Inlägg från: Sabinac |Visa alla inlägg
  • Sabinac

BF September 2018

Jag har inga planer på att införskaffa någon ny vagn, kommer använda den vi haft till sonen eller syskonvagnen vi redan har.

Vi hade en brio till sonen... han hatade att åka vagn så den blev inte använd särskilt mycket. Det kan vara värt att tänka på för er som ska köpa vagn... även om en vagn är bra att ha och behövs så är det inte säkert att barnet vill åka vagn. Jag har alltid trott tidigare att man kan vänja barn vid olika saker men sonen var omöjlig, han kunde gallskrika i 40 minuter på promenader utan att somna. Samma sak i bilstolen.

Vår yngsta är 1,5 år och vi har sparat de mesta så det känns inte som att vi kommer behöva köpa så mycket nytt till denna bebis. Det känns väldigt skönt!

• Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-04-12 06:57:51 följande:

Är lite dött här inne, inte alls som i början.... Även märkt att flera av er som var med i början har hoppat av =/

Hur går det för er med RUL? Någon som haft sitt än? Tog ni reda på kön? Något specifikt ni liksom önskat er?

Jag har mitt på tisdag! Väntar som ett barn på julafton. Vi vill gärna ha en son.

Kanske är det många som skriver på någon Facebook-sida istället för här?

Vi har iallafall RUL först den 3/5 så det är en stund till att vänta.. tyvärr har jag ingen extrem längtan till de. Inte än iallafall. Känner att sambon är ganska ointresserad denna gång, han vill inte ens ta ledigt från jobbet för att följa med. Han tycker att han redan sett så många ultraljud med våra två tidigare barn..

Sen har jag heller ingen barnvakt på tiden för ultraljudet så jag skulle få ta med båda barnen när jag ska göra RUL. Men de blir kul för 4 åringen som längtar så mycket efter bebisen.

Vi kommer inte ta reda på kön, men får vi önska så vore det mysigt med en tjej.
  • Sabinac
    Hellan skrev 2018-04-13 12:50:53 följande:

Känner igen mig lite i det du skriver om sambons ointresse. Min tyckte oxå att jag kunde fara själv har ju varit på två ul för kub redan, men ilsk som jag är så krävde jag att han ska mä, vill inte få något ev otrevligt besked utan han.

Får du ta med dina barn på rul?! I min kallelse står det att barn ej är välkomna men en stöd person får vara med. Hm eller var det bara kallelsen till kub. Måste kolla när jag kommer hem i kväll.

Vi tänker inte ta reda på kön heller, men sambon har sett på vår två pojkar att det var pojkar på rul, första 100 säker och andra lite osäkrare men ändå rätt säker. Jag hoppas på en tös oxå, vill ju få köpa klänningar och dåligt, å sen vore det lämpligt att jämna ut kusinerna, nu är det 5 barn vara av 1 st tjej bara.

Nej det är klart att det vore trist att få något tråkigt besked och inte ha med sambon, men känner ingen ork att tjata med heller. Han är världens bästa pappa med barnen men han har inte så stort intresse av allt vad som sker för varje vecka i graviditeten osv.

I kallelsen står det att undersökningen ej är lämplig för barn att delta på och att en vuxen är tillåten som sällskap. Men när jag försökte ändra tiden pga brist på barnvakt så fick jag svar att de var fullbokat och att det inte gick att ändra tiden. De skrev även då att om jag inte hade barnvakt vid tillfälle för ultraljudet så fick de följa med. Men vi får se hur vi löser det. Det blir bra oavsett känner jag.
  • Sabinac
    VeraPera skrev 2018-04-20 08:45:17 följande:

God morgon!

