Malkolm1sthlm skrev 2017-12-07 16:46:49 följande:
Det är den frågan jag ställer - om det är ok. Givetvis är det av betydelse att det är gamla föräldrar med i bilden, då man inte vet om det kan vara den sista för en av dem eller båda. Jag förstår också att min sambo hellre firar jul med uppräknade släktingar, än med mina barn. Det är självklart! Men att vara den som tar initiativ till att exet ska vara med?
Jag tänker att de antagligen har en bra relation, annars skulle hon inte ta initiativ till det, men de är ju skilda av en anledning, och hon har valt att vara tillsammans med dig av en anledning. Jag vet ju inte hur exets situation ser ut, men de gemensamma barnen kanske vill att han ska vara med, och han kanske inte har någon egen familj som drar i honom till julfirande, eller har kanske en problematisk egen familj? Somliga har ju av olika orsaker valt att bryta med sin egen bakgrund.
Vad beträffar det övriga i trådstarten, som dina funderingar kring vad som är en "familj", så är ju fortfarande din sambo och exet sina gemensamma barns familj, de banden upphör inte att existera bara för att de juridiska banden föräldrarna emellan är klippta. Det är väl snarare ett sundhetstecken än någonting annat att de fortfarande kan och vill umgås som en familj ibland. Jag tycker inte att du ska bekymra dig för mycket över detta, utan vila i att hon har valt att bli sambo och dela sin vardag med dig.