• Per J

Bästa kreditkortet?

Hej!

Har precis fått förklarat för mig att det kan löna sig rätt mycket att ha ett kreditkort istället för ett vanligt bankkort, så länge kortet är avgiftsfritt och man betalar fakturan under den räntefria perioden. Man ska kunna tjäna på det pga att många kreditkort erbjuder ?cashback? som någon slags återbetalning på alla köp du gör med kortet. Samt att vissa kort erbjuder andra fördelar såsom reseförsäkring osv.

Men min fråga är. Vilket kreditkort föredrar ni? Jag tänkte jag skulle skaffa ett då jag känner att jag har bra disciplin på min ekonomi. Läste på cashbloggen.se/2017/11/25/kreditkort-med-cashback/ om några olika. Men har ni andra förslag?

• Svar på tråden Bästa kreditkortet?
  • Anonym (F)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-28 11:59:28 följande:

Jag använde mitt kreditkort till att betala allting varje månad, det enda det kostade mig var 25kr per månad.

Om jag kunde betala månadsavgiften lån ränta och amortering på kortet så skulle jag göra det med om det var poängrundande.

Precis. Minsta lilla tuggummi betalas med kortet.

Lån går inte att betala kortet med kortet enligt en lag. Kredit får inte betalas med en annan kredit.

Hyra och avgift för BR kanske går att betala med t ex Betalo-appen? Det blir en avgift men beroende på hur användandet av poängen kan växlas ut kan det ibland vara värt det.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (F) skrev 2021-08-28 12:52:33 följande:

Lån går inte att betala kortet med kortet enligt en lag. Kredit får inte betalas med en annan kredit.

Hyra och avgift för BR kanske går att betala med t ex Betalo-appen? Det blir en avgift men beroende på hur användandet av poängen kan växlas ut kan det ibland vara värt det.
    Det går utmärkt då det egentligen bara är att ta ut pengar och sätta in dem på kontot.
  • Anonym (F)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-28 13:03:27 följande:

Det går utmärkt då det egentligen bara är att ta ut pengar och sätta in dem på kontot.

Topp! :)
  • me33
    Anonym (F) skrev 2021-08-28 12:52:33 följande:

Nej då folk med kreditkort är inte alls överrepresenterade som "skuldsatta"

Flört

Jag kanske gillar min höga häst.
  • Anonym (Anno Nym)
    me33 skrev 2021-08-28 15:22:46 följande:

Flört

Varför bry sig om andra kan betala eller ej, det vikitigaste är väl att jag kan betala varje månad?
  • Anonym (F)
    me33 skrev 2021-08-28 15:22:46 följande:

Skapa en egen tråd om skuldsättning om det är det du vill diskutera. Det är också intressant :)

Den här tråden handlar om förmåner för de som använder korten på ett optimalt sätt (dvs inte maxar krediten till 17% ränta)
  • me33

Fast det är bara att inte ta åt er av min kredit-erfarenhet från kortkredit-människor.

Ni har ju "koll" menar ni.

• Anonym (Hanna)
    me33 skrev 2021-08-28 09:40:07 följande:

Ni med de där korten klarar inte lägga ut en engångsutgift på 26.000:-, det är det som är grejen. 

Kan ni inte avbetala något så strandar ni ekonomin och kör på grund.

Statistiskt sett har folk med kreditkort en sämre ekonomin än de som inte har det. 

Många blir vilseledda av hittepå-poäng, tror alltid(för pragmatiskt) att kortet är utvägen. 

Nej, jag blir aldrig överraskad av att se såna som ni i lyxfällan när poängen är slut, ekonomin är slut därmed

Självbedrägeri är inte alls så ovanligt men lycka till med plastisarna absolut.

Jag tror du förenklar lite väl grovt nu. Man kan ha saldot på ett kreditkort ligga på plus precis som på vilket konto som helst. Själv har jag god ekonomi och bra buffert men jag har ändå ett kreditkort. Just vid resor är det praktiskt. Att man har ett kreditkort betyder varken att man använder det varje månad eller att man utnyttjar krediten.
  • me33
    Anonym (Hanna) skrev 2021-08-29 07:56:04 följande:
    Jag tror du förenklar lite väl grovt nu. Man kan ha saldot på ett kreditkort ligga på plus precis som på vilket konto som helst. Själv har jag god ekonomi och bra buffert men jag har ändå ett kreditkort. Just vid resor är det praktiskt. Att man har ett kreditkort betyder varken att man använder det varje månad eller att man utnyttjar krediten.
    Dock säger statistiken en annan sak, nej folk är inte så bra på att hålla i de här små sakerna ändå. 
  • Anonym (Wtf)
    me33 skrev 2021-08-30 09:29:12 följande:

Dock säger statistiken en annan sak, nej folk är inte så bra på att hålla i de här små sakerna ändå. 

Då får du presentera lite statistik som stödjer din hypotes.

Är du av åsikten att eftersom en liten del av befokningen (de som blir skuldsatta) inte klarar av kreditkort, så ska inte majoriteten heller ha kreditkort?

Själv har jag haft kreditkort sedan 2000 när jag åkte på min första konferens i USA. Har ännu inte hamnat i någon skuldfälla och inte maken heller (som har kreditkort). Har kunnat få tillbaka pengar via kreditkortets försäkringar ett antal gånger, då varor inte levererats, eller när flyg blivit försenade.

Har stenkoll på ekonomin och gör många tjänsteresor (innan pandemin i alla fall) och även om det mesta faktureras så händer det rätt ofta att jag först måste lägga ut och sedan regleras det på reseräkningen. Aldrig att jag skulle låsa upp mina privata kontanter i väntan på reseräkningen, det är bara opraktiskt och idiotiskt.

Kreditkort är ett verktyg och kam man hantera verktyget korrekt, så är det ingen fara.
Svar på tråden Bästa kreditkortet?