• Cansu

Finns det några nackdelar med välstekt kött?

Tittar på mästerkocken och om köttet inte är tillagat medium så är det tydligen "dött" och ingen går vidare som stekt det för mycket. 

Finns det någon nackdel med för välstekt kött förutom att det blir lite torrare i smaken? 

• Svar på tråden Finns det några nackdelar med välstekt kött?
  • Semlan83

Stekt mat är väl egentligen inte bra överlag. Skulle väl vara det då kanske. Själv fixar jag inget rött alls i mitt kött. Gillar väl "dött" då.

• Cansu
    Semlan83 skrev 2018-01-11 21:41:15 följande:

Stekt mat är väl egentligen inte bra överlag. Skulle väl vara det då kanske. Själv fixar jag inget rött alls i mitt kött. Gillar väl "dött" då.

Jag gillar ju inte heller rött kött. Beställer och gör alltid välgrillat/stekt.....Jag har hört av en bekant att man dödar alla vitaminer om man kokar för länge/steker för mycket. 

Stämmer det??
  • Cansu
    Sten 43 skrev 2018-01-11 21:40:41 följande:

Stek länge under folie på låg värme.

Jo men finns det någon nackdel att steka i hög värme? Tar man kål på vitaminerna eller något? 
  • EpicNurse

Ju mer något hettas upp, och ju längre det tillagas desto sämre näringsvärde får det, generellt. Så förutom att det blir äckligt så blir det även lite sämre.

• Cansu
    EpicNurse skrev 2018-01-11 23:06:55 följande:

Ju mer något hettas upp, och ju längre det tillagas desto sämre näringsvärde får det, generellt. Så förutom att det blir äckligt så blir det även lite sämre.

Så då stämmer det alltså? 

Men hur mycket sämre blir det? Allt nyttigt kan väl inte försvinnna? 

Om jag kokar en kycklingfile för länge t.ex eller steker den för länge. Hur många procent är borta av näringen? Vet du?

• EpicNurse
    Cansu skrev 2018-01-11 23:51:14 följande:

Så då stämmer det alltså? 

Men hur mycket sämre blir det? Allt nyttigt kan väl inte försvinnna? 

Om jag kokar en kycklingfile för länge t.ex eller steker den för länge. Hur många procent är borta av näringen? Vet du?

Nä, tyvärr, ingen aning. Det är nog mer påtagligt när det är tex grönsaker. Dom är ju känsligare för upphettning.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Cansu
    EpicNurse skrev 2018-01-11 23:55:31 följande:
    Nä, tyvärr, ingen aning. Det är nog mer påtagligt när det är tex grönsaker. Dom är ju känsligare för upphettning.
    Jo det vet jag också därför brukar jag äta de helst råa. Men just kött gillar jag inte medium och absolut inte blodigt så där kokas det friskt och grillas länge för min del. 

Men jag antar att inte så mycket kan försvinna, kanske en viss del. Har googlat om det men hittar bara angående grönsaker.
  • Stårschan

Bortsett från att det blir torrt och tråkigt att äta så säger Livsmedelsverket så här:

Vid hård stekning av kött bildas ämnen som troligtvis är farliga för människan. Dessa ämnen har visat sig vara cancerriskförhöjande och mutagena, med förmåga att skada arvsmassan, i tester utförda av Livsmedelsverket. Därför bör man undvika att äta bränt, hårt stekt och hårt grillat kött. De halter som förekommer i svensk mat tillagad under normala förhållanden anses inte ge någon ökad risk för cancer.

Källa: Livsmedelsverket

• marran87

Jag tolkar livsmedelsverkets text som bränd eller för hårt stelt yta... inte om köttet är genomstekt eller rött :)

Men, inte riktigt din fråga men jag tycker verkligen inte en person som överkör maten har i ett matprogram att göra! :) helt rätt att dom inte går vidare.

• Stårschan
    marran87 skrev 2018-01-12 08:46:39 följande:

Jag tolkar livsmedelsverkets text som bränd eller för hårt stelt yta... inte om köttet är genomstekt eller rött :)

Men, inte riktigt din fråga men jag tycker verkligen inte en person som överkör maten har i ett matprogram att göra! :) helt rätt att dom inte går vidare.

Håller med! Om en matgäst uttryckligen har sagt till om att han vill ha sitt kött sönderstekt så är det OK att servera det så, men aldrig annars.
  • klyban

Steker man sitt kött precis tills det blir grått/brunt, så är det fortfarande rätt saftigt.

Varför man kör medium i såna program, är väl för det är rätt vanligt och ha det som referens.
    Köttet blir betydligt godare då.

hur många meter var det?
Svar på tråden Finns det några nackdelar med välstekt kött?