Inlägg från: Sabinac |Visa alla inlägg
  • Sabinac

BF September 2018

Tokmamma skrev 2018-02-08 07:58:26 följande:

Hur mår alla nu?

Massa symptomer?

Jag är lite trött (inte alls som när jag väntade nr 2. Då var jag helt utslagen), mår illa typ jämt men ej kräkts. Blir extremt svullen om magen efter lunch.

Brösten är väldigt fylliga och känsliga.

Kissnödig hela tiden.

Jag mår extremt dåligt tyvärr. Kräks flera gånger dagligen. Trött, skakig i kroppen och yr.

Jag har väl turen med att fortfarande vara föräldraledig med minsta så jag kan ju stanna hemma i sköna kläder varje dag men samtidigt har jag ansvar för två barn hela tiden som gör det svårt att slappna av. Och skuldkänslor över att inte orka det jag brukar. Men jag hoppas det trappas av närmare v 12-13..
  • Sabinac
    Snufflan skrev 2018-02-08 10:02:06 följande:

Gravid vecka 9 (8+4).

Och nästa vecka ska jag börja nytt jobb. Skulle kunna vara helt fatalt korkat att hoppa på nytt jobb nu. Men avlastningen det kommer innebära är också så stor. Inga långa bilresor på 2 timmar om dagen. Inget kvällsjobb. Mindre stress. Har inte sagt till nya arbetsgivaren om att jag är gravid. Får se när jag säger det. Känns som jag luras lite. :-/ Men vad gör man.

Förstår dina känslor kring att undanhålla för arbetsgivaren. De finns ju inte så mycket att göra åt det som du skriver. Man är ju först skyldig att meddela arbetsgivaren 2 månader innan man tänker gå på föräldraledighet. Lycka till med nya arbetet!
  • Sabinac
    Nostalgity skrev 2018-02-08 12:34:53 följande:

Är det på kub dom kollar x och y kromosoner? Och på så sätt kan dom veta könet på bebisen?

Det är på rutinultraljudet i v 18-20 som de brukar kunna avslöja könet. Vi har valt att inte få veta båda tidigare gångerna och tänker inte ta reda på kön denna gång heller.
  • Sabinac

Hej!

Jag var hos bm i onsdags för inskrivning. Bm tog då de vanliga blodproven som tas, bla inför kub osv.

Idag ringde bm upp och sa att alla proverna såg bra ut förutom järnreserverna som var väldigt låga. Hade 6 i järnreserv och bm sa att man helst ska ha minst 20.

Hon rådde mig till att börja med niferex tabletter. Har ni några bra tips för att kunna ökareserverna?

• Sabinac

Enligt appen går jag in i ny vecka i dag, då v 12. Men utgår ifrån att bli tillbakaflyttad ca 1 vecka vid kub som jag har bokat den 9/3. Det känns som en evighetslång väntan trots att det bara är 2 veckor. Vill bara få se att bebisen lever.

Vi har berättat för mina föräldrar och min bror om graviditeten då de varit till stor hjälp med barnen. Jag har likt mina två tidigare graviditeter varit helt utslagen sen v 7-8... kräkts uppåt 20gånger/ dygn och sovit resten av tiden.

Men resten av familjen har ingen aning om att vi är gravida.

När har ni gått ut/tänkt gå ut med graviditeten?

Dottern fyller 4 år den 17/3 och jag vill helst vänta till efter det för att inte ta fokuset från hennes dag. Men magen är redan ganska stor så jag hoppas kunna hitta några bra kläder till att kunna dölja magen.

• Sabinac
    Otit skrev 2018-02-25 19:42:38 följande:

Känns bra att veta. Har hela tiden hört att MA är ovanligt. Men tycker man hör om det hela tiden. Jag känner mig så sjukt ogravid. Mår inte ens illa på morgonen längre. Är bara i vecka 9+6. Illamåendet med dottern gick över typ i vecka 12. Ingenting har varit detsamma som min tidigare graviditet. Därför jag oroar mig. Ville göra ett tidigt ultraljud den här gången också, men sambon ville verkligen inte. Känns För jävligt om man får veta att man har gått runt i flera veckor och fostret varit dött.

Varför ville inte din sambo göra ett tidigt ultraljud?

Jag tror MA ändå är ganska ovanligt.. bara det att flera delar med sig av det jämfört med om alla skulle skriva om sin graviditet som fullföljts utan problem. Lycka till!
  • Sabinac
    Otit skrev 2018-02-25 20:45:22 följande:

Vet inte. Han ville inte göra det med dottern heller. Han tycker inte man ska störa bebisen i onödan typ.

Okej. Jag förstår. När man väntar på just en ultraljudstid tycker jag tiden går så sakta men sen plötsligt är man ju där ändå.
  • Sabinac

Hur klär ni er för att dölja magen?

Jag är gravid med tredje barnet.. fortfarande mammaledig med minsta och mått väldigt illa även denna gång så jag har mest gått hemma och skrotat. Nu mår jag bättre och längtar tillbaka till de sociala livet jag och barnen brukar ha varje vecka men vänner.

Har kub den 9/3 och vill allra helst dölja graviditeten tills efter de, inte många dagar kvar så det är ju inte alls omöjligt att klara. Helst skulle jag vänta ännu längre med att berätta men den 17/3 fyller vår dotter 4 år och då kommer ju all familj och vänner. Som de känns nu är det supersvårt att dölja magen som den senaste veckan exploderat i storlek. Från bara uppsvälld mage till en babykula. Så har ni några bra klädtips vore jag glad !!

• Sabinac
    Mimi93 skrev 2018-02-27 20:24:10 följande:

Hej, tänkte hoppa in här (hoppas det är ok).

Vi väntar vårt första barn, känns helt sjukt och overkligt!

Är beräknad 20/9. Hade första ul igår, kändes som en liten flicka :)

Hur gör ni för att få bort illamående? Mår i princip illa hela tiden!

Åksjukearmand från apoteket, äta ofta och lite så det alltid finns något i magen, fått lergigan utskrivet, ätit ingefärskapslar från hälsokost, vila i den mån som går.

Mig har det alltid hjälpt tillfälligt att duscha/bada länge.

Hoppas du hittar något som lindrar ditt illamående och att det går över snart! Lycka till, otroligt härligt att få uppleva allra första ultraljudet!
  • Sabinac
    Smka skrev 2018-02-27 18:24:43 följande:

Tack och lov har jag arbetskläder som döljer allt vad former heter. I det privata lyckas jag nog inte särskilt bra. Däremot vet våra familjer och närmaste vänner och skulle någon annan misstänka så får det väl vara så. Har haft missfall förut och talar öppet om det, inget jag skäms för.

Det mest kritiska är ombytessituationen på jobbet. Brukar dock komma lite tidigare så oftast inte så många där då. På torsdag går jag in i v 13, chefen vet ju redan så tänker samtidigt inte att det är så farligt om någon får syn på magen nu heller.

Jag går också in i v 13 på torsdag. Som du säger så är det absolut ingen katastrof om någon skulle misstänka något. Vi har bara berättat för mina föräldrar då de hjälpt oss mycket med barnen när jag varit i princip sängliggande en månad. Och helst vill man ju berätta om graviditeten personligen till ett par personer. Därför jag vill vänta lite till är för att graviditeten inte ska ta ?fokus? från dotterns födelsedag som hon sett fram emot så länge.
Svar på tråden BF September 2018