Fira jul med sitt ex
Jag är en medelålders man, ca 50. Min sambo sedan ett halvår tillbaka, innan dess var vi särbo 2,5 år, är i samma ålder. Vi har båda långa förhållanden bakom oss, och mer eller mindre vuxna barn.
Denna jul ska min sambo fira jul med sina två söner, sina gamla föräldrar, sina syskon med respektive familjer samt sitt ex. Så har det gjorts i under alla de här tre jularna som vi har känt varandra. Dessutom ska de (min sambo, hennes ex och de två sönerna) gå ut och äta en "familjemiddag" dagarna innan jul. Jag ska fira jul med mina barn hemma hos oss.
Min fråga: är detta ok? Särskilt när jag själv tänker på människor i min omgivning, huruvida de firar jul med sina ex? Nej, det är nog faktiskt inte en enda vad jag kan komma på. Det är inte så att jag tror att min sambo är otrogen, eller något i den vägen, men någonstans tycker jag det känns fel att man måste fira med sitt ex, för barnens skull, som är 21 och 19. Kan man inte släppa sin gamla långa avslutade relation, och på något sätt lever kvar i den? Eller varför måste det vara så här? Och vaddå "familjemiddag". Är man separerade har man väl ingen "familj" längre? Det är ju VI som är sambos nu. Jag ska givetvis ta ett allvarligt snack med sambon om detta, men tycker det är intressant att höra vad den allmänna uppfattningen är.