Inlägg från: JLES |Visa alla inlägg
  • JLES

BF September 2018

Otit skrev 2018-08-08 20:40:34 följande:
    Ger dom det på förlossningen nu för tiden? Fått lära mig att avföringen som ligger i tarmen stoppar bebisen när den är på väg ut, vilket gör att det inte går så fort och risken att man spricker minskar. Men dom kanske ger det om man ber om det.
    Ja, de ger lavemang men det är inte alltid de erbjuder det. :) Man får fråga själv också :)
  • JLES

Svar till alla er som pratar SF-mått: Jag ska mäta mitt nästa mått på tisdag och är då i vecka 33.. I vecka 30 hade jag 29 och i vecka 27 hade jag 28. Då har jag även mitt nästa TUL (förhoppningsvis annars sker det den 23:e) och ett VUL för att mäta tappen då den är lite kort.

Jag har märkt att jag har mycket mensvärk nu i dagarna.. Inte stark mensvärk alls utan svagt molande som man brukar ha när man väntar på att mensen ska komma. Jag har dock inga sammandragningar medan vad jag vet utan bara konstant mensvärk. Är det kroppen som gör sig redo? Förvärkar typ?

• JLES
    Nostalgity skrev 2018-08-11 18:46:29 följande:

Det kan vara att bebisen ligger på nån nerv om du inte har sammandragning samtidigt?

Jag har haft sammandragningar i samband med obehaglig mensvärk i nån vecka nu, förvärkar är det. De senaste dagarna har dom börjat kännas i ryggen också.

Jag har ju sammandragningar som gör ont med men inte lika ofta som den molande mensvärken. Hur som helst så har jag inte mensvärken hela tiden iallafall.. :)
  • JLES
    Nostalgity skrev 2018-08-13 19:31:35 följande:

Idag var vi hos speciallistmödravården, men fortf ingen som vet varför jag störtblödde. Allt är bra med bebis, alla flöden etc iaf. Har inte börjat öppna mig, men tappen är ca 3cm. Hos en förstföderska ska den vara 5, hos en omföderska ca 4cm...så min har kortats av ca1 cm sa han. Bebisen väger 2780g idag =)

Men fortf en sak som gör mig fundersam... Enligt ul och bm är jag i 35+5 idag, men när jag fyller i födelsedatum i en app så blir det 35+4 idag. Hur kan de diffa en dag?

Min tapp är 2,5 och jag är en månad efter dig! :) Den är nog lite kortare nu dock.. Var 2-3 veckor sen jag mätte den. :)

Venne ang. datum men jag tror att vissa appar räknar med ?idag? och andra ?från och med imorgon?. Min app räknar alltid med ?idag? så när jag är hos BM säger de alltid att jag är en dag mindre vilket förvirrar mig då jag alltid kikar i appen, hehe. :)
  • JLES
    Lilj3 skrev 2018-08-13 20:23:07 följande:

Någon annan som har problem med klåda? Har kliat något fruktansvärt överallt på kroppen men allra värst under fötterna sen slutet av förra veckan. Ringde mvc i morse och ska ta prov för att kolla gallsyrenivåerna i blodet imorgon. Har läst att det kan innebära risker för barnet om de är för höga, så nu är jag såklart orolig. :(

Det är väl PUPPP de kollar då. :) Jag tycker inte du ska oroa dig!! Fråga allting du undrar imorgon när du är där. <3
  • JLES

SF 32 idag i vecka 33.. :) Tappen hade blivit lite längre så den är 30mm nu! Den är dock fortfarande mjuk. Stängd hela vägen. :)

Lilltjejen är ruckbar nu iallafall och inte längre rörlig :)

• JLES
    Lilj3 skrev 2018-08-14 15:14:13 följande:

Var och lämnade prov idag. Lustigt nog så har det knappt kliat alls inatt eller idag så jag hoppas på att det bara var något tillfälligt. Bäst att kolla upp det i vilket fall :)

Gud vad skönt!! Lycka till! <3
  • JLES
    Carro04 skrev 2018-08-15 14:50:13 följande:

Var beräknad 1/9 men vår lilla tjej hade bråttom och kom redan i lördags. <3

Vilken gullis! Grattis! :D
  • JLES
    Nostalgity skrev 2018-08-19 11:51:18 följande:

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att ha mindre ont?

Gick och la mig vid 01:20.

Jag vaknade vid 04 och var rastlös och pigg... Kunde inte somna om förän 06:30. Gick upp 11... Hade jätteont i vänster ljumske, strålar upp i höften.. Kunde med hjälp av karln ta mig till frukostbordet (har inte missat en frukost på 20år!)... Tog två Alvedon. Detta var för 20min sen. Fick jätteont och kunde inte sitta kvar med familjen, så efter 3 min blev jag sängliggandes med 3 kuddar mellan knäna.. Men det gör fortf jätteont! Det går i vågor... Det gör ont hela tiden men så kommer topparna och dom gråter jag mig igenom samtidigt som jag måste andas mig igenom dom. Jag har hög smärttröskel och har haft ont i ljumskarna/fogarna en lång tid nu.. Men detta är på en helt ny nivå!

Tips lr råd?!

Jag har också periodvis så fruktansvärd foglossning att jag inte kan gå! Det är samma för mig.. Det strålar upp från ljumskarna (speciellt vänstra på mig) och smärtar i lägre magen samt höfterna och hela skötet liksom värker!! Jag har gått till sjukgymnast och det finns inte så mycket man kan göra.. Man får känna efter själv.. För mig funkar vardagsmotionen bäst dvs. det jag får av att gå runt och pilla i lägenheten, gå och fixa disken, gå och duscha, städa lite.. Allting som heter motion och promenad, lyfta tungt m.m triggar igång foglossningen direkt! En gång fick sambon hjälpa mig från utanför toaletten till sängen. Jag hade suttit på toa och när jag ställde mig hände något och jag kunde inte stödja på något av benen utan att börja gråta för att det gjorde så ont så han fick i princip bära mig, haha.. 

Mitt bästa tips: sitt, gå och stå som att du har på dig en snäv kjol! 
  • JLES
    Veronica Mathilda skrev 2018-08-21 11:27:33 följande:

Hej!

Kanske lite sent att hoppa in i tråden nu men här är en till som väntar smått i sept 

Jag väntar mitt andra barn och har bf 18/9.

Jag har en dotter också som är 9,5 år nu.

Detta barnet blir makens första så det är extra speciellt. Vi har inte tagit reda på könet specifikt men har bett om bilder från ultraljud på specifikt könet så vi kan gissa själva och vi tror ganska säkert att vi väntar en pojk 

Vi har redan hyfsat bestämt namn på bebisen. Blir det en tjej så blir det Alicia. Blir det en pojk så blir det antingen Melwin eller Nikolaj.

Hade varit kul om det fanns fler här på denna tråden i Hallands län. Runt Halmstad/Falkenberg. Jag har lika långt till båda städerna (bor i en mindre håla 4 mil från städerna). Hade varit kul att kanske träffa några att ta fika eller barnvagnspromenad med 

Kul med ännu en hallänning! Jag bor dock lite längre upp än så! Mittemellan Varberg och Kungsbacka. :)
Svar på tråden BF September 2018