• Mamman2015

Gravid och precis blivit erbjuden jobb

Hej!

Jag har idag två barn och har endast ett vikariat som går ut i oktober. Jag trivs på mitt jobb och min chef är nöjd med mig, han skulle säkert vilja ha mig kvar men det finns inget utrymme för en extra tjänst. Pga att jag bara har ett vikariat och barn som måste försörjas har jag sökt fasta tjänster vilket min chef vet om, han har tom varit min referens. Nu har jag blivit erbjuden en fast tjänst på ett annat jobb med bättre villkor, över 3000 mer i månadslön, men ja, det viktigaste är att det alltså är en fast tjänst utan provanställning. Jag bor i en mindre stad där det inte finns många tjänster att söka därför är jag så otroligt glad och tacksam för denna möjligheten. Nu till kruxet i det hela; jag har precis plussat och beräknas föda i september. Arbetet jag blivit erbjuden börjar 1 april och då med utbildning först. Jag kommer alltså i bästa fall bara kunna jobba några månader innan jag måste gå hem och dessutom kommer jag då redan vara i fjärde mån när jag börjar. Jag vill så gärna ha jobbet men vill inte heller ställa till problem på nya jobbet. Vad hade ni gjort!?

• Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb
  • Anonym (Tina)
    Anonym (snigel17) skrev 2018-01-26 08:06:58 följande:

Så du hade alltså valt bort ditt egna barn för att göra din chef nöjd? Tror du din chef hade gjort likadant? Bara en fråga :)

Jag hade valt att ha två barn. Men som jag sa: det är ju jag det.
  • Anonym (Tina)

Jag tycker iaf att man ska vara ärlig och säga som det är.

• Inga bekymmer

Men skulle du tala om för arbetsgivaren i v 4 att du är gravid?

Ts, du har ingen skyldighet att tala om det för chefen nu och chefen får inte låta det påverka erbjudandet. Ta jobbet, skriv på pappren och berätta när du kommit över den osäkra perioden. Du är ju precis i början, så att berätta redan nu vore dumt.

• Anonym (Tina)
    Inga bekymmer skrev 2018-01-26 11:28:51 följande:

Men skulle du tala om för arbetsgivaren i v 4 att du är gravid?

Ts, du har ingen skyldighet att tala om det för chefen nu och chefen får inte låta det påverka erbjudandet. Ta jobbet, skriv på pappren och berätta när du kommit över den osäkra perioden. Du är ju precis i början, så att berätta redan nu vore dumt.

Jag hade aldrig klarat att vara så oärlig. Taskigt mot arbetsgivaren.
  • Inga bekymmer
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-26 11:33:41 följande:

Jag hade aldrig klarat att vara så oärlig. Taskigt mot arbetsgivaren.

Taskigt att inte berätta samma v som du plussat?? Arbetsgivaren vet när han/hon anställer en kvinna i fertil ålder att hon kan bli med barn och bli borta på föräldraledighet precis som en man också kan gå på föräldraledig, vilket ska meddelas med 2-3 månaders varsel men bra såklart om men kan meddela tidigare än så. Men det är inget oärligt över att inte berätta i v 4, Ts har INGEN skyldighet!! De flesta berättar ju inte ens för sina vänner eller närmsta familj under de första osäkra veckorna, tycker du då inte att det är konstigt att berätta för arbetsgivaren så tidigt när inte ens de närmsta vet?Arbetsgivaren kommer i god tid kunna planera för tiden när Ts behöver vara föräldraledig.
  • Anonym (Tina)
    Inga bekymmer skrev 2018-01-26 11:52:43 följande:

Taskigt att inte berätta samma v som du plussat?? Arbetsgivaren vet när han/hon anställer en kvinna i fertil ålder att hon kan bli med barn och bli borta på föräldraledighet precis som en man också kan gå på föräldraledig, vilket ska meddelas med 2-3 månaders varsel men bra såklart om men kan meddela tidigare än så. Men det är inget oärligt över att inte berätta i v 4, Ts har INGEN skyldighet!! De flesta berättar ju inte ens för sina vänner eller närmsta familj under de första osäkra veckorna, tycker du då inte att det är konstigt att berätta för arbetsgivaren så tidigt när inte ens de närmsta vet?Arbetsgivaren kommer i god tid kunna planera för tiden när Ts behöver vara föräldraledig.

Jag hade inte velat anställa henne.
  • Iowhannah
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-26 12:02:59 följande:

Då får vi hoppas att du inte är hennes framtida chef då.

TS - jag tycker du ska ta jobbet. Som de andra skriver så har inte AG med din graviditet att göra så länge du kan jobba. Nekas man anställning pga graviditet så kan man anmäla till DO.
  • Iowhannah

Då får vi hoppas att du inte är hennes framtida chef då.

TS - jag tycker du ska ta jobbet. Som de andra skriver så har inte AG med din graviditet att göra så länge du kan jobba. Nekas man anställning pga graviditet så kan man anmäla till DO.
  • Anonym (snigel17)
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-26 10:10:43 följande:

Jag tycker iaf att man ska vara ärlig och säga som det är.

Och därmed inte få Jobbet? Om du skulle få missfall då, då har du alltså valt bort jobbet helt i onödan.
  • nnnnnnnn
    Hade du inte velat anställa en kompetent medarbetare eftersom denne kommer att vara borta från jobbet en tid?

Gäller samma för män?
    Eller måste alla intyga att de inte skaffar barn inom en viss tid eller någonsin?

Kanske är mannen som söker jobb på väg att bli pappa?
    Han kanske inte ens vet om det själv ännu?

Samma med kvinnor som anställs!
    Ska alla ta grav.test före de skriver på papper, om det är så att de råkat bli gravida?
    Kanske ta 2 test med 4 veckor emellan så det verkligen inte är någon risk?

Eller ännu bättre - varför inte låta sterilisera alla du anställer?
    Hoppas verkligen inte du är chef...
Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb