• Per J

Bästa kreditkortet?

Hej!

Har precis fått förklarat för mig att det kan löna sig rätt mycket att ha ett kreditkort istället för ett vanligt bankkort, så länge kortet är avgiftsfritt och man betalar fakturan under den räntefria perioden. Man ska kunna tjäna på det pga att många kreditkort erbjuder ?cashback? som någon slags återbetalning på alla köp du gör med kortet. Samt att vissa kort erbjuder andra fördelar såsom reseförsäkring osv.

Men min fråga är. Vilket kreditkort föredrar ni? Jag tänkte jag skulle skaffa ett då jag känner att jag har bra disciplin på min ekonomi. Läste på cashbloggen.se/2017/11/25/kreditkort-med-cashback/ om några olika. Men har ni andra förslag?

• Svar på tråden Bästa kreditkortet?
  • me33

Att ursäkta en högre konsumtions-nivå för några färgade plast-kort "fördelar"?
    Eehhh näää.

Cash is king

• Anonym (F)
    me33 skrev 2021-08-27 00:08:19 följande:

Att ursäkta en högre konsumtions-nivå för några färgade plast-kort "fördelar"?

Eehhh näää.

Cash is king

Det handlar inte om att konsumera mer, det handlar om att betala på ett sätt som ger fördelar. Systemet kommer inte försvinna, så jag kan lika gärna dra nytta av det.

Jag gillar att resa. Genom att konsekvent betala det jag ändå ska köpa med kortet har jag flugit business till Nordamerika två gånger och flera gånger inom Europa.

Var och en blir salig på sin tro, men koppla det inte till att köpa mer bara för att det finns en kredit. De smarta är smartare än så.
  • Kotten23

Man ska hitta ett kort, där man kan få bonus rabatter på saker man gillar. Flyg, hotell etc

• me33
    Anonym (F) skrev 2021-08-27 05:23:03 följande:
    Det handlar inte om att konsumera mer, det handlar om att betala på ett sätt som ger fördelar. Systemet kommer inte försvinna, så jag kan lika gärna dra nytta av det.

Jag gillar att resa. Genom att konsekvent betala det jag ändå ska köpa med kortet har jag flugit business till Nordamerika två gånger och flera gånger inom Europa.

Var och en blir salig på sin tro, men koppla det inte till att köpa mer bara för att det finns en kredit. De smarta är smartare än så.
    Du tror att merparten agerar så? Skrikandes

Pröva casha en första klass över atlanten, det är så man ska göra.
  • Anonym (F)
    me33 skrev 2021-08-27 10:01:19 följande:

Du tror att merparten agerar så? 

Pröva casha en första klass över atlanten, det är så man ska göra.

Haha nej, varför det?

Förklara varför jag ska casha 26.000kr istället för att betala 800kr och poäng jag fått?

Förklara nu?

Att några skuldsätter sig och inte betalar fakturans belopp i tid har inte med förmåner att göra. Det finns forum för hur man maximerar det här.
  • Anonym (Hanna)
    Per J skrev 2018-01-12 15:41:30 följande:

Hej!

Har precis fått förklarat för mig att det kan löna sig rätt mycket att ha ett kreditkort istället för ett vanligt bankkort, så länge kortet är avgiftsfritt och man betalar fakturan under den räntefria perioden. Man ska kunna tjäna på det pga att många kreditkort erbjuder ?cashback? som någon slags återbetalning på alla köp du gör med kortet. Samt att vissa kort erbjuder andra fördelar såsom reseförsäkring osv.

Men min fråga är. Vilket kreditkort föredrar ni? Jag tänkte jag skulle skaffa ett då jag känner att jag har bra disciplin på min ekonomi. Läste på cashbloggen.se/2017/11/25/kreditkort-med-cashback/ om några olika. Men har ni andra förslag?

Jag har ett Visakort som jag tycker fungerar väldigt bra, har främst använt det vid resor utomlands och den stora fördelen är att det fungerar verkligen alltid, överallt. Före pandemin alltså reser inte alls nu.

Jag vet inte hur andra kort fungerar, men mitt kort är kopplat till ett konto där man kan sätta in pengar som på vilket konto som helst. Man behöver alltså inte använda krediten alls. Kreditninivån kan man också välja och till exempel utöka när man ska resa och sen ha det lågt i vanliga fall.
  • me33
    Anonym (F) skrev 2021-08-27 10:17:07 följande:
    Haha nej, varför det?

Förklara varför jag ska casha 26.000kr istället för att betala 800kr och poäng jag fått?

Förklara nu?

Att några skuldsätter sig och inte betalar fakturans belopp i tid har inte med förmåner att göra. Det finns forum för hur man maximerar det här.
    Ni med de där korten klarar inte lägga ut en engångsutgift på 26.000:-, det är det som är grejen. 
    Kan ni inte avbetala något så strandar ni ekonomin och kör på grund.

Statistiskt sett har folk med kreditkort en sämre ekonomin än de som inte har det. 

Många blir vilseledda av hittepå-poäng, tror alltid(för pragmatiskt) att kortet är utvägen. 

Nej, jag blir aldrig överraskad av att se såna som ni i lyxfällan när poängen är slut, ekonomin är slut därmed

Självbedrägeri är inte alls så ovanligt men lycka till med plastisarna absolut.
  • Anonym (F)
    me33 skrev 2021-08-28 09:40:07 följande:

Ni med de där korten klarar inte lägga ut en engångsutgift på 26.000:-, det är det som är grejen. 

Kan ni inte avbetala något så strandar ni ekonomin och kör på grund.

Statistiskt sett har folk med kreditkort en sämre ekonomin än de som inte har det. 

Många blir vilseledda av hittepå-poäng, tror alltid(för pragmatiskt) att kortet är utvägen. 

Nej, jag blir aldrig överraskad av att se såna som ni i lyxfällan när poängen är slut, ekonomin är slut därmed

Självbedrägeri är inte alls så ovanligt men lycka till med plastisarna absolut.

Vilka ?ni? som du pratar om vet inte jag. Jag tror ingen i tråden tar åt sig. Kliv ner från dina höga hästar och inse att det är något här som du inte fattar,

Så nu tar jag det igen, för sista gången. Kortet används för normal konsumtion. Poängen tickar på. Krediten på 60 dagar utnyttjad inte. Efter en tid har jag tjänat poäng nog att boka en resa, som kostar mig ca 800kr i skatter som man måste betala. Istället för att lägga 26.000 kontant,

Att använda kreditkortens fördelar är ju själva grejen. Så de där ?ni? som du med din dryga ton använder kan du svälja. Nästa gång över Atlanten när du så malligt skrävlar att du betalat redan kontant, sitter jag eller någon annan bonussamlare och tänker jo men tjena din tok, jag fick min i princip gratis och har 26,000 kvar på aktielkontot.

Vem är smartast här?

Du får gärna fortsätta tycka att det är du, vi är väl helt enkelt inte överens :)
  • Anonym (F)

Och med normal konsumtion menar jag att kortet används till alla transaktioner. Mat, bensin, kläder, möbler, t o m räkningar ibland.

• Anonym (Anno Nym)
    Anonym (F) skrev 2021-08-28 11:13:08 följande:

Och med normal konsumtion menar jag att kortet används till alla transaktioner. Mat, bensin, kläder, möbler, t o m räkningar ibland.

Jag använde mitt kreditkort till att betala allting varje månad, det enda det kostade mig var 25kr per månad.
    Om jag kunde betala månadsavgiften lån ränta och amortering på kortet så skulle jag göra det med om det var poängrundande.
Svar på tråden Bästa kreditkortet?