon vuxen som varit placerad så hur det är med den saken vet jag inte något om.

Jag har en bekant vars son bodde i familjehem ett par år. Anledningen var att ungdomen umgicks i totalt destruktiva kretsar, han var i övre tonåren.
    Mamman säger att placeringen räddade deras familj och idag är denna kille en skötsam ung man vilket inte alls hade varit fallet utan placeringen.

Med detta vill jag berätta att det inte alltid är föräldrarna som brister i förmåga som majoriteten här på FL verkar tro. Fast det beror nog mest på att de flesta här på sajten har småbarn.

Att alla som sitter i fängelse skulle vara oskyldiga, var har du fått den idén ifrån?
  • Anonym (Tja)
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-30 15:21:55 följande:

Tack, men den där utläggningen kunde du besparat dig att skriva. 

Det är inte jag som ifrågasatt placeringen av ts.

Men när du då ändå skriver det till mig så kan jag ju kommentera det.

Jag känner inte någon vuxen som varit placerad så hur det är med den saken vet jag inte något om.

Jag har en bekant vars son bodde i familjehem ett par år. Anledningen var att ungdomen umgicks i totalt destruktiva kretsar, han var i övre tonåren.

Mamman säger att placeringen räddade deras familj och idag är denna kille en skötsam ung man vilket inte alls hade varit fallet utan placeringen.

Med detta vill jag berätta att det inte alltid är föräldrarna som brister i förmåga som majoriteten här på FL verkar tro. Fast det beror nog mest på att de flesta här på sajten har småbarn.

Att alla som sitter i fängelse skulle vara oskyldiga, var har du fått den idén ifrån?

Självklart kan det vara en anledning till placeringar också, om det handlar om tonåringar framförallt. Ingen har hävdat något annat vad jag kan se. Men den vanligaste orsaken är brister hos föräldrarna.

Angående fängelse var jag ironisk...
  • LINL

Kontakta chefen till socialsekreterare. Familjehem bestämmer INTE över umgänge med familj.

Svar på tråden socsek som inte bryr sig?