• mjölkallergiker

Sätta in militären vid upplopp?

Under dagens (valårets första) partiledardebatt vädrade vissa partier lite nya åsikter.

Bland annat framförde SD ett förslag om att man kan ska kunna sätta in militären vid upplopp, i fredstid.

Socialdemokraterna avfärdade inte idén medans moderaterna sa nej och menade på att det är polisens uppgift.

Rent historiskt ser vi att militära medel mot civilbefolkningen slutar dåligt. Ibland med ett katastrofalt resultat. 

Vad tror ni om idén?

• Svar på tråden Sätta in militären vid upplopp?
  • Anonym (Ja till militär!)
    Anonym (Åh herregud man blir alldeles matt) skrev 2018-01-18 00:35:18 följande:

Mycket okunskap i tråden.

I Italien, Belgien och Frankrike, samt i England går det runt soldater på gatorna ja. Men absolut inte på grund av gängkriminalitet eller annan organiserad brottslighet. De finns där för att vara ett skydd mot terrorattacker!

Huruvida ådalendemmonstranterna var mycket eller ännu mer dumma i huvudet hör öht heller inte till diskutionen. Ådalen samt Bloody Sunday på Nordirland visade att det inte alltid är jättelämpligt att sätta in skyttesoldater mot obeväpnade civila. Risken för att civila, inklusive helt oskyldiga civila kommer till skada är nämligen onödigt stor. Blir mycket förvånad att höra en socialdemokratisk statsminister komma med ett sådant förslag.

Att ådalendemonstranterna sen var syndikalister och terrorister, som försökte störa den allmänna rättsordningen i samhället genom att ge sig på och misshandla svaga fattiga arbetare (svartfötterna) som bara försökte försörja sig själva och sina familjer. Samt vägrade lyda polisens order och får skylla sig själva att de blev stoppade med gevärskulor. Det hör inte till diskussionen.

Jag skrev inte så om Ådalen som du uttrycker dig. Det går fortfarande inte att jämföra det med gängkriminella i förorter idag som inte överhuvudtaget för en politisk kamp relaterad till arbete utan är GROVT KRIMINELLA. Spelar det någon roll om italienska militärer finns till för terrorister enbart? Dom finns närvarande som muskler IFALL NÅGOT HÄNDER. S kan inte fortsätta i samma hjulspår och aldrig göra något kreativt eller omvärdera något när samhället har förändrats och spårat ur så mycket som nu.

Låt militären hjälpa poliser och ambulans genom att vara närvarande när dom gör utryckningar, bara närvaron är avskräckande. Alternativet är att fortsätta låta svin demolera ambulanser och polisbilar och skjuta ihjäl sina klasskamrater och grannar vilket har förödande konsekvenser både vad det gäller trygghet hos de boende i området och respekten för samhället vilket redan är URLÅG.

Precis som att italienska militärer kan rycka in mot terrorister (terrorister är väl lika mycket civila som den rå-kriminella maffian i förorter...) kan då militären förstärka polisen om polisen blir angripna och det blir fara för deras liv när de försöker göra sitt jobb.
  • Anonym (Åh herregud man blir alldeles matt)
    Anonym (Ja till militär!) skrev 2018-01-18 00:27:28 följande:

Uppsala ja, tack vare en eldsjäl. Dom kan inte rädda hela Sverige. Fattar inte hur folk automatiskt kan tänka att det ena utesluter det andra men jag fattar att du inte begriper hur illa det är i förorter alt att du skiter i hur illa det är. Alla som bor i dom är inte kriminella, dom flesta är INTE det och TYCKER PÅ RIKTIGT att det är livsfarligt, människor är förtvivlade och snackar om att dom flytt krig men blir återtraumatiserade av situationen här och nu.

Polisen kan fortfarande göra sitt arbete dom redan gör åt detta men militären kan hjälpa till med rent skydd och finnas till vid riktigt farliga situationer.

Ja och då behöver väl regeringen försöka göra någonting åt det? Men det har dom ju inte gjort på snart fyra år..

Hur kan du stödja statsministern som suttit och blundat för Sveriges alla inrikespolitiska problem i fyra år. Inte en krona har polisen fått.. Inte en krona i extra anslag har övriga rättsvårdande instanser fått i extra anslag heller.

Vad som är mer intressant är att man dessutom skurit ned på militären (och nu vill man lägga på en uppgift till på Försvarsmakten?) När poliser sedan säger upp sig i protest svarar vänstersosseregeringen med att tillsätta en oduglig rikspolischef som ett slag i ansiktet på alla poliser. Sen genomför man ytterligare en dyr kostsam centralisering av verksamheten som äter upp resurser.

Försvarsmakten skulle kunna (och borde också) stötta polisen på många sätt och inom många områden. Men det resurseffektivaste sättet är knappast att låta 121:a motoriserade skyttekompaniet patrullera omkring i Rinkeby
  • Anonym (Ja till militär!)
    Anonym (Åh herregud man blir alldeles matt) skrev 2018-01-18 00:47:57 följande:

Ja och då behöver väl regeringen försöka göra någonting åt det? Men det har dom ju inte gjort på snart fyra år..

Hur kan du stödja statsministern som suttit och blundat för Sveriges alla inrikespolitiska problem i fyra år. Inte en krona har polisen fått.. Inte en krona i extra anslag har övriga rättsvårdande instanser fått i extra anslag heller.

Vad som är mer intressant är att man dessutom skurit ned på militären (och nu vill man lägga på en uppgift till på Försvarsmakten?) När poliser sedan säger upp sig i protest svarar vänstersosseregeringen med att tillsätta en oduglig rikspolischef som ett slag i ansiktet på alla poliser. Sen genomför man ytterligare en dyr kostsam centralisering av verksamheten som äter upp resurser.

Försvarsmakten skulle kunna (och borde också) stötta polisen på många sätt och inom många områden. Men det resurseffektivaste sättet är knappast att låta 121:a motoriserade skyttekompaniet patrullera omkring i Rinkeby

Jag har inte sagt att jag har eller kommer att rösta på honom men jag har anständigheten att inte skriva kränkande om vår valda statsminister. Gillar inte klimatet där man skriver hur som helst om politiker som personer (när tex borgerliga sympatisörer säger att dom tycker att Åsa Romson ska dö och liknande, jag tycker vi måste börja prata om dessa människor med respekt för dom som människor, dom engagerar sig trots allt för vår demokrati och tar på sig att vara offentliga personer för det dom tror på även om vi inte håller med dom)

Jag tycker inte sossarna har gjort rätt när det gäller integrationspolitiken de senaste 20 åren nej och jag anser att V och Mp har ännu farligare värderingar när det gäller kriminalitet och sociala problem.

Vad anser DU är det resurseffektivaste sättet att lösa det AKUTA problemet just nu då?

Som jag ser det tar det ju flera år att utbilda fler poliser då utbildningen är 3 år. Dessutom VILL för få bli poliser, vi kan liksom inte köpa personal som inte existerar eller vill existera.

Detta kräver en långsiktig satsning med högre löner och statushöjning för yrket, vi kan också tillsätta fler utredare som är sk civila utredare (med relevant högskoleutbildning fortfarande då, som idag) för att vi ska ha fler som utreder och kommer ikapp.

Men rent akut NU när polisen och ambulanspersonal måste åka till förorter och blir angripna med både stenar och vapen anser jag att det bara vore en fördel med militär närvaro, avsedd att skydda blåljuspersonal.

Inte att militären själva ska få lösa gängkriminaliteten själva och utelämnade utan polisen.

Sen kan ju militären få order och gå igenom förhållningssätt, dom måste inte kasta sig in hals över huvud utan några regler eller bestämda rutiner.
  • mjölkallergiker

Jag tycker att frågan behöver lite perspektiv. Att använda militären behöver inte betyda att militärer ska patrullera i alla svenska förorter. Det kan också betyda att militärer kan ta över uppgifter som annars kräver polisresurser idag. De har de t.ex. gjort i Danmark där militärer numera utför arbeten som gränsbevakning.

Här lägger jag väldigt mycket i knäet på Alliansen. Båda blocken har fört en katastrofal invandringspolitik men Alliansen bär ansvaret för mycket av nedrustningen inom såväl polis som försvarsmakt. Jag beundrar än idag Mikael Odenbergs val att avsäga sig från posten som försvarsminister just för att han ansåg att nedskärningarna va helt tokiga.

mjölkallergiker skrev 2018-01-18 01:42:34 följande:

Jag tycker att frågan behöver lite perspektiv. Att använda militären behöver inte betyda att militärer ska patrullera i alla svenska förorter. Det kan också betyda att militärer kan ta över uppgifter som annars kräver polisresurser idag. De har de t.ex. gjort i Danmark där militärer numera utför arbeten som gränsbevakning.

Absolut! Men nu pratade ju Löfven om just militär i förorterna. Det var liksom det det gällde.
    Anonym (Ja till militär!) skrev 2018-01-18 01:07:14 följande:

Jag har inte sagt att jag har eller kommer att rösta på honom men jag har anständigheten att inte skriva kränkande om vår valda statsminister. Gillar inte klimatet där man skriver hur som helst om politiker som personer (när tex borgerliga sympatisörer säger att dom tycker att Åsa Romson ska dö och liknande, jag tycker vi måste börja prata om dessa människor med respekt för dom som människor, dom engagerar sig trots allt för vår demokrati och tar på sig att vara offentliga personer för det dom tror på även om vi inte håller med dom)

Jag tycker inte sossarna har gjort rätt när det gäller integrationspolitiken de senaste 20 åren nej och jag anser att V och Mp har ännu farligare värderingar när det gäller kriminalitet och sociala problem.

Vad anser DU är det resurseffektivaste sättet att lösa det AKUTA problemet just nu då?

Som jag ser det tar det ju flera år att utbilda fler poliser då utbildningen är 3 år. Dessutom VILL för få bli poliser, vi kan liksom inte köpa personal som inte existerar eller vill existera.

Detta kräver en långsiktig satsning med högre löner och statushöjning för yrket, vi kan också tillsätta fler utredare som är sk civila utredare (med relevant högskoleutbildning fortfarande då, som idag) för att vi ska ha fler som utreder och kommer ikapp.

Men rent akut NU när polisen och ambulanspersonal måste åka till förorter och blir angripna med både stenar och vapen anser jag att det bara vore en fördel med militär närvaro, avsedd att skydda blåljuspersonal.

Inte att militären själva ska få lösa gängkriminaliteten själva och utelämnade utan polisen.

Sen kan ju militären få order och gå igenom förhållningssätt, dom måste inte kasta sig in hals över huvud utan några regler eller bestämda rutiner.

Lösa det akta problemet?

Sluta överdriva problemen.

Kommendera fler poliser till områdena. Sluta med "medborgardialog" och skicka dit poliser. Det gick ja att stampa fram poliser till gränskontroller i Malmö. Det hade Tullen, Kustbevakningen och försvarsmakten (inkl Hemvärn) kunnat stötta med i stället. Ja det går ju att kommendera tiotusen poliser till Göteborg när det är EU möte?

Sätt in piket och nationella insatsstyrkan i områdena när det blir kaos där!

Skärpa straff för ett antal brott. Det skulle tvinga polisen att gripa och häkta.. Samt tvinga domstolar att dömma hårdare.

Framförallt är det ett attitydproblem. Statsledningen måste sätta ned foten.. Polisen måste våga gå in!!

Polisen har redan skjutvapen. Inklusive automatvapen. Vad skulle sämre tränade militärer tillföra egentligen?
  • Anonym

Dan Eliasson har misslyckats med att få ner brottsligheten och skapa trygghet.
    Det är därför nödvändigt att sätta in varje till buds stående medel, inklusive militär, tills ordningen är återställd. Polisen kommer vara otillräcklig några år framöver.

Anonym skrev 2018-01-18 02:25:17 följande:

Dan Eliasson har misslyckats med att få ner brottsligheten och skapa trygghet.

Det är därför nödvändigt att sätta in varje till buds stående medel, inklusive militär, tills ordningen är återställd. Polisen kommer vara otillräcklig några år framöver.

Polisen är otillräcklig? Ja, men det är väl i allra högsta grad militären också.

