Inlägg från: Nostalgity |Visa alla inlägg
  • Nostalgity

BF September 2018

Tokmamma skrev 2018-04-08 20:19:22 följande:

Jag hade jämt ont när jag väntade första barnet. Ignorerade och jobbade på, hade tunga lyft. Slutade med att jag låg på köksgolvet i ren smärta. In på förlossningen i vecka 22+4. Min kropp gick in i förlossning alldeles för tidigt. Som tur var gick det att stoppa med hjälp av medicin och strikt sängläge resten av graviditeten.

Så snälla. Var försiktiga och ta er smärta på allvar!

Jag är sådan som ignorerar smärta. Tar t. E. X inte huvudvärkstabletter, febernedsättande etc.... Just för att jag anser att kroppen har ont av en anledning och att den botar det självt.

Har haft växtvärk, foglossning, ryggradsproblem osv med mina andra två barn, men denna smärta känns inte som något annat, det känns som värst när jag står upp och lyfter... Själva trycket som uppstår i magmusklerna och hela bäckenet, livmodern. Det ger inte med sig förän jag lägger mig ner eller sätter mig och tar det lungt.

Är lite för osäker för å gå till läkaren också då jag var där i vecka 14 och sa att jag har problem med foglossning, men han näst intill idiotförklarade mig och sa åt mig att det är alldeles för tidigt för att ha det, det kan man inte ha då, bebisen är för liten så det är pga något annat jag hade ont.

Ska ringa bm imorgon och kolla med henne.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Nostalgity

Är det några som funderat på barnvagn ännu?

Här är vi i vecka 18, RUL nästa vecka på tisdag =)

Jag har redan bestämt mig för vilken vagn jag vill/ska ha. Det blir en Emmaljunga super viking - 18, med vita hjulsidor... Till den blir det en Emmaljunga carrycot supreme Grey, liggdel. När barnet sen behöver en sittvagn (liggdelen har en platta under madrassen som gör att man kan sätta barnet lite grann upp)... Men sen när barnet börjar bli 5-6 månader så blir de antingen seat Unit Grey sittdel eller en ny emmaljunga scooter 4s lounge - 18. Dessa delar och chassi är inte så dyrt, så det passar våra plånböcker! Vagnen och chassit kommer gå på ca 6,800:-... I dyraste laget men vi fick lite bidrag från oväntat håll till den hehe. Sen tillkommer ju adaptrar till bilbarnstol, åkpåsen etc.

Haft beg vagn till mina andra barn så jag vill verkligen ha en helt ny nu när det blir sista barnet och allt.

Var på loppis i helgen och köpte visst en bilbarnstol haha! Vi behöver två st, alt. En stol och två isofix baser... Då vi har två bilar.

• Nostalgity
    emhu skrev 2018-04-09 13:00:23 följande:

Vi har också siktet inställt på en Emmaljunga nxt60 fast jag vill ha en lounge istället för outdoor. Fast vi har inte varit och klämt och känt ännu så vi kanske ändrar osss senare. Tänkte inte börja kolla på vagnar förrän till sommaren.

Emmaljunga har stängt hela juli fick vi veta på Babyproffsen nu. Så vill man ha vagnen till juli, augusti och september så måste man beställa den senast nu till slutet av april för att dom ska få in den till juni.

Handpenning på tusen kr och resten betalar man vid hämtning... Som vi tänkt göra i slutet av juli =)

För dom har inte alla delar på lager. Så det var ju tur jag åkte hit idag! Hehe
  • Nostalgity
    Hellan skrev 2018-04-10 06:42:48 följande:

Jag hade en Emmaljunga edge (färg djungel lime, har den kvar, men vill ju köpa ny ändå) till mina två tidigare barn, älskar denna modell, så om jag lyckas få med sambon på köp av vagn,

( helst sprillans vill jag ha ( landar dock på ca 11000 lite väl mycket tycker jag) annars får det bli en från Max 2016) så blir det åter igen en edge eller mondial kan jag oxå tänka mig, stor och rymlig liggkorg där det går i en mjuklift, ordentligstorlek på sittdelen som barnet kan sova långt upp i ålder i, lite opraktisk i bilen dock men det tar jag gärna. Färg är ju mitt problem, jag gillar ju lite färg och nu är ju allt så himmelens tråkigt, men en vit ( opraktiskt är jag rädd) eller mörkgrå/svart så att det går att ha någon härlig accentfärg på tillbehören.

Är det någon mer än jag som börjat få obehagligt hård livmoder ibland?

Är rädd att det är förvärkar som kommit redan, känner det oftast på morgonen när veckar klockan ringt, då ser magen ut som en slalombacke hög och hård på vänster sida och låg och mjuk på höger sida av naveln. Hade förvärkar tidigt i andra graviditeten och blev sjukskriven typ de två sista månaderna för att jag blev en säkerhetsrisk på jobbet (förskollärare) och att läkarn var rädd att bebis skulle komma för tidigt, och det gjorde han typ 16-18 dagar minns inte när han var beräknad. Även flesta kom 10 dagar tidigt.