Blev så himla glad när jag hittade denna tråden.. har inte läst alla inlägg men vilket härligt stöd och allmän pepp som cirkulerar :)

Jag heter Veronica, är 39 år och bor i Stockholm. Väntar vårt första barn, BF 16 september. Har en tuff historia bakom oss med två sena missfall, ett i vecka 22 och ett i vecka 27. En otroligt tuff och lång berättelse men den korta versionen är att min moderkaka inte vuxit ordentligt/fått blodproppar och därmed inte kunnat förse barnet med tillräckligt mycket näring för att växa ordentligt.

Med ovanstående information vill jag givetvis inte skrämmas utan snarare erbjuda råd och stöd ifall någon skulle behöva. Oftast är det ju så mycket lättare att dela med sig av solskenshistorier men än viktigare att stötta när det blåser ute.

Hur som vill jag avsluta mitt första inlägg med solsken:

...jag går nu på behandling och problematiken är borta. Var på RUL i tisdags och vår lille grabb växer precis som han ska. En lycka som jag med ord har svårt att beskriva. <3

Önskar er alla en fantastisk fredag. Allt gott,

Veronica

Välkommen till gruppen och ett otroligt stort grattis till att graviditeten utvecklas som den ska denna gång!
  • Sabinac
    VeraPera skrev 2018-04-20 13:03:25 följande:

Tack Sabina! :)

Jag hörde ryktas om en FB-grupp med BF i september. Ruvar du möjligen på någon information gällande det?

Tack igen!

Jag tror det finns info om Facebook grupper i början av tråden. Jag har själv inte Facebook så jag har inte lagt det riktigt på minnet tyvärr. :)
  • Sabinac
    LitenFru skrev 2018-04-26 16:12:43 följande:

Jag äter Duroferon, men jag är inte påläst om vad som är skillnaden mellan olika tabletter eller för/nackdelar.

Okej. Jag har varit jätte dålig på att ta mina järntabletter hela graviditeten trots dåliga värden redan vid inskrivningen. Dels har jag glömt bort dem men sen mår jag verkligen jätte dåligt av dem. Därför tänkte jag om det fanns andra alternativ att prova, om de kanske inte påverkade måendet så mycket. Så trist att behöva må dåligt av järntabletter när jag mår prima i graviditeten i övrigt.
  • Sabinac
    Otit skrev 2018-04-26 18:22:32 följande:

Duroferon är snällare mot magen om det är det som är besväret :)

Det är dels magen men också illamående, smärta i magen, huvudvärk och allmänt dåligt verkligen.
  • Sabinac

Gick in i v 20 igår och har rul på torsdag. Naveln putar ut sedan någon vecka tillbaka och jag känner av bebisen flera gånger om dagen nu, även om de fortfarande är väldigt försiktiga rörelser.

Hur mår ni i graviditeten?
  • Sabinac
    Elina22 skrev 2018-05-02 16:54:51 följande:

Hej allihopa!

Behöver er hjälp hehe.eftersom detta är första barnet har jag ingen aning om gällande barnvagnar märken vad man ska tänka på osv.

Är i vecka 22 så börjar närma sig o bestämma vagn. Velar mellan Emmaljunga nxt90 & Bugaboo Donkey 2

Emmaljunga tycker jag är så fin, stabil och bra kvalité. Väldigt dålig som syskonvagn

Bugaboo sämre kvalité inte lika fin, men så bra syskonvagn!

När behöver man syskonvagn? Åker en 2,5 åring tex vagn? Hur långt mellan barnen ska det va för att fundera på syskonvagn?

Jag skulle välja en enkelvagn till en början. Det finns aldrig garanti till fler barn samt att barnet kommer tycka om att åka vagn ens.

Jag skulle dessutom rekommendera blocket för köp av vagn. Man kan upptäcka efter en kort tid att de man först trodde var viktigt kanske inte alls var lika viktigt som man trodde och att man egentligen söker något annat i en vagn. Det är jätte svårt att veta hur man önskar att en vagn ska vara när man väntar första barnet, de tyckte iallafall jag.
Svar på tråden BF September 2018