Anonym (Minoo) skrev 2018-01-21 13:59:56 följande:
Nej, på 70/80-talen umgicks man nog mer med sina barn än nu. Idag sitter många föräldrar med sina telefoner och barnen placeras framför TV/i-pad/konsolspel mycket mer än förr. Klart en treåring kan vara med när en tvättar, det handlar ju inte om att barnet själv skall ansvara men att de får göra saker på sin egen nivå. Att hitta alla röda kläder i tvätthögen tex (dvs sortera tvätt). På samma sätt kan en treåring skära gurka med en bordskniv, hjälpa till att duka mm. Fråga vilken förskollärare som helst så kan de berätta för dig om hur kompetenta barn faktiskt är om de får göra åldersadekvata saker under ledning av vuxna och hur barn växer och utvecklas av att få vara med och hjälpa till.
Du har fortfarande inte givit någon förklaring på hur pappan som jobbar MER eftersom hans fru är hemma inte skulle bli en mer frånvarande förälder. Även om de äldre barnen går i skolan är de ju inte borta lika länge som pappan, så det gör ju ingen skillnad i deras relation.
Nu var ju du själv som ansåg att anonym (hemmafru) skulle vara tvungen att använda ett miljövänligt alternativ för att få pengar för de resor med kollektivtrafik som h*n inte gjorde, dvs styra hur pengarna skall användas på samma sätt som görs med pengar för barnomsorg.
Nu pratade jag inte om 70/80-talet utan 50-talet och tidigare. Men när jag tänker på en frånvarande pappa tänker inte jag på att han aldrig lärde barnen att tvätta eller liknande. Jag tänker på någon som kommer hem sent på kvällarna eller reser mycket. Det går absolut för pappan att vara med barnen på kvällar och helger. Om pappan sedan är utvilad så kan han jobba hårdare på jobbet. Kanske gå upp tidigare innan barnen har vaknat. Jag aldrig möt någon som klagat på att de aldrig fick exakt lika många timmar i samma rum som både mamman och pappan. Det viktiga är att både pappan och mamman är närvarande och hörsams under hela uppväxten. Inget barn vill spendera 100% av sin tid med sina föräldrar när de blir äldre. Sen har jag aldrig hört någon klaga på brist till tid med pappan när man talar om kvinnors rätt till att skaffa barn med "sig själva" genom insemination.
Sen svarade jag faktiskt förut att jag inte tycker det är jämförbart med miljö och familj. Miljön påverkar alla hur olika familjer lever gör inte det.