Försvarsmaktens budet är betydligt mer underfinansierad än polisens. Många miljarder saknas varje år. (Regeringen bryr sig tydligen inte) Soldater slutar i förtid..

Vi har drygt 5000 anställda sjömän och soldater, varav ca: 450 befinner sig utomlands. Väldigt många av försvarsmaktens soldater och sjömän utför dagligen sysslor som är mycket viktiga för rikets säkerhet. Och för att den dagliga verksamheten ska fungera. Vi pratar om uppgifter som övervakning av hav och luftrum. Andra typer av viktiga bevakningsuppgifter ska dessutom utföras. Helikoptrar och flygplan ska servas. Fartyg är dagligen ute till havs m.m. Administrativa uppgifter ska utföras o.s.v.

Dessa viktiga tjejer och killar kan absolut inte släppa sina arbetsuppgifter och slänga sig iväg till storstäderna så fort det krisar för stunden.

Lägg till då också att många anställda i försvaret är på skolor, kurser och utbildningar varje dag. Det är alltså inte alltför många gripbara soldater att bara kalla in hursomhelst.

Dessutom är försvarsmaktenpersonal inte polisiärt utbildad.

Vi pratar om mindre än 5000 man utan polisiär utbildning, anställda i en organisation som går på knäna, som på något vis med kort varsel ska "stötta" 20000 poliser som ALLA har polisiär utbildning. Seriöst förslag? Ja det tycker Jimmie Åkesson, och statsministern som har en ABF kurs i svetsning som högsta formella utbildning.

:-/

Såhär tycker en svensk överstelöjtnant om polisiära uppgifter för försvaret:

wisemanswisdoms.blogspot.se/2017/08/okunskap-om-forsvarsmaktens-moljighet.html
  • themia
    Anonym (Ja till militär!) skrev 2018-01-17 23:34:05 följande:
    Det fungerade utmärkt förr. Det har inte fungerat sen 2000-talet och framåt varför vi nu diskuterar ämnen som urspårad gängkriminalitet. Vi har problem idag vi inte hade på 60-talet och vi kan inte lösa det genom att fortsätta som vi gjort hittills. Vi får sluta dra in Ådalen som allsmäktigt exempel och återanvända argumenten emot strängare straff som vi lärde oss på gymnasiet och titta på VERKLIGHETEN IDAG.

Vi har ren maffia idag i Sverige som är helt sinnessjuk. Småkillar skjuts ihjäl på busshållplatser, vapen och droger säljs öppet, tjejer gruppvåldtas under tortyrliknande former, barnfamiljer överlever av ren tur kulor som kommer in genom väggen (för att dom bor i en förort) ambulanser och poliser beskjuts och stenkastas. Såhär har inte verkligheten sett ut tidigare under S historia i Sverige, det är helt annorlunda nu.

Att fortsätta dilla om att ?våld löser ingenting? är bara korkat. Det gör faktiskt det ibland, eller snarare, med viss problematik är det en nödvändig komponent.

Vi måste börja prata om värderingar. När folk skyller gängkriminalitet blir jag så förbannad. Det är inte utanförskap som skapar psykopat-gäng och maffior, det är VÄRDERINGAR. Det finns gott om brottslighet även bland miljonärer som begår grov ekonomisk brottslighet tex och rika överklassungdomar kan också bete sig grymt i grupp.

Det är inte samhället som ska skämmas för hur dom här svinen beter sig, inte politikerna. Dessa ungdomar har INTE vuxit upp i kåkstäder med stampat jordgolv och inte kunnat gå i skolan pga dyra skolavgifter, dom har haft tillgång till GRATIS utbildning enda upp till universitetsnivå. Deras föräldrar har kunnat få bidrag av samhället som betalat familjens mat, hyra, el, vatten, kläder osv. Som barn och ungdomar har det funnits en mängd aktiviteter dom kunnat delta i genom fritidsförvaltningen och olika studieförbund.

Det är ett HÅN mot alla med invandrarbakgrund som kämpat med att etablera sig, lära sig språket, utbilda sig och arbeta (jag har alltid haft många vänner från hela världen, nyanlända som andra generationens invandrare) som gjort just detta, det är ett hån mot alla hederliga människor att hävda att ANSVARET för gängkriminellas brutalitet ligger hos samhället. Som att det bara blir såhär av att man bor i ett hyreshusområde och inte i en j-a villa, som att det blir så bara för att ens föräldrar är utlandsfödda osv, DET är ju rasistiskt att tro!

