• Ida3434

RMC Malmö

Söker någon med erfarenheter från rmc i Malmö.

Hur lång tid tog det för er för att få bekräftelse att de mottagit remissen och när fick ni påbörja behandling? :)

• Svar på tråden RMC Malmö
  • Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-01-01 15:33:35 följande:
    Jag har också läst att de har lägre resultat än många andra kliniker (men inte sämst) och ska jag vara helt ärlig så gör det mig orolig. Jag fattar egentligen inte varför det är så stor skillnad i resultaten, behandlingarna ser ju ungefär likadana ut och Malmö är ju ett stort sjukhus som borde kunna vara konkurrenskraftigt när det gäller duktiga läkare etc, men jag vet inte. Jag försöker att tänka positivt och tar det som det kommer. Vi bor i Malmö så är ju ändå inte aktuellt att gå någon annanstans så länge vi gör de landstingsfinansierade försöken.
    Vad gäller bemötandet har vi ju bara varit där en gång, sen pratat flera ggr i telefon. Sköterskorna har varit helt underbara, verkligen. Läkaren var sval i bemötandet under själva mötet, men hon var mjukare och mer empatisk under ultraljudet.
    Jag bryr mig inte jättemycket om hur hon är, så länge hon är en grym ivf-läkare, så kan bara hoppas att det är så...
    Vore kul att följas åt och höra hur du upplever kliniken och personalen när du varit där.
    Finns inte Curakliniken i Malmö? Finns det ingen möjlighet att gå till den istället för RMC? 
    Håller med dig, bara de gör en gravid så får de bemöta mig hur som helst. 

Ja, det hade varit jätteroligt att följas åt. Jag hoppas att remissen kommer skickas i februari och att vi hinner göra första försöket innan sommaren. När ska ni påbörja första behandlingen?
  • mileythebunny
    Ida3434 skrev 2018-01-01 19:17:49 följande:
    Finns inte Curakliniken i Malmö? Finns det ingen möjlighet att gå till den istället för RMC? 
    Håller med dig, bara de gör en gravid så får de bemöta mig hur som helst. 

Ja, det hade varit jätteroligt att följas åt. Jag hoppas att remissen kommer skickas i februari och att vi hinner göra första försöket innan sommaren. När ska ni påbörja första behandlingen?
    Både Cura-kliniken och IVF Nordic i Malmö är privata. Om inte de landstingsfinansierade försöken hos RMC funkar för oss så kommer vi nog testa Cura, de verkar bra, men vi börjar på RMC...

Vi började vår första behandling tekniskt sett redan i november, men vi gör det långa protokollet vilket betydde att vi började nedregleringen med spray på cykeldag 21, i mitten på december, och börjar med sprutor imorgon. Äggplock blir förhoppningsvis i  v. 3 om allt går som det ska...

Mitt tips är, om ni är flexibla, att ringa lite då och då efter remissen kommit in och höra om de har avbokningar som ni kan få. De gjorde en notering att vi kunde komma med kort varsel och ringde när de hade öppna tider (fick en veckas varsel då, så inte på studs ändå). Annars får man en kallelse ett par veckor innan...
  • emax

Hej!

Jag följs gärna åt :) Vi har gjort fertilitetsutredning på en privat klinik, där man inte hittat något fel på någon av oss. Remiss skickades till rmc i Malmö i mitten av december, och vi har precis fått tid 18/1 för det första informationsmötet.

• mileythebunny
    emax skrev 2018-01-06 12:44:58 följande:

Hej!

Jag följs gärna åt :) Vi har gjort fertilitetsutredning på en privat klinik, där man inte hittat något fel på någon av oss. Remiss skickades till rmc i Malmö i mitten av december, och vi har precis fått tid 18/1 för det första informationsmötet.

Hej!
    Så kul, det är inte så många här i trådarna som verkar gå på RMC i Malmö, så det är roligt att ändå hitta några som man kan utbyta erfarenheter med från samma klinik.
    Jag har börjat med sprutor denna veckan, det är vårt första försök, så är inte så långt före i behandlingen.

Lycka till den 18e!
  • Ida3434
    emax skrev 2018-01-06 12:44:58 följande:

Hej!

Oj vad snabbt ni fick tid. Uppdaterar oss hur det går. Får man någon bekräftelse skickad till sig när rmc tagit emot remissen från ens landsting?
  • emax

Ja men verkligen! Man kan känna sig rätt ensam i detta ibland så skönt att få utbyta lite tankar och erfarenheter kanske ????

