Har den ena föräldern rätt att ta barnet över natten utan att fråga?
Hej!
Jag och min sambo som jag älskar kopiöst mycket fortfarande, men som dessvärre inte verkar älska mig lika mycket gjorde en i mitt tycke otrolig ful sak i torsdags. Vi hade varit på familjerådgivning för första gången dagen innan och han tog över hela samtalet och ljög sig blå (det är inget nytt fenomen, han är gammal missbrukare så han ljuger hela tiden och förstår inte skillnaden mellan lögn och sanning). I alla fall, vi har haft det fantastiskt under tiden vi varit tillsammans, vi har varit ifrån varandra max ett eller två dygn på ett år eftersom vi inte vill vara ifrån varandra. På senare tid, ett par veckor innan jag skulle föda märkte jag dock att något inte stämde. Han ville inte ha sex längre (vi brukade ha sex nästan varje dag och ibland två gånger på en dag).
Detta har blivit ännu sämre nu och han vill inte prata om det och påstår att han älskar mig fortfarande trots att jag märker stor skillnad mot vad det var förr, jag gråter varje dag men han bryr sig inte.
Till saken nu, på familjerådgivningen tog han såklart kommandot som vanligt. Han sa att han fortfarande är i förälskelsefasen och att vi inte har några problem. Till slut ritade terapeuten upp JAG, VI och BARNET. Och sa att när förälskelsefasen är över är det viktigt att man har nån dag när man tar "jag-behovet". Först sa han att vi har ungefär samma intressen så det blir inga problem, sedan ställde han en udda fråga om hur han skulle säga att han ville vara ute utan mig utan att såra mig. Trots att han nyss sagt att han var i förälskelsefasen (vilket är bullshit) och att vi har samma intressen och vill alltid vara tillsammans. Terapeuten sa också att sex är väldigt viktigt, något som min sambo verkar glömt. Han sa också att man varje söndag ska låta var och en prata utan att avbryta och utvärdera veckan som gått och sedan planera nästa vecka.
I torsdags var jag ledsen och sa att jag skulle gå och handla på ett köpcentra och skulle komma hem om ungefär en timme eftersom vi planerat att åka till fotografen och få våra bilder på vår son. Han skrek åt mig när jag gick och sa att jag var dum i huvudet som var ledsen. Väl på köpcentrat fick jag ett SMS där han skrev att han och vårt barn var på tåget på väg till hans mamma! Hon bor en och en halvtimma bort. Han påstod att det var barnets ide (han är två månader gammal...) Jag blev förstås upprörd och sa att vi hade ju andra planer och frågade om inte jag kunde följa med i såna fall. Men det fick jag inte för honom. Han ville vara ensam med honom. Jag ringde mina föräldrar och grät och de ringde upp honom och då sa han att han skulle sova över där(!) och att han hade frågat om jag ville följa med men jag sa nej. Vilket var en sån fet lögn!
Jag funderade på att polisanmäla honom och önskar att jag gjorde det.
Får man verkligen ta någons barn ifrån en utan att fråga/diskutera detta innan? Det blev förresten inte bara en natt, det blev två, han kom inte hem förrän idag (fredag). Dessutom skulle hans mamma komma hem till oss på fredagen och är här ofta, men nu kommer hon på lördag istället.
Jag och min sambo har gemensam vårdnad. Vet ni vad som gäller rent juridiskt?