Ansvaret ligger hos dessa individer själva och lösningen på alltihop är tätt sammanhängande med att dom tvingas omvärdera sina attityder till sig själv och samhället.

Det går inte att fortsätta hata samhället och skylla på alla andra om man ska komma ur kriminalitet/destruktivitet, fråga Kriminellas Revansch I Samhället, Anonyma Narkomaner eller Anonyma Alkoholister.

Förändringen börjar inifrån men tyvärr fungerar hela vänsterrörelsen och även i viss mån liberaler som en kollektiv möjliggörare genom att hela tiden ge sig ut i debatten med argument som ?Strängare straff löser ingenting, det här är SAMHÄLLETS FEL, det här får politikerna ta på sig, VI har misslyckats med integrationen?.

Har VI?! När faktiskt mängder av människor har lyckats integrera sig fantastiskt och startat populära företag, arbetar, har ?svenska? vänner, är omtyckta i samhället och bidrar med sin kompetens och kreativitet.

Det är inte VI som integrerat alla dessa stjärnor i samhället, det är faktiskt dom själva som varit drivna och haft en positiv, vinnande attityd som krävs för alla människor för att klara av livet.

I de kriminellas fall är det heller inte VÅRT fel, politikernas fel, samhällets fel att dom älskar att gängvåldta tjejer och tortera dom, att dom valt att knarka och sälja droger (dom väljer inte mellan svält/obetalda skolavgifter och inkomster från drogförsäljning, dom väljer mellan ett ordinärt svenskt ungdomsliv med gratis utbildning och kommunalt ordnade fritidsaktiviteter och utsikten att kunna köpa feta bilar och ha enormt mycket pengar)

När det sen gäller fler gripna, utredda och fällande domar, poliserna är ju för få för att klara det, har du missat det? När du skriver ?mer resurser? så betyder det ?fler poliser?. Fler poliser som INTE FINNS i dagsläget. Det är för få som söker till Polishögskolan, folk VILL helt enkelt inte få stenar i skallen och ge sig in i minoritet mot sinnessjuka gängkriminella som inte drar sig för nånting. Dom känner inte för att försvara demokratin på gatorna medans vänsterextremister vrålar att dom är äckliga grisar och kastar sten på dom. Allt för 21 000 i månaden efter en högskoleutbildning... Visst ska vi satsa på att locka fler lämpade att söka till Polishögskolan men det kommer ta flera år innan den satsningen ger resultat och det examineras tillräckligt många.

Tills dess behöver poliserna ren fysisk förstärkning när dom möts med stenar och våld i förorterna. Dom behöver helt enkelt mer muskler på plats för att KUNNA gripa folk och försvara sig!

Man kan parallellt med det även anställa mycket fler utredare som har utbildning inom kriminologi, sociologi etc som kan jobba rent administrativt med utredningar.

Men att BARA säga att vi ska vänta och inte göra något annat än att vänta på att tillräckligt många gått ut Polishögskolan eller hoppas på fler fällande domar är verklighetsfrånvänt.
    Att vårt samhällssystem inte fungerat under 2000-talet är minst sagt en grov överdrift. Svenskarnas välstånd generellt har aldrig i historien varit bättre.

Men vi har fått ökad kriminalitet, speciellt i vissa områden. De organiserade gängen måste slås sönder. Den stora invandringsvågen skapar också stora integrationsproblem, men problem går att lösa.

Om du läst tråden så har du sett att jag är för att polisen får kalla in militär personal i krislägen. Förutsättningen är att det sker under polisens ledning och kommando.

Militär trupp mot civilbefolkning får absolut inte förkomma.
  • Anonym (Hmmm....)

Militär ska inte sättas in mot landets egna medborgare. Däremot kan man sätta in den mot illegala migranter och få ut dessa ur landet. Kanske kan man också stötta gränspolisen. Då kan polisen fokusera mer på att reda ut våldtäkter mm.

Svar på tråden Sätta in militären vid upplopp?