• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • JLES
    Pusheen skrev 2018-09-14 20:43:20 följande:
    Ah där sa du något Såklart har de en under uppsikt när man blir igångsatt och kan ha koll på allt som händer. Nu blev jag lite lugnare Det lutar ju pt att jag blir igångsatt med min lilla heffaklump.

Blev igångsatt med dottern med så jag har ingen koll på hur man gör när det kommer spontant. Är det ett allmänt tips det du skrev om att man ska lägga sig med rumpan upp? Har aldrig hört om det innan. Det är kanske något som man ?ska? göra som jag missat? Eller är det om man vet att bebisen är rörlig? Nyfiken i en strut
    Ja, precis! Om de märker att fosterljuden går ner och att din bebis varit rörlig blir det ett snitt och BM brukar "hålla upp" bebisen (ah, det låter sjukt haha) tills du är inne på OP isåfall. De är så duktiga på det där så du behöver inte oroa dig (hoppas jag inte skrämmer dig nu när jag nämner snitt men jag ville bara berätta hur de hanterar ett navelsträngsprolaps på FL - och det är väl tur att de är så duktiga). :)

Jaa, det är ett allmänt tips att om bebisen är rörlig ska man göra just så. Lägga sig ner på rygg och ringa ambulans och om man orkar gärna få upp rumpan i vädret för att motverka att bebisen sjunker ner. :) Vad jag har förstått finns risken inte där med en ruckbar bebis då huvudet täcker tillräckligt av bäckengången för att en navelsträng inte ska kunna slinka före. :) 
  • Otit
    Olinelilja skrev 2018-09-14 19:09:52 följande:

Grattis allihopa! Så fint stt höra era historier om när bebis kom. Jag har en fråga gällande andningen. T.ex du Hellan tipsar om att ?jobba med andningen?...

Jag har inte fått någon genomgång alls på andning av BM och jag har förgäves försökt kolla efter profylax och liknande online men allt verkar bara vara betalkurser?

Jag har läst ?Föda utan rädsla? och det är väl typ den jag har som hjälp.... jag gillar men hur kan jag mer förbereda mig inför förlossningen? Har någon konkreta andningstips eller annat?

Vi gick profylaxkurs med första barnet trots att det slutade med snitt. Men hjälpte otroligt mycket då jag var hemma under hela öppningsskedet. Fick lära oss tre olika tempon i andningen. Men huvudregeln är att andas in genom näsan och ut genom munnen och att hela munnen och käkpartiet ska vara så avslappnat som möjligt. Det första delen av andningen är vågen. Som man ska använda sig av mellan värkarna. Då föreställer man sig en våg som rullar in mot stranden och andas i samma takt, in genom näsan och ut genom munnen.

När man känner att en värk börjar komma ska man öka tempot och tänka sig ett löv som faller i luften från sida till sida. Och det sista stadiet är typ när värken är som kraftigast. Då ska man tänka att man vill blåsa för att hålla en fjäder kvar i luften. Blir typ inte så mycket inandning genom näsan utan mer utblåsningar. Kanske låter flummigt, men är lite svårt att förklara. Jag körde dock mest samma tempo hela tiden och orkade verkligen inte andas mellan värkarna.
  • Pusheen
    JLES skrev 2018-09-14 20:52:55 följande:

Ja, precis! Om de märker att fosterljuden går ner och att din bebis varit rörlig blir det ett snitt och BM brukar "hålla upp" bebisen (ah, det låter sjukt haha) tills du är inne på OP isåfall. De är så duktiga på det där så du behöver inte oroa dig (hoppas jag inte skrämmer dig nu när jag nämner snitt men jag ville bara berätta hur de hanterar ett navelsträngsprolaps på FL - och det är väl tur att de är så duktiga). :)

Jaa, det är ett allmänt tips att om bebisen är rörlig ska man göra just så. Lägga sig ner på rygg och ringa ambulans och om man orkar gärna få upp rumpan i vädret för att motverka att bebisen sjunker ner. :) Vad jag har förstått finns risken inte där med en ruckbar bebis då huvudet täcker tillräckligt av bäckengången för att en navelsträng inte ska kunna slinka före. :) 

Tack för jättebra info Ska tänka på detta fortsättningsvis! Ska till bm på onsdag så då får vi se då hur långt ner bebisen(hon) ligger. Då är jag i v 38+0.

Du skrämdes inte tänker att det ändå måste vara ganska ovanligt att det sker.
  • JLES
    Pusheen skrev 2018-09-14 21:40:59 följande:

Tack för jättebra info Ska tänka på detta fortsättningsvis! Ska till bm på onsdag så då får vi se då hur långt ner bebisen(hon) ligger. Då är jag i v 38+0.

Du skrämdes inte tänker att det ändå måste vara ganska ovanligt att det sker.

Hehe, ingen fara!! :) Ja vad härligt, hoppas hon sjunkit ner lite! :D

Ja, det är jätteovanligt! :D
  • moder_jord
    Otit skrev 2018-09-14 20:58:13 följande:

Vi gick profylaxkurs med första barnet trots att det slutade med snitt. Men hjälpte otroligt mycket då jag var hemma under hela öppningsskedet. Fick lära oss tre olika tempon i andningen. Men huvudregeln är att andas in genom näsan och ut genom munnen och att hela munnen och käkpartiet ska vara så avslappnat som möjligt. Det första delen av andningen är vågen. Som man ska använda sig av mellan värkarna. Då föreställer man sig en våg som rullar in mot stranden och andas i samma takt, in genom näsan och ut genom munnen.

När man känner att en värk börjar komma ska man öka tempot och tänka sig ett löv som faller i luften från sida till sida. Och det sista stadiet är typ när värken är som kraftigast. Då ska man tänka att man vill blåsa för att hålla en fjäder kvar i luften. Blir typ inte så mycket inandning genom näsan utan mer utblåsningar. Kanske låter flummigt, men är lite svårt att förklara. Jag körde dock mest samma tempo hela tiden och orkade verkligen inte andas mellan värkarna.

Det var mycket bra visualiseringar till andningstekniker. De stämmer bättre överens med andningen vid en förlossning än min andningsövning. För under förlossningen var det mer ut genom munnen som att man håller en fjäder i luften, som du beskriver.

Oavsett teknik, är det värdefullt att ha gjort lugnande djupandningar hemma. Jag har inte gått någon profylax. Men jobbat mycket med yoga och andningsövningar vilket hjälpte otroligt att ha med sig. Då kom andningen naturligt på plats.

Havsvågs visualiseringen låter också väldigt lik en yoga andning som kallas för just ?havsandning?, bara att man i yoga övningen gör allt genom näsan. Men utandningen vill sig som ut via munnen under förlossning.
  • Hellan
    Pusheen skrev 2018-09-14 18:50:41 följande:

Varför har din bm sagt så till dig? Undrar bara för att jag sa till min bm att jag var orolig för navelsträngsprolaps om jag blir igångsatt tidigare än bf. Hon sa att bebisar på omföderskor sällan fixerar sig då det finns gott om plats. Hon sa att de inte tar hänsyn till om bebisen har fixerat sig eller ej när de ska göra en igångsättning.

Tror att min dotter forfarande var rörlig när jag blev igångsatt med henne. Min bebis nu är också rörlig fortfarande. Hade aldrig hört talas om navelsträngsprolaps innan men nu har jag blivit orolig för det(med) som om det inte räckte med allt annat!

Ja om jag visste varför hon sagt så, men jag har ju ca 10 mil till närmaste förlossning och med tanke på det kanske man skall vara extra försiktigt om vattnet går hemma. Sen beror det kanske på hur rörlig bebis är, hon sa att min fortfarande var väldigt rörlig.

Det lär ju vara skillnad på att bli igångsatt med rörlig bebis, där har de ju koll på en, vilket inte går hemma vid.
  • LitenFru
    Hellan skrev 2018-09-14 18:10:10 följande:

Åh vad härligt!

Ett stort grattis till er alla.

Tänker på att bebis inte var fixerad, det är inte min heller och det känner jag oro över. Kunde ni åka egen bil, du behövde inte ligga ned efter vattnet gått? Min bm rådde mig att inte vara uppe utan lägga mig och ringa förlossningen om vattnet går utan värkar. Det är därför jag funderar.

Jag har tyvärr inte koll på vad som rekommenderas. Min bebis var inte fixerad men låg djupt ner i bäckenet ?ruckbart? så då tyckte de inta att det var något att oroa sig över och vi fick åka hem efter en koll när vattnet gått. Sen gick inte allt vatten i en fors för mej utan det sipprade ut under några timmars tid. Om det rinner ut långsamt tror jag man kan åka in själv i egen bil. Om allt åker ut på en gång skulle jag ligga ner tills man har ringt och rådfrågat förlossningen.
  • LitenFru
    Olinelilja skrev 2018-09-14 19:09:52 följande:

Grattis allihopa! Så fint stt höra era historier om när bebis kom. Jag har en fråga gällande andningen. T.ex du Hellan tipsar om att ?jobba med andningen?...

Jag har inte fått någon genomgång alls på andning av BM och jag har förgäves försökt kolla efter profylax och liknande online men allt verkar bara vara betalkurser?

Jag har läst ?Föda utan rädsla? och det är väl typ den jag har som hjälp.... jag gillar men hur kan jag mer förbereda mig inför förlossningen? Har någon konkreta andningstips eller annat?

För mej hjälpte det jättemycket att ha andningen att fokusera på. Jag tänkte mest andas in genom näsan och ut genom munnen. Så djupa andetag som möjligt. Tätare, mindre andetag när värken är som värst och sedan längre, djupare andetag igen när den börjar avta. Öva innan tillsammans med din partner så att han kan påminna dej när du har det jobbigt!

Ett tips är att ta med cerat till förlossningen. Man får lätt torra läppar av att flåsa ut genom munnen!
  • Smka

Natten till igår kom vår lille kille. Efter två dagar med i gångsättningsförsök blev det tyvärr rätt dramatiskt med utakut/omedelbart kejsarsnitt. Det hade inget med igångsättning en att göra utan de hade missat att min moderkaka inte såg ut som den skulle och dessutom låg i öppningen. Jag förlorade totalt 4 l blod. Men det är otroligt vad bra kroppen kan återhämta sig. Bebis mår bra och jag är på bättringsvägen.

• emhu
    Smka skrev 2018-09-16 09:55:09 följande:

Natten till igår kom vår lille kille. Efter två dagar med i gångsättningsförsök blev det tyvärr rätt dramatiskt med utakut/omedelbart kejsarsnitt. Det hade inget med igångsättning en att göra utan de hade missat att min moderkaka inte såg ut som den skulle och dessutom låg i öppningen. Jag förlorade totalt 4 l blod. Men det är otroligt vad bra kroppen kan återhämta sig. Bebis mår bra och jag är på bättringsvägen.

Grattis till tillskottet! Men tråkigt att det blev så dramatiskt för er. Hade ni fått någon förvarning om att moderkakan låg långt ner?
Svar på tråden BF September 2018