• mjölkallergiker

Nyfödd bebis utsatt för rasistiskt näthat

Som brukligt presenterade man i Wien, Österrike, årets första bebis dem 1 januari 2018.

Men när det framkom att den nyfödde va av muslimskt ursprung vaknade den högerpopulistiska och rasistiska svansen på nätet. Massor av rasistiskt börjat spreds i diverse grupper på FB mot den nyfödde och hatet spreds som en löpeld.

Den katolska kyrkan i Wien startade en motaktion med en Facebook-sida som samlade tiotusentals medlemmar på kort tid. Sidan blev dock inte långvarig efter att rasister att gjord en samordnad attack på nätet och massanmält sidan som fick Facebook att t bort den.

Att näthat och rasism blivit vardagsmat i samhällsdebatten, främst på nätet av SDs anhängare, har många accepterat idag tragiskt nog. Men mot en nyfödd bebis. Vilket sjukt samhälle vi fått. Det som inte va tänkbart att uttrycka för 10 år sedan är idag helt legitimt.

• Svar på tråden Nyfödd bebis utsatt för rasistiskt näthat
  • oanonym

Håller med om det mesta. Dock är inte en bebis ett mirakel, i ordets rätta betydelse. Men jag tror du använder ordet som de flesta andra gör.

• Fågel Flax
    oanonym skrev 2018-01-06 16:06:28 följande:

Håller med om det mesta. Dock är inte en bebis ett mirakel, i ordets rätta betydelse. Men jag tror du använder ordet som de flesta andra gör.

Ordet mirakel har jag inte använt av misstag.

Kram
  • oanonym
    Fågel Flax skrev 2018-01-06 16:13:12 följande:

Ordet mirakel har jag inte använt av misstag.

Kram

"Betydelse ? oväntad, uppseendeväckande och ofta "övernaturlig" (gudomlig) händelse"

Vad av detta stämmer in på att få en bebis?

Det föds miljontals barn varje dag.
  • Fågel Flax
    oanonym skrev 2018-01-06 19:07:20 följande:

"Betydelse ? oväntad, uppseendeväckande och ofta "övernaturlig" (gudomlig) händelse"

Vad av detta stämmer in på att få en bebis?

Det föds miljontals barn varje dag.

Hej igen!

Det stämmer in på LIVET som fenomen.

Bebisar är Livets Början, om och om igen.
  • oanonym
    Fågel Flax skrev 2018-01-06 19:19:46 följande:

Hej igen!

• oanonym
    Fågel Flax skrev 2018-01-06 19:19:46 följande:

Hej igen!

Håller inte med. Mirakel är inte något som händer tusentals ggr per dag.

Men jag förstår att vissa använder ordet så.
  • Nimzay
    oanonym skrev 2018-01-06 19:24:54 följande:

Jag tror det handlar om olika sätt att se saker på helt enkelt ;)
  • Fågel Flax

Sedan vill jag gärna göra tillägget att mitt inlägg ska ses som partipolitiskt obundet.

Det handlar om den energetiska verkligheten inom och runt omkring oss alla.

(Politik intresserar inte mig personligen.)

• oanonym
    Nimzay skrev 2018-01-06 19:30:04 följande:

Jag tror det handlar om olika sätt att se saker på helt enkelt ;)

Kan vara så. Vissa använder ordet mirakel när en person överlever en olycka där 10 st dör.

Jag har förståelse för att det kan kännas så, men jag håller inte med.
  • mjölkallergiker

Tack alla fantastiska människor som kommenterat igår och idag.

Jag tappade tron på mänskligheten där ett tag...

Det är förfärligt, och framförallt fruktansvärt historielöst att försvara rasism med att det är ett naturligt steg eftersom vi har haft en viss politik på området invandring. Det går aldrig att försvara rasism eller nazism med att det finns logiska orsaker.

Kurlie nämnde nazismens frammarsch i Tyskland. Som ju också förklarades med helt logiska argument i ett Tyskland där folket blev allt mer desperat. En stark ledare hittade då syndabocken juden. Arbetslösheten, deras fel. Brottsligheten, deras fel. Den svaga ekonomin, deras fel. Rasismen då försvarades också av Hitler och hans parti med "vi behövs för Tysklands bästa".

Återigen. Det handlar inte om att inte ha rätt till en egen åsikt. Kritik mot olika politiska frågor som t.ex. invandring eller att man är kritisk mot islam som religion.

Men man kan aldrig någonsin försvara ett horribelt beteende mot ett nyfött barn genom att säga "Ja, det är såhär det blir eftersom folk är trötta....". Det är riktigt farligt. Det har vi bevis på ur ett historiskt perspektiv.

Och parallellen till SD är inte alls konstig. Traska in på första bästa SD-vänliga Facebook-sida som sprider alternativa nyheter och kolla bland kommentarerna. Människor önskar livet ur alltifrån politiska motståndare till flyktingar. Helt öppet och utan skam. Och alla som röstar på SD utan att aktivt motarbeta den kulturen inom partiet är med och stöttar det.

