Inlägg från: JLES |Visa alla inlägg
  • JLES

BF September 2018

Alla verkar vara förkylda.. Jag med! Ont i halsen o snuvig. :)

• JLES
    delight skrev 2018-09-09 17:01:34 följande:

Nu är min tredje lilla flicka här! Värkarna startade på BF +4. Typ 1h efter att jag och mannen testade färdknäppen! Fick även en liten blödning. 12h senare idag kl 00:27 föddes hon, så på BF +5. 3270g och 50cm. Är såå trött men lycklig. Amningen kom igång direkt. Hon föddes i framstupa kronbjudning så fick kämpa lite extra jämfört med storasyskonen. Man har ju hört att trean kan vara lite extra jobbig.. men det gick!!

Jag håller tummarna för er tjejer! Snart får ni hålla knytet i famnen. <3

Grattis, vad avundsjuk jag är! :) Vill bara ha ut lillan nu. :) Tröstar mig med att det max är en månad kvar som gravid idag.. Men antagligen inte mer än 2 och en halv pga. igångsättning. :)
  • JLES

moder_jord! Det låter jättejobbigt!! Jag hoppas du får stöd och hjälp i ditt beslut. <3

• JLES

Vecka 37 idag eller imorgon, minns ej, och blev nyss klar hos BM. Kommer inte träffa henne förrän 2:a oktober vilket är lite tråkigt (hon är jättebra) och nu är jag så van vid att gå varannan vecka också. Förhoppningsvis så har jag fött barn den 2:a eller så är jag mitt uppe i det, haha. :)

Lilltjejen var ännu mer fixerad än förut och ligger tydligen ordentligt långt ner i bäckenet nu. Hon är ju redo så det är dags att komma nu, tycker vi! :D

SF 35 hade jag också.

• JLES
    Sabinac skrev 2018-09-11 14:49:18 följande:

Okej. Jag har på insidan av vaden, och lite ovanför knähöjd.

Jag har frågat bm om tips då det gjort ont i åderbråcken men hon har sagt att det inte finns så mycket att göra.. konstigt.

Okej.. obehagligt när man är gravid med spruta i magen. De är ju ganska stora ändå. Tänkte om det var svårt i magen också eftersom magen är så hård och spänd.

Nålen är så pass liten att den endast kan ges subkutan. Fragmin kan man ta i låret, sidan av höfterna, i skinkan eller i magen. Det finns ingenting som säger att man måste ta endast i magen utan så länge det är en subkutan vävnadszon går det jättebra. :) Jobbar inom vården, hehe, och dessutom har själv tagit Fragmin.. :) Det kan dock göra lite mer ont i låret men det är väldigt individuellt! :)
  • JLES

Det bildas lätt mjuka, ömmande knölar där man tagit sin spruta och magen är ju så stor nu, därför kan det kännas bra att alternera lite. :)

• JLES
    Sabinac skrev 2018-09-11 16:33:02 följande:

Ja jag har gett sån spruta i mitt arbete också men var ganska länge sen. Jag fick för mig att den var lite större men jag kanske jämförde med en insulinspruta i storlek. :)

Tänkte om det var ?enklare? att ta spruta i låret vid en graviditet.

Jaaa, men lite trögare och svårare att hitta ett bra ställe (på sig själv iallafall). Beror väl på hur fladdriga lår man har, hihihi, men det är lite mer mothugg där. :D
  • JLES
    Sabinac skrev 2018-09-11 16:47:09 följande:

Ja precis. :) tur det finns förebyggande iallafall för ökad risk med blodpropp

Ja absolut :) Äter Trombyl ist nu :) Men ska ta fragmin igen efter FL
  • JLES
    LitenFru skrev 2018-09-14 18:01:35 följande:

Hej,

Jag trodde jag skulle få vänta längre än de flesta i denna tråd, bf 21/9 och jag trodde bergis att jag skulle gå över tiden några dagar. Men så fel jag hade... Här kommer min förlossningsberättelse:

Klockan halv ett på natten mellan 5e och 6e september vaknar jag och skulle som vanligt gå upp på toa. När jag sätter mej upp i sängen rinner ca 1 dl vatten ut, jag trodde jag kissade på mej. Det fortsätter sippra ut vatten och jag känner mej mest förvirrad, är det verkligen vattnet, känns helt overkligt. Jag väcker mannen och säger att jag inte vet om det är vattnet eller ej, vi ringer till förlossningen och de ber oss komma in på en koll eftersom bebisen inte var helt fixerad vid senaste kontrollen. På förlossningen kan de snabbt konstatera att det är vattnet och vi får åka hem och invänta värkarna. (Fick tid för igångsättning kl 8.00 den 8/9 om inget hände innan dess.) Kändes fortfarande bara overkligt, jag hade bara vanliga förvärkar och kände mej som vanligt.

Såklart gick det inte att somna om och kl 5 började värkarna komma. Det blev alltmer smärtsamma under dagen, men aldrig helt regelbundna så jag kämpade på hemma. Klockan 15 tog jag en dusch och när jag kände i slidan var det något stort och väldigt hårt där. Jag fattade ingenting, kan det vara huvudet? Vi ringde förlossningen, de sa att det verkade osannolikt att det var huvudet men att jag fick komma in på en koll om jag ville. Vi åkte in och när jag stapplade in på förlossningen kunde de konstatera redan i korridoren att det var nära, de undersökte och jag var 9 cm öppen! 2,5 timmar senare kom bebisen ut med ett skrik. Krystarbetet var den jobbigaste biten för mej, till slut fick de klippa lite för att få ut bebisen, men det lilla livet mådde bra hela tiden och nu är vi en mycket lycklig familj tillsamman!

Jag hoppas att det ska gå bra för alla er andra med era förlossningar. Mitt bästa tips är att jobba med andningen, öva innan, det hjälpte mej otroligt mycket, speciellt då det inte fanns tid för bedövning eller att lära mej hur lustgasen fungerade. Och tänk på målet, bebisen är värd alla smärta och ansträngning!

Lycka till!

Grattis! :D
Svar på tråden BF September 2018