Inlägg från: JohannaSaGo |Visa alla inlägg
  • JohannaSaGo

Kan inte borsta tänderna på sonen

Hjälp sonen är 16 månader. Vi började borsta så fort första tanden kom. Det gick väl ok.. sen började han vilja ha en egen borste o leka med.. och jag/vi försökte borsta samtidigt. Senare började han skrika o protestera mot att jag borstade. Men kom åt lite grann..

Har provat det mesta.. lek. Spegel.. borsta våra..

För någon vecka sedan börjafe jag bli stressad av atr vi inte riktigt kan borsta ordentligt.. så jag borstade ordentligt fastän han grät.. kändes hemskt. Men tänkte att bättre det än atr få hål..

Nu så fort han ser mig närma mig munnen med tandborste så får han panik o gråter o skriker.

Känns inte ok att borsta o hålla fast honom då. Men hur kommer jag bort från detta jag själv försatt oss i???

• Svar på tråden Kan inte borsta tänderna på sonen
  • JohannaSaGo

Hej tack för alla svar.. brukar alltid låta honom borsta själv först. men så fort jag närmar mig med att hjälpa till med hans borste eller en egen jag håller i skriker och slänger han med huvudet. Det slutar alltid i panikgråt.. 

Eltandborste.. kan man prova det i hans ålder? Eller är han för liten? Kan ju alltid prova, men har en känsla av att det är mer skrämmande med en eltandborste i munnen än en vanlig? Hmm. 

• JohannaSaGo
    Anonym (K) skrev 2018-01-18 20:53:04 följande:
    Samma här. Han är två år nu. Tänker att han inser någon gång att det är en sak som kommer göras varje dag resten av livet och man kommer inte undan för att man skriker.

Men har det någonsins funkat bra för er?? Kunnat borsta utan gråt? Är du stressad över att han kan få hål i tänderna? 

Svårast tycker jag är framtänderna =/ man får absolut inte borsta där, så svårt att komma åt på ett bra sätt när han flänger med huvudet.. 

• JohannaSaGo

Har provat att låta honom borsta mina tändwr samtidigt. Mwn det funkar inte längre. Han vet vad som komma skall..

Vissa skriver att man ska borsta ändå. Är ju rädd att han aldrig kommer glömma den rädslan som sagt. Eller så accepterar han läget tillslut?

Vissa skriver att man inte ska hålla fast. Men då får jag inte ens röra hans borste. Rädd för att hab kommer få hål osv :/

Svar på tråden Kan inte borsta tänderna på sonen