• JohannaSaGo

Kan inte borsta tänderna på sonen

Hjälp sonen är 16 månader. Vi började borsta så fort första tanden kom. Det gick väl ok.. sen började han vilja ha en egen borste o leka med.. och jag/vi försökte borsta samtidigt. Senare började han skrika o protestera mot att jag borstade. Men kom åt lite grann..

Har provat det mesta.. lek. Spegel.. borsta våra..

För någon vecka sedan börjafe jag bli stressad av atr vi inte riktigt kan borsta ordentligt.. så jag borstade ordentligt fastän han grät.. kändes hemskt. Men tänkte att bättre det än atr få hål..

Nu så fort han ser mig närma mig munnen med tandborste så får han panik o gråter o skriker.

Känns inte ok att borsta o hålla fast honom då. Men hur kommer jag bort från detta jag själv försatt oss i???

• Svar på tråden Kan inte borsta tänderna på sonen
  • Anonym (K)
    JohannaSaGo skrev 2018-01-18 20:51:06 följande:

Hjälp sonen är 16 månader. Vi började borsta så fort första tanden kom. Det gick väl ok.. sen började han vilja ha en egen borste o leka med.. och jag/vi försökte borsta samtidigt. Senare började han skrika o protestera mot att jag borstade. Men kom åt lite grann..

Har provat det mesta.. lek. Spegel.. borsta våra..

För någon vecka sedan börjafe jag bli stressad av atr vi inte riktigt kan borsta ordentligt.. så jag borstade ordentligt fastän han grät.. kändes hemskt. Men tänkte att bättre det än atr få hål..

Nu så fort han ser mig närma mig munnen med tandborste så får han panik o gråter o skriker.

Känns inte ok att borsta o hålla fast honom då. Men hur kommer jag bort från detta jag själv försatt oss i???

Samma här. Han är två år nu. Tänker att han inser någon gång att det är en sak som kommer göras varje dag resten av livet och man kommer inte undan för att man skriker.
  • Anonym (A)

Kolla t.ex Tandborstevisan på Youtube. Bra distraktion.

• Anonym (Mia)

Kunde ha varit jag som skrev det där. Sonen är 10 månader och hatar också att få tänderna borstade. Vissa dagar har man tur att kunna borsta dom hyfsat men andra dagar är det tårar och skrik :(

Det som kan funka ibland är om han får hålla i en mobil och sitta och trycka på skärmen. Då blir han upptagen och glömmer vad man gör :)

• nnnnnnnn

är egentligen emot att "muta" med mobilen/i-pad, men mina barn älskar denna app: Disney magic timer.
    Man borstar fram ett motiv och sedan sparas det motivet i ett album i appen, så de kan se att de får fler och fler bilder.
    Man ska skanna in en tandkrämstub (oral b kids) eller så för att starta, men man kan skanna från en annan skärm om man drar upp ljuset på skärmen som visar tandkrämen. Så kan man skanna in Doris (hitta Nemo) eller Dr McStufiins eller Musse Pigg eller någon som barnet gillar/känner igen.

• nnnnnnnn

Och vi har en eltandborste, så blir det rätt så rent även om man inte kan se så bra...

• Ellie
    Fråga om han vill borsta sjölv först. Det brukar gå mycket bättre att erbjuda tandborsten på det sättet.
  • JohannaSaGo

Hej tack för alla svar.. brukar alltid låta honom borsta själv först. men så fort jag närmar mig med att hjälpa till med hans borste eller en egen jag håller i skriker och slänger han med huvudet. Det slutar alltid i panikgråt.. 

Eltandborste.. kan man prova det i hans ålder? Eller är han för liten? Kan ju alltid prova, men har en känsla av att det är mer skrämmande med en eltandborste i munnen än en vanlig? Hmm. 

• JohannaSaGo
    Anonym (K) skrev 2018-01-18 20:53:04 följande:
    Samma här. Han är två år nu. Tänker att han inser någon gång att det är en sak som kommer göras varje dag resten av livet och man kommer inte undan för att man skriker.

Men har det någonsins funkat bra för er?? Kunnat borsta utan gråt? Är du stressad över att han kan få hål i tänderna? 

Svårast tycker jag är framtänderna =/ man får absolut inte borsta där, så svårt att komma åt på ett bra sätt när han flänger med huvudet.. 

• Anonym (K)
    JohannaSaGo skrev 2018-01-18 22:57:25 följande:

Men har det någonsins funkat bra för er?? Kunnat borsta utan gråt? Är du stressad över att han kan få hål i tänderna? 

Svårast tycker jag är framtänderna =/ man får absolut inte borsta där, så svårt att komma åt på ett bra sätt när han flänger med huvudet.. 

Nja. En period gick det utan gråt. Men det gick över haha...

Vi borstar överallt snabbt, så är inte speciellt orolig för hål. Är han riktigt motsträvig så sätter/lägger jag honom i mitt knä på golvet och klämmer han huvud i armhålan sånär borstningen klar på 15 sekunder. Låter nog brutalt men det är lixom enda sättet om man inte mutar med telefon.

Ja framtänderna är svårt. Ibland kan han göra det själv om han får tandborsten men för tillfället målar han bara på saker om han får den xD
  • celluliten

Vi har också haft jätteproblem med att borsta tänderna på vår, nu 2åriga, dotter. Det har alltid skrikits och gråtits.

