• Mamman2015

Gravid och precis blivit erbjuden jobb

Hej!

Jag har idag två barn och har endast ett vikariat som går ut i oktober. Jag trivs på mitt jobb och min chef är nöjd med mig, han skulle säkert vilja ha mig kvar men det finns inget utrymme för en extra tjänst. Pga att jag bara har ett vikariat och barn som måste försörjas har jag sökt fasta tjänster vilket min chef vet om, han har tom varit min referens. Nu har jag blivit erbjuden en fast tjänst på ett annat jobb med bättre villkor, över 3000 mer i månadslön, men ja, det viktigaste är att det alltså är en fast tjänst utan provanställning. Jag bor i en mindre stad där det inte finns många tjänster att söka därför är jag så otroligt glad och tacksam för denna möjligheten. Nu till kruxet i det hela; jag har precis plussat och beräknas föda i september. Arbetet jag blivit erbjuden börjar 1 april och då med utbildning först. Jag kommer alltså i bästa fall bara kunna jobba några månader innan jag måste gå hem och dessutom kommer jag då redan vara i fjärde mån när jag börjar. Jag vill så gärna ha jobbet men vill inte heller ställa till problem på nya jobbet. Vad hade ni gjort!?

• Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb
  • Anonym (snigel17)
    nnnnnnnn skrev 2018-01-26 13:29:24 följande:

Hade du inte velat anställa en kompetent medarbetare eftersom denne kommer att vara borta från jobbet en tid?

Gäller samma för män?

Eller måste alla intyga att de inte skaffar barn inom en viss tid eller någonsin?

Kanske är mannen som söker jobb på väg att bli pappa?

Han kanske inte ens vet om det själv ännu?

Samma med kvinnor som anställs!

Ska alla ta grav.test före de skriver på papper, om det är så att de råkat bli gravida?

Kanske ta 2 test med 4 veckor emellan så det verkligen inte är någon risk?

Eller ännu bättre - varför inte låta sterilisera alla du anställer?

Hoppas verkligen inte du är chef...

Håller med dig...
  • Meej
    Mamman2015 skrev 2018-01-26 07:33:56 följande:

Hej!

Jag har idag två barn och har endast ett vikariat som går ut i oktober. Jag trivs på mitt jobb och min chef är nöjd med mig, han skulle säkert vilja ha mig kvar men det finns inget utrymme för en extra tjänst. Pga att jag bara har ett vikariat och barn som måste försörjas har jag sökt fasta tjänster vilket min chef vet om, han har tom varit min referens. Nu har jag blivit erbjuden en fast tjänst på ett annat jobb med bättre villkor, över 3000 mer i månadslön, men ja, det viktigaste är att det alltså är en fast tjänst utan provanställning. Jag bor i en mindre stad där det inte finns många tjänster att söka därför är jag så otroligt glad och tacksam för denna möjligheten. Nu till kruxet i det hela; jag har precis plussat och beräknas föda i september. Arbetet jag blivit erbjuden börjar 1 april och då med utbildning först. Jag kommer alltså i bästa fall bara kunna jobba några månader innan jag måste gå hem och dessutom kommer jag då redan vara i fjärde mån när jag börjar. Jag vill så gärna ha jobbet men vill inte heller ställa till problem på nya jobbet. Vad hade ni gjort!?

Jag var i samma sits för några år sedan och tog jobbet. Jag arbetade i tror månader innan jag gick på föräldraledighet och kom sedan tillbaka när jag varit föräldraledig på heltid så länge som jag kände för. Det är klart att det kändes ganska dumt att komma med det beskedet det första jag gjorde när jag började, men det var inga problem och alla var förstående. På en man syns det ju inte alls att han ska bli föräldrar och han har bara två eller tre månaders krav på framförhållning när han ska söka föräldraledigt, dvs när du börjar har du mer än så framför dig!
  • Anonym (abc)

Jag har precis varit i den motsatta situationen, d.v.s. anställt en person som bara kan jobba 6 månader innan föräldraledighet. 

För det första så uppskattar jag att hon sa till i princip direkt hon själv fick veta om det. Däremot så är jag mindre nöjd med att hon väljer att vara föräldraledig i 15 månader. Det signalerar direkt att de i hennes familj prioriterar mannens jobb framför kvinnans.

• Mamman2015
    Meej skrev 2018-01-26 13:48:26 följande:

Jag var i samma sits för några år sedan och tog jobbet. Jag arbetade i tror månader innan jag gick på föräldraledighet och kom sedan tillbaka när jag varit föräldraledig på heltid så länge som jag kände för. Det är klart att det kändes ganska dumt att komma med det beskedet det första jag gjorde när jag började, men det var inga problem och alla var förstående. På en man syns det ju inte alls att han ska bli föräldrar och han har bara två eller tre månaders krav på framförhållning när han ska söka föräldraledigt, dvs när du börjar har du mer än så framför dig!

Det känns skönt att läsa att någon varit i samma sits och att det gått bra. Det känns verkligen inte bra att komma dit i 4 månaden och bara hinna med utbildningen i princip för att sen sluta. Men samtidigt vill jag så otroligt gärna ha jobbet och kan liksom inte tacka nej. Berättar jag nu så kommer de kunna ta tillbaka erbjudandet och skylla på något annat då de inte får göra det pga graviditet. Och jag vill inte berätta nu heller då det är så pass tidigt och jag inte ens vet om det går vägen.. Men jag tänker att jag ringer om någon mån isf och berättar hur det ligger till och hoppas bara på det bästa...
  • Inga bekymmer
    Mamman2015 skrev 2018-01-26 15:17:23 följande:

Det känns skönt att läsa att någon varit i samma sits och att det gått bra. Det känns verkligen inte bra att komma dit i 4 månaden och bara hinna med utbildningen i princip för att sen sluta. Men samtidigt vill jag så otroligt gärna ha jobbet och kan liksom inte tacka nej. Berättar jag nu så kommer de kunna ta tillbaka erbjudandet och skylla på något annat då de inte får göra det pga graviditet. Och jag vill inte berätta nu heller då det är så pass tidigt och jag inte ens vet om det går vägen.. Men jag tänker att jag ringer om någon mån isf och berättar hur det ligger till och hoppas bara på det bästa...

Självklart ska du ta jobbet, ingen kommer tacka dig om du berättar nu och ev sumpar din chans. Ingen normal person förväntar sig att du berättar så tidigt! Berätta typ i v 13 eller 14 i så fall när du är säker. Pappren lär väl vara påskrivna vid det laget?
  • EmberEyes

Om en man hade varit i samma sits, han har precis fått veta att hans tjej är gravid, hade någon uppmanat till abort eller att inte ta jobbet eller att berätta (i v 4!!!) om graviditeten? Nej, det hade inte varit en diskussion ens.

• Anonym (snigel17)
    nevermind skrev 2018-01-27 06:11:39 följande:

Berätta med en gång.

Varför?
  • lillainna

Jag tycker du ska ta jobbet om det är ett jobb du vill ha, och du behöver ju inte berätta för din nya arbetsgivare förrän du är senare in i graviditeten. Så kör på jobbet och få en fast tjänst säger jag :)

Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb