Inlägg från: Otit |Visa alla inlägg
  • Otit

BF September 2018

Barn följt tråden ett tag men inte skrivit själv (tror jag). Har bf 23/9 och det är vårt andra barn. Dottern fyllde nyss ett och det var inte direkt planerat, hade tänkt ha lite längre mellan barnen. Vi försökte i nio månader för att få till dottern och nu blev jag gravid på ett enda ligg. Haha. Dålig tajming då jag har fått nytt jobb och provanställningen börjar i mitten på mars och går ut i september. Nervös för allt där. Är också nervös för om allt står rätt till i magen. Är inte alls lika orolig över allt som med dottern. Tycker där emot att två barn känns så mycket läskigare än ett. Hur ska man klara det? Hur ska man kunna ge lika mycket kärlek och uppmärksamhet till två barn?

• Otit
    Snufflan skrev 2018-02-19 17:15:47 följande:

Känner igen mig hos er båda. Börjar nytt jobb nästa vecka. Jag har också provanställning i 6mån. Är väldigt nervös för att säga att jag är gravid. Är i v 11 nu (10+1). Har fått tid för KUB ul om två veckor. Också nervös att allt inte står rätt till. Hoppas allt är bra! :(

Kan jag förstår dig. Ligger vaken om nätterna och har ångest. Ska på kub två dagar innan jag börjar mitt nya jobb. Vill berätta så fort som möjligt men bävar så för det samtalet...
  • Otit
    FrkMalin skrev 2018-02-19 19:03:39 följande:

Jag börjar också på ett nytt jobb nu i mars, såklart att det är surt men man får försöka jobba på så länge man kan! Jag är nervös över att arbetsgivare/kollegor ska tycka att det är lite dålig stil men precis som alla andra har man ju samma rätt att jobba trots att man ska bli mamma :)

Skönt att vi är flera!! Håller med. Och känner mig så krånglig. Nu ska chefen lägga ut ny jobbannons igen liksom. Tänker att jag kanske inte får jobba kvar heller då min ersättare kommer jobba där längre än jag.
  • Otit
    FrkMalin skrev 2018-02-19 21:53:42 följande:

Ja verkligen! Förstår verkligen känslan av att känna sig besvärlig samtidigt som man måste se till sitt eget bästa och ha i åtanke att man som gravid faktiskt ska ha samma rättigheter. Kan de låta ersättaren jobba kvar och ta över tjänsten trots att man har en tillsvidare/fast tjänst?

Nej så kan dom inte göra. Men jag har en provanställning i sex månader med förlängning om allt går bra och jag är tjänstledig från mitt vanliga jobb. Så tänker att jag inte kommer få fortsätta då den som kommer i september på mitt nya jobb kommer vikariera längre för mig än vad jag har jobbat där. Är ju ingen ko på isen då jag har fast tjänst där jag jobbar nu. Men känns tråkigt bara.
  • Otit
    emhu skrev 2018-02-20 17:27:49 följande:

Var gör man av denna ständiga oro?! Jag såg vårt lilla gryn med perfekt storlek och pickande hjärta i vecka 7+1. Idag är jag i 9+5 men kan inte släppa tanken på att jag kanske går och bär på ett dött foster. Illamåendet finns där, brösten är ömma på kvällarna och har växtvärk som tar kol på min ländrygg och inga blödningar än så länge. Ska göra KUB ul den 6/3 och är så himla orolig för att dom inte ska se något levande foster där...

Hur gör ni andra för att avleda tankarna?

Förstår dig verkligen. Kände likadant med första barnet också. Man får tyvärr härda ut och vänta. När jag gjorde tidigt ul i förra graviditeten sa gynekologen att om fostret hade klarat sig så lång som vecka 8 så brukar det gå bra. Så försök tänk på det. Nu med andra barnet hinner jag knappt tänka att jag är gravid, glömmer det ständigt då dottern tar upp all tid och tankeverksamhet. Det är skönt, men är ockaå orolig för att gå på kub. Har mitt 19/3. Tänker också att dom kommer se ett dött foster. Tror tyvärr aldrig man kommer ifrån orostankarna helt. Finns alltid någonting man oroar sig för när det gäller ens barn.
  • Otit
    Smka skrev 2018-02-25 17:51:33 följande:

Fast jag har hört (alltså vet inte säkert) att MA:n är medräknade där. Oftast börjar man ju blöda eller något litegrann iaf tillslut eller får ont i magen även om det är många veckor efter att fostret dött. Det är därför missfall risken också sjunker om man sett ett normalstort levande foster i v 9.

Känns bra att veta. Har hela tiden hört att MA är ovanligt. Men tycker man hör om det hela tiden. Jag känner mig så sjukt ogravid. Mår inte ens illa på morgonen längre. Är bara i vecka 9+6. Illamåendet med dottern gick över typ i vecka 12. Ingenting har varit detsamma som min tidigare graviditet. Därför jag oroar mig. Ville göra ett tidigt ultraljud den här gången också, men sambon ville verkligen inte. Känns För jävligt om man får veta att man har gått runt i flera veckor och fostret varit dött.
  • Otit
    Sabinac skrev 2018-02-25 20:26:15 följande:

Varför ville inte din sambo göra ett tidigt ultraljud?

Jag tror MA ändå är ganska ovanligt.. bara det att flera delar med sig av det jämfört med om alla skulle skriva om sin graviditet som fullföljts utan problem. Lycka till!

Vet inte. Han ville inte göra det med dottern heller. Han tycker inte man ska störa bebisen i onödan typ.
  • Otit
    Sabinac skrev 2018-02-25 20:26:15 följande:

Varför ville inte din sambo göra ett tidigt ultraljud?

Jag tror MA ändå är ganska ovanligt.. bara det att flera delar med sig av det jämfört med om alla skulle skriva om sin graviditet som fullföljts utan problem. Lycka till!

Tack detsamma förresten :))
  • Otit
    Snufflan skrev 2018-02-26 10:25:08 följande:

v.12 (11+1)

Känner mig ogravid.. det enda jag känner är ryggont och "mensvärk". Inget illamående eller andra tecken. En vecka kvar till kub-ultraljud... Är så rädd att det inte finns något där inne. :(

Förstår dig!!! Håller tummarna för dig.
  • Otit
    Hellan skrev 2018-02-28 17:39:01 följande:

Dagens kub ul blev inte riktigt som det var tänkt. Fick se en liten levande, mycket rörlig filur, med pickande hjärta. Dock för ung för att kunna mätas till kub. Så på tisdag gör vi ett nytt försök med mätningen. Bm såg dock allt hon skulle kunna se så den var "normalt utvecklad" i alla fall. Men nu får jag gå och nioja mig lite till, men vet att den lever och sitter på rätt ställe i alla fall.

Vad skönt att filuren såg ut att må bra! Men vilken vecka trodde du att du var i och vilken vecka blev du flyttad till?
Svar på tråden BF September 2018