Tack så mycket! Vad spännande. Har det varit en lång väntan att få börja med behandling, och hur går det med sprutorna?

Ja, det gick mycket snabbare än jag trodde faktiskt, men känns jätteskönt. Vi fick ett brev hemskickat att dom mottagit remissen, sen tog det bara några dagar innan vi fick ett nytt brev med tiden. Har remissen skickats än Ida3434?

• mileythebunny
    Ida3434 skrev 2018-01-07 13:04:07 följande:
    Oj vad snabbt ni fick tid. Uppdaterar oss hur det går. Får man någon bekräftelse skickad till sig när rmc tagit emot remissen från ens landsting?
    Man får en bekräftelse hemskickad, men vi kunde se på 1177 att den kommit in innan vi fick bekräftelsen.
  • mileythebunny
    emax skrev 2018-01-07 22:21:29 följande:

Ja men verkligen! Man kan känna sig rätt ensam i detta ibland så skönt att få utbyta lite tankar och erfarenheter kanske ????

Tack så mycket! Vad spännande. Har det varit en lång väntan att få börja med behandling, och hur går det med sprutorna?

Ja, det gick mycket snabbare än jag trodde faktiskt, men känns jätteskönt. Vi fick ett brev hemskickat att dom mottagit remissen, sen tog det bara några dagar innan vi fick ett nytt brev med tiden. Har remissen skickats än Ida3434?

Efter första mötet går det fort tills man får börja, det beror mest på när mensen kommer. För oss kändes det länge eftersom vi går det långa protokollet. Med det korta börjar man ta sprutor på dag 2-3 av mensen tror jag, men med det långa börjar man med nässpray på dag 21 i menscykeln. Jag fick mens typ fem dagar efter vårt möte och fick klartecken samtidigt att börja behandling. Och då börjar man alltså med att vänta i tre veckor! Längsta veckorna! Sedan sprayade vi i nästan tre veckor innan vi började med sprutor. Nu har vi tagit sprutor i sex dagar och ska på första ul imorgonbitti.

Så himla skönt att ni fick en tid så snabbt! Då blir hela väntan och behandlingen lite lättare. Och får ni dessutom kort protokoll så kommer det gå fort! Utgå från att ni startar med första mens efter första mötet om allt är som det ska. Klinikerna har någon regel om att de kan skjuta upp behandlingsstart upp till två gånger (menscyklar) om det har fullt innan de måste prioritera en, men till oss sa de på rmc att de inte behövt säga nej till start för någon (alltså skjuta upp en månad) sedan i somras, så det bådar ju gott

Håller tummarna!
  • emax

Vad skönt att höra att man förhoppningsvis inte behöver vänta så länge på start! Vill ju bara få börja :)

Hur gick det på ul? Håller såklart tummarna för dig också!! Får man fråga hur gamla ni är och hur länge ni försökt?

• Ida3434
    mileythebunny skrev 2018-01-01 15:33:35 följande:
    Jag har också läst att de har lägre resultat än många andra kliniker (men inte sämst) och ska jag vara helt ärlig så gör det mig orolig. Jag fattar egentligen inte varför det är så stor skillnad i resultaten, behandlingarna ser ju ungefär likadana ut och Malmö är ju ett stort sjukhus som borde kunna vara konkurrenskraftigt när det gäller duktiga läkare etc, men jag vet inte. Jag försöker att tänka positivt och tar det som det kommer. Vi bor i Malmö så är ju ändå inte aktuellt att gå någon annanstans så länge vi gör de landstingsfinansierade försöken.
    Vad gäller bemötandet har vi ju bara varit där en gång, sen pratat flera ggr i telefon. Sköterskorna har varit helt underbara, verkligen. Läkaren var sval i bemötandet under själva mötet, men hon var mjukare och mer empatisk under ultraljudet.
    Jag bryr mig inte jättemycket om hur hon är, så länge hon är en grym ivf-läkare, så kan bara hoppas att det är så...
    Vore kul att följas åt och höra hur du upplever kliniken och personalen när du varit där.

Hur har det gått för dig?

Jag ska påbörja dubbelkur av Letrozol på torsdag och ev. ta en Ovitrellespruta. Remiss till rmc skickas  i början av mars troligtvis. 

Svar på tråden RMC Malmö