• Kurlie
    mjölkallergiker skrev 2018-01-06 21:05:24 följande:

Tack alla fantastiska människor som kommenterat igår och idag.

Jag tappade tron på mänskligheten där ett tag...

Det är förfärligt, och framförallt fruktansvärt historielöst att försvara rasism med att det är ett naturligt steg eftersom vi har haft en viss politik på området invandring. Det går aldrig att försvara rasism eller nazism med att det finns logiska orsaker.

Kurlie nämnde nazismens frammarsch i Tyskland. Som ju också förklarades med helt logiska argument i ett Tyskland där folket blev allt mer desperat. En stark ledare hittade då syndabocken juden. Arbetslösheten, deras fel. Brottsligheten, deras fel. Den svaga ekonomin, deras fel. Rasismen då försvarades också av Hitler och hans parti med "vi behövs för Tysklands bästa".

Återigen. Det handlar inte om att inte ha rätt till en egen åsikt. Kritik mot olika politiska frågor som t.ex. invandring eller att man är kritisk mot islam som religion.

Men man kan aldrig någonsin försvara ett horribelt beteende mot ett nyfött barn genom att säga "Ja, det är såhär det blir eftersom folk är trötta....". Det är riktigt farligt. Det har vi bevis på ur ett historiskt perspektiv.

Och parallellen till SD är inte alls konstig. Traska in på första bästa SD-vänliga Facebook-sida som sprider alternativa nyheter och kolla bland kommentarerna. Människor önskar livet ur alltifrån politiska motståndare till flyktingar. Helt öppet och utan skam. Och alla som röstar på SD utan att aktivt motarbeta den kulturen inom partiet är med och stöttar det.

Väl talat!
  • HelaGotland
    mjölkallergiker skrev 2018-01-05 22:19:49 följande:
    Som brukligt presenterade man i Wien, Österrike, årets första bebis dem 1 januari 2018. Men när det framkom att den nyfödde va av muslimskt ursprung vaknade den högerpopulistiska och rasistiska svansen på nätet. Massor av rasistiskt börjat spreds i diverse grupper på FB mot den nyfödde och hatet spreds som en löpeld. Den katolska kyrkan i Wien startade en motaktion med en Facebook-sida som samlade tiotusentals medlemmar på kort tid. Sidan blev dock inte långvarig efter att rasister att gjord en samordnad attack på nätet och massanmält sidan som fick Facebook att t bort den. Att näthat och rasism blivit vardagsmat i samhällsdebatten, främst på nätet av SDs anhängare, har många accepterat idag tragiskt nog. Men mot en nyfödd bebis. Vilket sjukt samhälle vi fått. Det som inte va tänkbart att uttrycka för 10 år sedan är idag helt legitimt.

Först pratar du om någonting som hänt i Wien, Österrike. Sen vill du påskina att det finns österrikiska hatgrupper på Facebook. Utan att prestera en endaste länk till varken media eller Facebook. Ska vi bara ta dig på orden, eller? Det är inte så det fungerar på internet, vet du.

Och SEN slänger du in lite SD-hat som en spicy krydda. Du beskyller just SD för näthat och rasism. Återigen har du ingen länk att backa upp din story med. Men även om du så hade haft flera stycken så vet ju både du och jag och alla andra att vänstern är experterna på näthat. De har så många hatgrupper att jag nästan tappat räkningen.

Var det bara lite hat mot SD som du ville pysa ut, eller? Vad är det egentligen som vi ska diskutera???
  • Mirelle
    oanonym skrev 2018-01-06 19:24:54 följande:

Mja, det beror på vilket perspektiv man anlägger. Att just jag och min man får ett barn i egenskap av människor på jorden är inget mirakel i sig, relativt alla andra par. Men sett ur ett makroperspektiv är sannolikheten för det intelligenta livets uppkomst på en planet i Universum så låg att livet får anses kvala in som mirakel, anser jag. Och en mänsklig baby är enligt min personliga åsikt en utmärkt symbol för detta. Jag tror många med ett lite större perspektiv och förståelse för symbolik håller med. Allt gott!
  • Nimzay
    Mirelle skrev 2018-01-07 00:52:44 följande:
    Mja, det beror på vilket perspektiv man anlägger. Att just jag och min man får ett barn i egenskap av människor på jorden är inget mirakel i sig, relativt alla andra par. Men sett ur ett makroperspektiv är sannolikheten för det intelligenta livets uppkomst på en planet i Universum så låg att livet får anses kvala in som mirakel, anser jag. Och en mänsklig baby är enligt min personliga åsikt en utmärkt symbol för detta. Jag tror många med ett lite större perspektiv och förståelse för symbolik håller med. Allt gott!
    Så bra du förklarar det! Kunde inte sagt det bättre själv. Tror jag förstår precis hur du tänker och menar. Kram
Svar på tråden Nyfödd bebis utsatt för rasistiskt näthat