Akira Öken skrev 2017-12-26 15:16:49 följande:
Nja, sarkasm vet jag inte.
Jag tänker att kritiken är en naturlig följd av att många människor behöver lämna ifrån sig både makt och fördelar.
Visst skulle även män vinna på jämställdhet. Problemet tror jag är att många män inte ser det så.
Vet inte om du har missat feministernas kamp för kvinnors rösträtt, rätt till sin egen kropp eller exempelvis kvinnors rätt att leva ett liv utan våld?
Självklart är det naturligt att ifrågasätta hur maktöverlämningen kommer ske och hur den ska fördelas. De flesta män är nog medvetna om att alla tjänar på jämställdhet men få är nog intresserade av att se att all makt hamnar i kvinnors händer eftersom det inte är jämställdhet.
Det var inte feminismen som såg till att kvinnor fick rösträtt, det var socialdemokraterna och liberalerna. Precis som det inte kommer vara feminismen som kommer se till att samhället blir jämställt utan något som hela samhället behöver hjälpas åt med.
Till skillnad från vad du verkar tro så har inte feminismen patent på jämställdhet, det är ett humanistiskt begrepp inte ett feministiskt begrepp. Feminismen ÄR inte jämställdhet feminismen är en rörelse som (troligen) JOBBAR för jämställdhet.
Att påstå att jämställdhet står eller faller med feminismen är lika förmätet som att påstå att demokrati står eller faller men sossarna.