Inlägg från: All makt åt familjerna |Visa alla inlägg
  • All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Anonym (fd hemmafru) skrev 2018-01-21 21:08:48 följande:

Vi har fått maximal frihet genom att vi båda jobbar. Min frus mamma uttrycker också vilken frihet hon och hennes man har fått sedan hon började jobba. Så för mig faller resonemanget hemmafru = frihet. Min fru är ju dock amerikanska och vi träffades i USA, och det var där jag också var hemmafru största delen av tiden jag var det. I Svergie var jag bara hemmafru/hemmamamma ca ett år innan det lev ohållbart.

Jag har inte sagt att hemmafru=frihet. Jag har sagt att om man får välja att vara hemmafru eller inte innebär mer frihet än om man tvingas till det ena eller det andra. Man kan ju tvingas både av ekonomiska och kulturella skäll.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (My) skrev 2018-01-21 22:30:33 följande:

Vårt samhälle bygger på att alla bidrar efter förmåga. Det behövs skatteintäkter för att betala för föräldrapenning, barnbidrag, sjukvård, äldrevård, skola, polis, vägar, m.m. Allt sådant som även hemmafruar förväntar sig kunna ta del av, utan att bidra.

Jag menar dock att hemmafruar bidrar till samhället även om de inte betalar inkomstskatt(de betalar en massa andra skatter på konsumtion t.ex.). Varför skulle hushållsarbete eller ta hand om barnen vara sämre än annat arbete. Samhället är större än staten. Det skulle inte bli mindre hushållsarbete om man förbjöd hemmafruar någon måste ändå göra det. Låt människor bestämma över sina egna liv!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-21 22:41:02 följande:

Det finns de som blivit hemmafruar efter grundskolan utan någon som helst utbildning eller pengar..vad som hänt senare vid separation är att en del av dem hamnat på härbärgen..

Det har inget med de hemmafruar som valt sin sysselsättning frivilligt. Det finns en massa människor som är missnöjda med sin sysselsättning. Men ja det är ett problem om folk tvingas.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-21 22:46:35 följande:

Alla väljer väl frivilligt..?

Nej alla väljer inte frivilligt och det är ett problem men det finns de som gör det. Så vi kan inte ställa den ena gruppen mot den andra. Allas val måste respekteras.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-21 22:51:45 följande:

Är det någon som tvingar dem..?

Ja det finns kvinnor ute i världen som inte får förvärvsarbeta (Saudiarabien till exempel). Det skulle inte förvånna mig om det fanns enskilda fall av det i Sverige också.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-21 22:57:17 följande:

Att inrätta ytterligare kontrollåtgärder för att kontrollera leder ju naturligtvis till en kostnadsökning för samhället för den extra byråkrati det innebär. Ändå skrev du tidigare att detta förslag inte skulle kosta mer för samhället, men det kommer det alltså att göra.

Sedan svarade du inte på frågan av det skulle innebära att diskvalificera sig för detta bidrag? Vad skulle det innebära att "inte" ta hand om sina barn, så att man blir utan ersättning, vare sig det gäller vara ha barnen hemma eller på förskolan?

Fast kontrollerna hade krävts mot motsvarande förskoleplatser också. Skillnaden i kostnad för byråkrati är nog ganska liten men jag har inte räknat på det. Vad händer idag när man inte tar hand om sina barn? Där har du svaret.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-21 23:03:11 följande:

Inte den gruppen jag syftar på..syftar på svenskar..bryr mig inte om de utländska hedersuppföranden..

Jag vet inte kanske?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-21 23:43:33 följande:

Ursäkta men vem är det som hatar hemmafruar? Jag har då aldrig sprungit på någon mobb som varit ute och spridit sitt hat mot hemmafruar.

Känner väl inte nån som bryr sig direkt..

Om du läser början av tråden så var några av de första inläggen att hemmafruar var följande: ointelligenta, fast på stenåldern, lata eller en börda för samhället. Anledningen till att jag skapade den här tråden var att det fanns en annan tråd på familjeliv där man kallade hemmafruar för parasiter. Nej ingen mobb har sprungit runt men ett hat kan utrycka sig på fler sätt än så.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-21 23:44:29 följande:

Förespråkar du inga ytterligare kontroller än de som  görs idag så innebär det i att praktiken förespråkar du medborgarlön enbart för barnfamiljer som inte har barn på förskolan.

Du menar om man ingnorar en massa av förutsättningarna så låter det nästan som medborgarlön? Ja.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Va?) skrev 2018-01-21 23:53:52 följande:

Men okej, för egen del då så känner jag till en kvinna. Hon är nära nog i pensionsålder om några år iof, men den kvinnan har nästan aldrig i sitt liv haft ett jobb.

Kanske när hon var i tonåren, då vet jag att hon sommarjobbade lite, och det är möjligt när hon var ung att hon hade lite ströjobb på timme någonstans.

Tror jag har hört talas om nåt städjobb någon gång

men jag tror inte det var ett fast jobb.. När hon var 22 blev hon med barn och sedan dess har hon nog jobbat mindre en ett år total arbetstid om man räknar heltid. När hon var yngre var hon "hemma med barnen", och det blev några år hemma då med sju barn födda under en femtonårsperiod. Bra tempo får man säga på barnalstrandet. Sen när barnen blev lite äldre var hon bara hemma... Tror inte ens hon kallt sig hemmafru utan hon var kort och gott bara hemma. Ett finare ord för arbetslös egentligen. Hennes man har aldrig varit någon höginkomsttagare heller.

Hatar jag henne? Nej, jag tycker bara synd om människan. Aldrig haft ett fast arbete. Gått miste om så mycket... Social gemenskap med arbetskamrater, tryggheten med vardagens rutiner och det livsviktiga med att komma ut och träffa folk.

Ja men alla upplever det inte så. Respektera bara dem som känner olika så är det inga problem.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!