Den kombo jag vill ha kallas edge, tror jag. Det är dessa färger jag väljer emellan (grå eller mörkgrå)... Vill ha det just för att korgen är stor och rymlig, samt är chassit stabilt och lättkörd, lufthjul och för att inte tala om sjukt snygga =p

Vi har tänkt börja med denna liggdel, sen när barnet behöver sittdelen (edge) så köper vi den då! Så de inte blir en klumpsumma på allt. Sen såg jag att de går å hitta sittdel på blocket för 1-1500 till den vagnen också hehe.

• Nostalgity
    Hellan skrev 2018-04-10 12:47:35 följande:

Fast om det är edge så säljs ju sitt och liggdel i ett paket om jag fattat rätt. Den ljusare grå tyckte jag var fin på nätet men när jag såg den i verkligheten var den inte lika snygg enligt mig. När det gäller chassi har jag kvar mitt gamla sport med flipp över handtag, underbart smidigt att byta körriktning uran att vända på vagnsdelen. Men vill oxå prova ett med svängarna hjul tänker att det är smidigt om man klickar fast babyskyddet och ränner runt in och ut i butiker och bilen.

Jaha haha ja. Jag är inte så haj på det här med barnvagnar. Till mina två tidigare barn har jag köpt nå åbäke på blocket för 1000kr. Denna gång ska jag verkligen ha en vagn med svängbara hjul fram och stora ska dom vara, med luft! Så det blir lättare i snö och slask sen, eftersom bebisen föds i september... Så kommer den användas i vinter. Är MASSA nytt nu för tiden! Chassi, liggdelar till tusen, adaptrar till höger och vänster. ... Men jag måste säga det, det är ju himmelriket att kunna köra vagnen med EN hand och dessutom svänga vagnen med en hand! Jag behövde inte ta i för kung och fosterland när jag provade denna. SÅÅÅ himla lättkörd! Jag ÄLSKAR DEN!
  • Nostalgity

Är lite dött här inne, inte alls som i början.... Även märkt att flera av er som var med i början har hoppat av =/

Hur går det för er med RUL? Någon som haft sitt än? Tog ni reda på kön? Något specifikt ni liksom önskat er?

Jag har mitt på tisdag! Väntar som ett barn på julafton. Vi vill gärna ha en son.

• Nostalgity

Men Åååh vad avis jag blir på er som kan känna bebisen på utsidan! Jag känner ett fladder lr en boxning ett par ggr per dag, men har aldrig kunnat känna på utsidan =/ längtar så!

Med dottern hade jag livmodern ytterst och bebisen bakom.... Så därför jag kände rätt sent med henne. Får hoppas karln får känna han också ganska snart!

• Nostalgity
    Hellan skrev 2018-04-13 21:29:27 följande:

Åh vad avis jag blir på alla som känner bebisen röra sig. Själv har jag ev känt den ett par gånger för typ 3-4 v sedan, sen inget mer vill känna mer nu! Där emot tror jag att jag börjat känna av förvärkar :-/ är i v 17+4 och sväller ordentligt om fötterna om jag inte har stödstrumpbyxorna på mig. Rul väntar den 24/4 ska bli spännande och efter det är det dax att berätta för barnen och familjen och alla andra vad som komma skall.

Här är en till som har förvärkar! Är i vecka 19 om en halvtimma =)

Hade så grymt ont från livmodern och neråt när jag var på jobbet (väldigt fysiskt påfrestande arbete)... Många tunga lyft. Så till slut ringde jag bm och frågade henne vad de skulle kunna vara, om de är någon fara etc... Hon ställde några frågor och sen blev de konstaterat att det är förvärkar jag fått. Livmodern blir stenhård och det ilar/drar neråt. Fick det idag när jag skulle in i duchen, fick anstränga mig för att klara av att stå upp. Men efter lite värme så släppte det.

Så hon ville jag skulle sjukskriva mig en vecka från jobbet och fick en tid den 20e till deras läkare.

Känns rätt surt att behöva vara hemma mer från jobbet =(
  • Nostalgity

Nu sitter vi i väntrummet och väntar på RUL! håll tummarna för en frisk liten pojke =)

Grattis till er som haft RUL! lyckan måste ju vara total?! Hehe

• Nostalgity
    Evianna skrev 2018-04-17 11:24:40 följande:

Hur gick det?

Vi gick hoppa bakåt 2 dagar, så istället för 18+3 är vi i 18+5 =).... Och lyckan är ju total! Det ÄR en liten pojke jag bär på! <3 jag blev alldeles tårögd och karln som har 3 döttrar sen innan (dom bor inte hos oss), han hade svårt att ta in att vi nu ska få en son tillsammans!

Jag har en son och dotter sen innan (bor hos oss).... Så nu ska vi outa graviditeten på fejjan hehe!

Bebisen vinkade till oss... Han tog upp hela handen som en give me five, med alla 5 små fingrar och vinkade!
Svar på tråden BF September 2018