Sen ett tag tillbaks använder vi eltandborste. Leker en del med den under tiden, t ex borstar på näsan å skrattar åt det, sen på kinden, på tungan osv.. det killas på henne och hon tycker det är "busigt och kul" och vips så är man klar utan att hon lagt märke till det. Vi gör också olika miner med munnen för att hon ska visa de tänder vi vill borsta, "aaaah" och gapar och "iiiihh" för att visa framtänderna. Det funkar för det mesta. Och vi är nästan aldrig på toaletten när tänderna borstas.. Vi frågar henne var hon vill sitta och så sätter vi oss där. Ibland står hon fullt påklädd i overall på väg ut till förskolan när tänderna borstas! :)

Tänker att en gång per dag är bättre än ingen tills man får det att bli kul, en period så struntade vi i det för att hon fick sådan panik av det. Tänkte istället mer på vad vi serverade henne, inget sött osv under den perioden (max några dagar i sträck).

• nnnnnnnn
    JohannaSaGo skrev 2018-01-18 22:56:08 följande:

Hej tack för alla svar.. brukar alltid låta honom borsta själv först. men så fort jag närmar mig med att hjälpa till med hans borste eller en egen jag håller i skriker och slänger han med huvudet. Det slutar alltid i panikgråt.. 

Eltandborste.. kan man prova det i hans ålder? Eller är han för liten? Kan ju alltid prova, men har en känsla av att det är mer skrämmande med en eltandborste i munnen än en vanlig? Hmm. 

Man kan köra med eltandborste om barnet tycker att det är OK

appen jag tipsade om går att köra oavsett om man har en vanlig tandborste eller en eltandborste, det är bara en timer som går att köra oavsett vad man använder
  • 12345hopp

Nu är mitt barn bara ett år men hon är också rätt sur när man skall hjälpa att borsta. Det enda som funkar bra är när jag bär henne och borstar våra tänder samtidigt. Då får hon hålla i min tandborste och borsta mina tänder vilket hon tycker är roligt och då får jag borsta hennes :) även fall hon tramsar lite och håller tungan i vägen och sådär så blir det ändå lite mer kul och man slipper tvinga in tandborsten under protest för det tycker jag är jobbigt :/

• Immigrant

Jag tycker att de är fel att hålla barnet fast medan man borstar: de kommer tar lång tid innan han glömmer dän rädslan. Min 1.5 åring har inga problem att borsta men däremot har jag aldrig tvingade han att göra de: inte alla gånger heller borstade han tänder varje dag.. den tiden som han åkte på höstblåsor i munnen- borstade vi inte alls (annars skulle han blöda i munnen dagligen). När han håller på att få nya tänder svullnar tandköttet och blir jätte känslig då vill inte han borsta och jag har respekt för de ( inte så kul skulle vara för mig heller) men annars vill han borsta med o utan min hjälp flera gånger om dan (varje gång han är i badrummet ;) o jag låter han borsta tänderna precis vilken tid på dagen han vill + morgon och kväll. Funkar bra också att borsta samtidigt för att han som en liten apa som mimmar allt jag gör..

• nnnnnnnn

Klassikern!

Ge barnet din tandborste och låt barnet borsta dina tänder samtidigt. Då är barnet upptaget och härmar säkert gärna ansiktsuttryck mm.

• JohannaSaGo

Har provat att låta honom borsta mina tändwr samtidigt. Mwn det funkar inte längre. Han vet vad som komma skall..

Vissa skriver att man ska borsta ändå. Är ju rädd att han aldrig kommer glömma den rädslan som sagt. Eller så accepterar han läget tillslut?

Vissa skriver att man inte ska hålla fast. Men då får jag inte ens röra hans borste. Rädd för att hab kommer få hål osv :/

• nnnnnnnn
    JohannaSaGo skrev 2018-01-20 10:04:23 följande:
    Har provat att låta honom borsta mina tändwr samtidigt. Mwn det funkar inte längre. Han vet vad som komma skall..

Vissa skriver att man ska borsta ändå. Är ju rädd att han aldrig kommer glömma den rädslan som sagt. Eller så accepterar han läget tillslut?

Vissa skriver att man inte ska hålla fast. Men då får jag inte ens röra hans borste. Rädd för att hab kommer få hål osv :/
    testat appen?
    behövs som sagt ingen eltandborste eller något speciellt, bara ladda hem gratisappen och kör igång
  • Iowhannah

När vår tvååring krånglar så kör vi på det pedagogiska ?favoritserien på Netflix?, då brukar det gå utan större problem. Framtänderna är svårt, men man får lirka ordentligt.

• mammalovis

Även om barnet är litet får man ju förklara att man måste borsta tänderna. Oftast tycker jag det är svårast i perioder när nya tänder är på väg att bryta upp och det kan ju ta lång tid. Tänderna långt in i munnen har nog varit värst. Så man får testa alla knep man kan. Här har du fått många.

• Kattflickan

Vår son som är 2,5 år gillar inte heller att borsta tänderna. Vi brukar låtsas att något av gosedjuren vill borsta hans tänder,ex vovvens svans. Det är lite knepigt att hålla tandborsten med gosedjuret men det funkar. Imorse viftade vovven på svansen i hans mun med tandborsten igår var det dockan som städade, etc.

Svar på tråden Kan inte borsta tänderna på sonen