Loouiiisee skrev 2018-01-23 20:47:00 följande:
Vad innebär PCO?
Jag har haft lite oregelbunden mens mer eller mindre jämt, men inte så att det svävat iväg så här upp emot 50 dagar. Dock har jag haft p-stav i 3 år (2014-2017) så kanske är de att min mens inte kommit igång riktigt heller efter det. Har iallafall tid på Barnmorskemottagningen här där jag bor på torsdag. Så får se vad dom säger.
PCO är en hormonrubbning. Det bildas äggblåsor på äggstockarna. ÄL kan utebli, mm. När jag slutade med p-piller fick jag aldrig tillbaka mensen. På ul såg man att jag hade äggblåsor (ser ut som pärlband). Fick ÄL stimulerande tabletter (pergotime) och blev gravid med min son på försök 3.
Jag har problem med långa menscyklar, men från att ha varit 60-70 dagar, har de blivit 35-40 dagar. Om man bortser att jag är på dag 42 idag.
Det finns fler symptom med PCO, men dem har inte jag. För högt testeoronvärde, övervikt, mkt hårväxt.
Jag hade hoppats att min PCO hade blivit bättre nu på äldre dagar (kan vara lättare att bli gravid när man är äldre, vilket har stämt på mig!), men nu blir jag osäker när mensen inte kommit! Nej, är inte gravid, helt blankt test idag.
Läste på nätet att 6-8 % av alla fertila kvinnor har PCO. Men det går ju att bli gravid ändå.